• Dixie

Barnets första skor

Det börjar bli dags att köpa skor till sonen, jag tar gärna emot tips på vad man ska tänka på vid inköp av de första skorna!

Bör det vara högt skaft, snörre eller karbordsband, ska de vara lite stora så där är plats att växa eller ska de sitta åt? Ja, alla tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Barnets första skor
  • Tyche

Har egentligen inget tips men vi köpte nyss skor till sonen och vi valde Kavatskor.

Vi tog stl 20 (fick hjälp i affären) trots att 19 funkat lika bra. Men det var viktigt med lite att växa i.

• duck

Det beror nog lite på om han är bra på att gå eller inte...stora skor räcker längre men är svårare att gå i. Det finns speciella lära-gå-skor som ska vara stadiga runt vristen, men de är lite dyrare. Jag bad om hjälp i skoaffären och expediten mätte påde fot och sko så der skulle passa.

• Dixie

tack för svar!

jag frågade i min föräldragrupp och de som hade äldre barn tyckte att det var mest praktiskt med karborreband, men sen frågade jag i skobutiken och biträdet där rekommenderade snörre för att man skulle kunna spänna dem ordentligt. inte lätt när man får olika förslag!!

• TjorveniSkåne

Kardborre är bra. Köp inte för stora, då snubblar man lätt om man precis lärt sig gå.

• Dana70

Kardborre är bäst.

Om ditt barn kryper, välj mjuka innetossor (t ex från Tinyzone). Ger bra med utrymme åt fötterna. Väldigt bra som innetossor åt äldre barn också.

För äldre barn för utepromenader, tänk på att de ger bra stöd åt foten, men inte är för hårda och stela. Inga öppna sandaler den första tiden.

• AiramE

Vi köpte ett par kardborre tennisskor i märket PAX. Storlek 19, Norah är 10 månader snart. Hon verkar trivas i dem. Hon går dock inte än men är på väg att lära sig

• Tygtiiger

Ta med barnet till en bra skobutik och få foten och skon mätt. Skon behöver vara 1 - 2 cm större inuti för att foten ska ha rörelsemån och växmån.
    Skon ska vara lätt att sätta på och i läder - inte syntet - eftersom lädret andas.
    Prova att ta på den några gånger, låt honom stå (om han gör det) och se om han verkar trivas.

Ska han ha dem ute eller bara till fint inomhus?

Vi har ett par kavatskor med stor kardborre så att den är lätt att ta på (tänk på att snören inte alltid är så kul att knyta upp när de är blöta och leriga och du har ett trött barn) att ha ute och ett par bobux skinntofflor inomhus. Sonen älskar båda Han har stl 23 nu när han är 13½ mån.

• Jambosana

Basketkängorna från Kavat (snörning) går han jättebra i liksom gympaskor från Timberland (kardborrre).

Tycker inte att någon av dem är jobbigare än den andra.

• Tjohalia

Vi har ett par skor åt våran tjej som faktiskt har dragkedja, jättepraktiskt tycker jag, dom sitter åt lagom hårt så hon tappar dem ej. Det är typ gympaskor från din sko. Be om hjälp i affären så mäter dom barnets fot och skon, skon bör vara 1-1½ cm större än foten.

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • Sar

Vi köpte våra första skor idag (eller rättare sagt morfar ).
    Det blev ett par PAX i stl 18 och 19 med kardborre. Detta var vad expediten berättade;

1:Barnets första skor bör gå upp litegrann (högt skaft) så att de ger bra stöd, kardborre eller snörning spelar ingen roll så länge skon blir bra formad efter foten. Personligen har jag ingen lust att knyta skosnören som kan gå upp åt två barn så jag valde kardborre.

De bör vara helt i skinn

Skorna ska vara högst 1,5 cm för stora. Expediten bör mäta barnets fot samt mäta innermåttet i skon för att garanterat få rätt storlek.

Du ska kunna dra ut plösen så mycet att du kan placera barnets fot i skon, du ska inte behöva trycka in den.

Hoppas tipsen blir till hjälp!
    Lev väl! Sar

• Dixie

tack för alla tips! bra att ha lite mer info innan jag beger mig ut i skodjungeln med sonen!

• Thaleia

Barnets första skor tycker jag ska vara med snöre! Kardborreskor är bäst när barnet är äldre så att han/hon kan börja öva sig i att ta på sig/ta av sig skorna.

Sonens första riktiga skor var ett par Superfit-skor med snöre. Tyckte dom var jättebra!

Dottern är ännu bara 7 månader men när det blir dags att köpa riktiga skor till henne kommer jag att köpa liknande dom jag köpte till sonen. 

Svar på tråden Barnets första skor