• trollet77

Tips på goda glutenfria recept

Jag har själv celiaki, och tycker att allt mjukt bröd man köper är såå segt och inte alls gott. Jag har inte gett mig in på att baka själv (har nyligen fått diagnosen) för jag inbillar mig att det blir samma där, har jag fel. Har ni några goda recept på bröd eller annat gott.

• Svar på tråden Tips på goda glutenfria recept
  • MeMayo

Inget reccept på matbröd. Men man ska kunna baka vanliga vetebullar, samma som vanligt, bara det att man gräddar dom i 150 grader i en timme eller nåt sådant. För mycket värme under lång tid bryter tydligen ner gluten!! Vet att det finns mixer att baka på som du kan få utskrivet av läkare och får hämta på apoteket och det går under högkostnadskortet. Lycka till!!

• trollet77

Ja, jag vet att det finns mixer, dom använder jag ju till pannkakor och sånt, men att man ska kunna baka bullar på vanligt sätt bara grädda längre, det har jag aldrig hört!! Någon annan med erfarenhet som vet om det stämmer?? Jag tycker det låter helt otroligt om det skulle vara så, det sa då inte dietisten nåt om heller =(

• Wannabe Pregnant

Nej nej nej, inga vanliga vetebullar blir glutenfria av för lång gräddning! Baka bullar kan man göra på glutenfri mix om man har tålamod. Det är dock väldigt svårt att kavla degen. Jag brukar experimentera med brödrecept och byta ut en del av mjölmixen mot lite krossat bovete, ren havre och linfrö t.ex. Enkelt om man har en hushållsvåg. Det blir bäst att baka i formar. Det hembakta blir alla gånger mycket godare än det köpta så det tycker jag du ska prova! Att ha Kesella i degen är jättebra också.

• trollet77

Jag får testa att baka eget bröd... Har liksom inte orkat, har kört på glutenfritt hårdbröd och majsbröd istället, riskakor är oxå gott. Tyckte väl det lät knasigt med vetebullar. Eftersom jag bara kört med detta nu i snart ett år, så kan jag längta såå mycket efter en god pizza. Inte för att jag åt det ofta ändå, men nu när det är "förbjudet" så känner jag doften på långt håll om man passerar en pizzeria. Har inte hittat nån god glutenfri än, och här i Luleå finns det ingen pizzeria (vad jag vet) som har glutenfria pizzor. =(

• Tabby

Här kommer 3 recept.

Skållad havrelimpa 1 limpa

2 dl Sempers Ren Havre
    1 msk Fiberhusk
    1 tsk salt
    4 dl mjölk eller vatten
    2 msk olja
    1 msk honung eller sirap
    25 g jäst
    2 msk ljummet vatten
    Ca 6 dl fin glutenfri mjölmix (360 g)

Blanda havregryn, Fiberhusk och salt i en skål. Koka upp mjölken/vattnet och häll över grynen. Tillsätt olja och honung. Låt stå tills temperaturen sjunkit till 37°, kolla med termometer. Rör ut jästen i ljummet vatten och häll ner i grynblandningen. Tillsätt mjölet och knåda i maskin tills degen är lite grötig. Lägg i oljad och havrebeströdd form, ca 1½ liter. Strö på lite havregryn. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 ° i ca 30 minuter. Låt svalna under bakduk
    ------------------------------------------------

Havrebullar!
    3 dl havregryn
    6 1/2 dl glutenfri mix
    1/2 msk fiberhusk
    1 tsk salt
    1 pkt jäst
    5 dl degspad. (Jag brukar ha solhavre)
    2 msk smält matfett
    Häll alla torra ingredienser i en bunke. Helst hushållsmaskin om du har.
    Blanda degspad (solhavre) och smält matfett. Värm till fingertemperatur. Smula ner jästen. Häll över de torra ingredienserna. Arbeta degen ordentligt. Ca 5-10 min i maskin.
    Låt jäsa övertäckt i bunken i ca 30 min.
    Arbeta igenom degen på nytt ca 30 sekunder.
    Klicka ut degen i en muffinsplåt, dvs 12 bullar. Låt jäsa övertäckt i ca 20 min.
    Grädda!
    Ugn: 250 grader. 12-15 min
    Jag brukar även ha i lite brödkryddor för att få lite smak. Att använda muffinsform är jätte lätt och smart. Lätt att få bullarna att lossna. Havregrynen gör att brödet inte blir så kompakt.

-------------------------

MÜSLIBRÖD
    1 bröd
    4 dl vatten
    25 g jäst
    30 g rumsvarmt smör /margarin eller 2 msk matolja
    1 tsk salt
    ca 7 dl Finax Glutenfri Mjölmix (420 g)
    3 dl Finax Glutenfri Müsli (ca 100 g)
    PENSLING OCH GARNERING
    vatten
    Finax Glutenfri Müsli

GÖR SÅ HÄR
    1. Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt det fingervarma vattnet. Rör om tills jästen är upplöst.
    2. Tillsätt matfett, salt och mjölmix. Vispa degen med maskin i ca 5 minuter.
    3. Blanda sist varsamt ner müslin i degen.
    4. Häll degen i en smord avlång bakform som rymmer ca 1 1/2 liter.
    5. Ställ brödet att jäsa i ca 30 minuter, under bakduk. Sätt ugnen på 200 grader.
    6. Pensla det färdigjästa brödet med vatten och strö på lite müsli.
    7. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
    8. Låt svalna på galler utan bakduk.
    TIPS. Vill man ha ett grövre müslibröd byter man ut Finax Glutenfri Mjölmix och tar istället Grov Glutenfri Mjölmix. Tillsätt även 1/2 dl ljus sirap i degen och öka eventuellt saltmängden med 1 tesked.

• trollet77

Tack för recepten, imorgon blir det provbakning, eller annars på torsdag, har fullt upp imorgon =)

• Tabby

Tänk på att när du bakar med glutenfria mixer så ska det vara degigt. när man bakar med vete så vill man ha degen slät, men så är det alltså inte med mixer.

• trollet77

frågade i din gb nyss men frågar här oxå, är solhavre ok att använda, innehåller den ren havre?

• Tabby

Trollet 77. Tänkte inte på det. Vi använnde recepten till lillan då hon hade allergi för vete. Det innebar att vi var tvugna att använda glutenfria recept.
    Jag vet faktiskt inte om Solhavre är gjord på ren havre. Men degspadet kan du ha vanlig mjölk eller vatten om du vill.

• Spaceray

Jag brukar baka glutenfritt i bakmaskin, det är jättepraktiskt!! Lite dyr att införskaffa, men nu har jag använt min i flera år och tycker att den är värd varenda krona!!

Svar på tråden Tips på goda glutenfria recept