Här kommer 3 recept.
Skållad havrelimpa 1 limpa
2 dl Sempers Ren Havre
1 msk Fiberhusk
1 tsk salt
4 dl mjölk eller vatten
2 msk olja
1 msk honung eller sirap
25 g jäst
2 msk ljummet vatten
Ca 6 dl fin glutenfri mjölmix (360 g)
Blanda havregryn, Fiberhusk och salt i en skål. Koka upp mjölken/vattnet och häll över grynen. Tillsätt olja och honung. Låt stå tills temperaturen sjunkit till 37°, kolla med termometer. Rör ut jästen i ljummet vatten och häll ner i grynblandningen. Tillsätt mjölet och knåda i maskin tills degen är lite grötig. Lägg i oljad och havrebeströdd form, ca 1½ liter. Strö på lite havregryn. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 ° i ca 30 minuter. Låt svalna under bakduk
------------------------------------------------
Havrebullar!
3 dl havregryn
6 1/2 dl glutenfri mix
1/2 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 pkt jäst
5 dl degspad. (Jag brukar ha solhavre)
2 msk smält matfett
Häll alla torra ingredienser i en bunke. Helst hushållsmaskin om du har.
Blanda degspad (solhavre) och smält matfett. Värm till fingertemperatur. Smula ner jästen. Häll över de torra ingredienserna. Arbeta degen ordentligt. Ca 5-10 min i maskin.
Låt jäsa övertäckt i bunken i ca 30 min.
Arbeta igenom degen på nytt ca 30 sekunder.
Klicka ut degen i en muffinsplåt, dvs 12 bullar. Låt jäsa övertäckt i ca 20 min.
Grädda!
Ugn: 250 grader. 12-15 min
Jag brukar även ha i lite brödkryddor för att få lite smak. Att använda muffinsform är jätte lätt och smart. Lätt att få bullarna att lossna. Havregrynen gör att brödet inte blir så kompakt.
-------------------------
MÜSLIBRÖD
1 bröd
4 dl vatten
25 g jäst
30 g rumsvarmt smör /margarin eller 2 msk matolja
1 tsk salt
ca 7 dl Finax Glutenfri Mjölmix (420 g)
3 dl Finax Glutenfri Müsli (ca 100 g)
PENSLING OCH GARNERING
vatten
Finax Glutenfri Müsli
GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt det fingervarma vattnet. Rör om tills jästen är upplöst.
2. Tillsätt matfett, salt och mjölmix. Vispa degen med maskin i ca 5 minuter.
3. Blanda sist varsamt ner müslin i degen.
4. Häll degen i en smord avlång bakform som rymmer ca 1 1/2 liter.
5. Ställ brödet att jäsa i ca 30 minuter, under bakduk. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Pensla det färdigjästa brödet med vatten och strö på lite müsli.
7. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
8. Låt svalna på galler utan bakduk.
TIPS. Vill man ha ett grövre müslibröd byter man ut Finax Glutenfri Mjölmix och tar istället Grov Glutenfri Mjölmix. Tillsätt även 1/2 dl ljus sirap i degen och öka eventuellt saltmängden med 1 tesked.