När fick era små börja dricka vatten?
Hur gamla var era barn när de fick börja dricka vatten? Kokade ni det innan?
Hur gamla var era barn när de fick börja dricka vatten? Kokade ni det innan?
Inte kokat det innan.
Började ge då de började med smakisar!
Ja,samma här..vid 4 månaders åler,tillsammans med smakportionerna fick hon vänja sig vid kranvatten i flaska.
Gav det vid några veckors ålder, bara en t-sked då och då eftersom det var så hett och han behövde något som släckte törsten han också. Kokade inte.
Jag gav Augusta redan avtten när hon var 2 månader. Det var ju så varmt i sommras, så jag lät henne dricka lite vatten istället för att amma hela tiden när hon blev törstig.
Jag kokade vattnen någon gång, men ytters sällan.
Jag kokade vattnet i början och började ge samtidigt som smakisarna - runt 5,5 månader. Hon har hela tiden fått dricka ur glas, inga jobbiga pipmuggar.
Kokat vatten ett tag efter jag började med smakisarna, drygt fem månader gammal. Men det är inte mycket hon dricker! 10-25 ml brukar det gå åt. Man kan börja ge vatten mycket tidigare t.ex. om det är varmt och de små behöver mer vätska.
pajo: Fast ska man verkligen det? Jag ringde och frågade BVC när det var varmt och de sade att man inte ska ge vatten till spädbarn, ens i tropiska länder, för de blir mätta av vattnet och behöver ingen annan vätska än bröstmjölk/ersättning.
Tycker det är lite klurigt... BVC har sagt som pajo skriver ovan till mig, men märker ju att min lilla tjej blir törstig när dte är så varmt. Ger henne ersättning... känns ju lite skumt att stå och göra 20ml för att hon är törstig...
Jag menade som Lilith74 sjrev och inte paja... sorry!
Började ge nästan direkt, kokade inte, för hon var så törstig fastän jag helammade.
När det är varmt ute ska man amma i första hand. Det släcker törsten bättre hos de små.
Vi började nog med vatten när hon var 4 månader.
Till mig har de aldrig sagt något sådant, om att man inte skall ge dem vatten alltså. Jag provade, och såg hur han njöt...men han fick ju inte mycket.
Jämförde med mig själv då också (även om man säkert inte ska), jag hade den dagen (28 grader varmt) inte velat haft nåt ljummet att dricka.
Coursell: Samma här. är man riktigt törstig så inte fasen vill man ha ljummen söt mjölk
Svårt att veta hur man ska göra...
4 månader precis, hon älskar vatten
Ni som är osäkra kan ju pröva att amma/ge ersättning först för att se till att hungern är borta. Om barnet fortfarande inte är nöjd och du vet att det inte behöver mer mat kanske det är vätska som efterfrågas. Vatten är ju inte skadligt och när de sugit en stund på bröstet så kommer det feta fram. Det vattniga kommer ju bara i början för att just släcka törsten. Vid väldigt varma dagar kan vem som helst behöva lite extra vätska! Speciellt ammande mammor skall för övrigt tänka på det!!!
Tror inte det mättar så väldigt med några teskedar vatten på en bebis som är några månader. Inte så att det gör något. Det är ju inte flera deciliter åt gången man häller i dem :). BVC- tanten här sa att bebisar kan behöva lite vatten då och då.
Här rekommenderar BVC att koka allt vatten i tre månader. Har man egen brunn så bör man kolla kvaliteten innan man slutar koka.
Jag började ge lite vatten när sonen var 3,5 månad. En tesked någon gång ibland.
Vi började vid 4 månader samtidigt som smakisar. Vi kokar vattnet här (gammalt hus med rör som gör att vattnet ibland är brunt) men om det är kommunalt vatten ska man inte behöva göra det till så gamla barn.
Eftersom de va varm ute när han föddes så fick min son de ganska tidigt kokat o teskedsvis!
och till mat och smakisar e de alltid vatten som gäller hos oss!
Min lilla tjej har gått och fått krupp. Så ringde till BVC och frågade om vattnet. Hon sa att det var helt ok att ge henne vatten (hon blir 4 månader 2 maj) och att det inte behöver kokas om man har kommunalt vatten. Min lilla tjej verkar tycka om vatten!