• helene306

Förbannade rådjur!

Hur gör man så rådjuren inte käkar upp planterade krokusar, tulpaner, penseér mm? Har ledsnat på att bara se blad!

Heléne

• Svar på tråden Förbannade rådjur!
  • Tingelsvanzen

På handelsträdgården kan du köpa någon form av spray som ska hålla undan rådjur och harar. Annars finns det benmjöl som också ska vara effektiv att strö ut.

Min mor brukar hämta hår hos frissören och lägga lite i gamla nylonstrumpbyxor som hon hänger upp där rådjuren vill vara. Håret luktar ju människa och brukar skrämma bort dem.

• domemma

Jag köpte en benmjöl blandning som heter 'stoppa vilt' som har funkat riktigt bra än så länge. Är av märket 'Växa' och finns på bygghanel samt trädgårdscenter. Såg rådjur så sent som imorse, men trägården har de stuntat i Hoppas ni hitta nåt som funkar!

• helene306

ALJO: hund är tyvärr uteslutet i detta hushåll pga allergi. Får väl ge mig ut och pinka i rabatten själv

• helene306

Tack för era svar! Ska åka och kika lite hos trädgårdshandlarna! Nu har det faktiskt kommit upp lite mer krokusar som fått vara ifred. Antingen har rådjuren gett upp, eller så är det bara en tidsfråga innan blommorna är avbitna.

• Busan75

Jag köpte Weibulls spray mot rådjur eftersom det var biologiskt nedbrytningsbart. Men de äter mina krokusar ändå.

Jag har igår vattnat med blodmjöl och sprayat mina sista stackars krokusar och lagt ut lite hundhår.

Jag vet inte vad jag skall göra mer, de är inte alls rädda av sig. Har fått rådet att köpa en knallpulverpistol och försöka skrämma dem...

Har även fått tips om Rådör.

Är så otroligt ledsen för att de har förstört så mycket för mig varje vår och sommar.

Vad kan man göra mer???

• mia1980

Gula blommor...
    Rådjur gillar inte det. Min bror har samma problem.

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • jajja

jag ska bli jägare och skjuta alla rådjur som går på min tomt.
    men dom får gärna hålla sig till grannens

• Busan75

Gula penseer och gula krokus har de festat på...

• jajja

Det hjälper inte...Våra rådjur äter även gula blommor,men rör inte mina ros aocj lila tulpaner....

• Busan75

Mina rosor tuggar de i sig också... och skott på buskar och träd. En morgon när jag vaknade hade de kapat hela min rabatt med flox... *morr*

• mia1980

Ja, då vet jag inte. Det där med gula blommor funkade på min brors trädgård. Fast nu har han inte många blommor då han och sambon tröttnade på gula blommor...

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • JossanH

Blodmjöl brukar funka eftersom det luktar död. Används flitigt hos släkten på landet. Men som sagt - det luktar helvete!

• RiaRa

Hos oss ger dom sig t.o.m på mina "allium kirgislök". Som enligt alla "borde" vara rådjussäkra. NOT.
    Vi har satt nät kring de planteringar där det går. Jag brukar säga att jag får jaga dem med kniv och stekpanna . Eller kanske ett elstängsel modell starkström.

• Lavendel

Ställ en upp-och-nervänd trådback över (typ fryskorg)!

• heartgirl

häng upp trekantiga vita plasbitar som ser ut som rådjurens bakar..då varnas dem för utomstående rådjur..och "ska" inte gå dit...eller cdskivor..(påskliljor!)

Svar på tråden Förbannade rådjur!