• Nelly78

Vaaad är nyttigt...?

Har precis börjat försöka gå ner dom där extrakilona som jag la på mig när jag var gravid...svååårt.

Åt väldigt onyttigt, massa marmelad, ost, obo´y...

Vad äter ni till frukost som inte smakar blä?
    Vad har ni för pålägg på mackorna och vad äter ni till middag?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vaaad är nyttigt...?
  • AnnaK

tycker du om gröt??

det finns ju många goda o "bra" sorters gröt, med lättmjölk o osockrat äpplemos.

grovt bröd m kalkon, lättost el keso m grönsaker...
    knäckemacka, mm mm

• Läängtande

två grova mackor med skinka och tomat/gurka på. Jättegott.

• satsumas

Frukost: Gillar du gröt? Mättande och nyttigt, välj det du skjälv gillar och blanda i!? Rågflingor,havregryn, fiberhavregryn, grynblandning, bovete, hela/krossade linfrön, dinkelflingor,ja det finns massor att välja på jag brukar blanda i lite av oilika som jag tycker om, välj gärna en lättare mjölk till om du vill gå ner , själv använder jag havre eller soja mjölk de har ifs lika mycket kalorier men innhåller inte så mycket mättat fett. Ha rivet äpple och kanel på, eller osötad äpplemos. Smörgåspålägg: (välj gärna Osötat Helkornsbröd eller Dinkelbröd, eller baka själv, säg till om du vill ha recept!) * Istället för marmelad kan du mosa 1 banan och 1dl hallon (varar i kylen i ca 3dagar) och ha på smörgåsen! Andra alternativ är kalkon, mager skinka med grönsaker (parika,gurka , tomat) på eller kiwi på! Knäckebröd är också ett bra tips om du önskar ner i vikt, välj de som är gjorda på fullkorn eller råg knäcke av märket ryvita. Middag: Välj fullkorns produkter som håller igång magen och ger mättnadskänsla. Fullkorns- pasta, -lasangeplattor och -spagetti. Välj råris eller fullkornsris. Bulgur och potatis. Välj magra köttprodukter : nötfärs max 10%fett, kyckling,kalkon,rostbiff,skaldjur,qourn och FISK ! (alaska polock, lax, torsk) Gillar du makrill i tomatsås är det ett nyttigt påläggsförslag då du inte heller behöver smör. Drick inte massa sötade drycker och absolut inte light produkter, drick vatten/mineralvatten/smaksatt vatten eller färskpressad juice. Hoppas du fått lite tips, ett annat tips är ÄT ofta! minst 5mål om dagen! detta gör att du äter fler mål men mindre vid målen eftersom du inte hinner bli så hungrig, dessutom håller du ämnesomsättningen igång om du äter med ca. 3timmars mellan rum. Ät frukost, lunch, middag och två mellanmål(Om du har svårt för detta ta i alla fall nån frukt vid mellanmålen). Se alltid till att du äter mycket grönsaker vid lunch och middag,gärna knäckebröd till också.

/ satsumas
  • satsumas

Häjlp, allt skulle inte hänga ihop sådär men jag hoppas du kan läsa i alla fall!

/ satsumas
  • Nelly78

Åh, tack för jättebra förslag! Tycker om gröt men har inte vetat vad jag skall ha på, lite trist utan något, men osockrad äppelmos var ett bra förslag!

satsumas - tar jättegärna receptet! du kan skicka privat om du vill. Är usel på att laga mat och baka men nu har jag gett mig f-n på att jag skall gå ner och lära mig lite mat

Tack igen till alla!

• Nelly78

Läängtande - tack!!! massor med recept! skall läsa hela natten lång

• Fåret Shaun

Jag har börjat med fruktsallad och mild lätt yoghurt till frukost, grovt bröd med skinka på. Kan även ha lite kanel på yoghurten, dricker oftast juice till frukost, ibland the.

Bakar endel bröd själv, gärna utan jäst.

Försöker att inte köpa hem hel- och halvfabrikat (pulversåser mm.) de innehåller rätt mycket socker.
    Lagar mycket mat i ugnen, då det inte behövs lika mycket fett.
    Eller grytor med mycket tomater i, ex kycklingfilèer potatis i bitar krossade tomater lök basilika mager fetaost och en sallad till magert och gott. Inte så mycket disk heller, allt i samma gryta.

• satsumas

Brödrecept(mindre socker,mindre och nyttigare Fett, relativt lågt GI):

Annas nyttiga bröd(tv3)

5 dl dinkelmjöl 2 dl grahamsmjöl3 dl rågsikt2.5 dl fyrkornskross1 dl vetegroddar

1 tsk salt (gärna havsalt)

4 tsk bikarbonat4 msk blandade brödkryddor1 liter filmjölk0.5 dl sirap Sätt ugnen på 175 c. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.Grädda ca 100 minuter.Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.

(Dinkelmjölet finns i valiga affär,fykornskrosset dock oftast i hälsokost)

5 dl ljummet vatten
    ½ pkt jäst (25 gram)
    ½ dl solroskärnor
    ½ msk salt
    1 msk sirap
    1 msk olivolja
    2 rivna morötter
    1,3 l dinkel-fullkornsmjöl

ca 2 msk solroskärnor för garnering Lös upp jästen i ljummet vatten.
    Blanda ner alla ingredienser utom mjölet i en degbunke och rör om, tillsätt ca 12 dl av mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. (Spara resten av mjölet till
    själva utbakningen.)

Låt degen jäsa under en handduk på dragfri plats i ca 40 minuter.

Häll ut degen på mjölat bakbord. (Det är nu du använder resten av mjölet).
    Knåda degen smidig och forma den till en rulle.
    Dela upp rullen i ca 20 bitar och rulla bitarna till runda bullar.

Låt bröden jäsa på plåt med bakplåtspapper och under handduk i ca 30 minuter. Medan de jäser sätter du på ugnen på 225 grader.

När bröden är färdigjästa penslar du dem med vatten och strör över solroskärnor.
    Grädda bröden i ca 10 - 12 minuter

Mustig råglimpa

En god, saftig limpa med knaprig yta.1 limpa§                          2 dl rågflingor §                          3 dl grovt rågmjöl§                          3 dl fullkornsmjöl av dinkel§                          1/2 dl havrekli§                          1/2 dl rågkross + 1/2 dl vatten§                          1/2 dl solroskärnor §                          1/2 dl all bran plus §                          1 dl hackade torkade aprikoser eller russin§                          2 tsk bikarbonat §                          2 nypor flingsalt §                          4 1/2 dl sojamjölk§                          finrivet skal av en apelsin§                          2 msk flytande honung §                          1 msk rapsolja

Blanda samman alla torra ingredienser utom rågkrosset i en bunke. Koka upp rågkrosset + vattnet tillsammans och rör ned massan i de torra ingredienserna direkt efter första uppkoket. Rör sedan ner sojamjölk, apelsinskal, honung och rapsolja. Blanda väl och låt vila 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en limpform med lite rapsolja. Häll över smeten/degen. När man bakar på dinkel är degen kladdig. Det ska den vara. Då blir brödet saftigt. Grädda brödet i formen längst ner i ugnen i ca 1 1/2 timma. Ta ur brödet och låt det svalna på galler. Ät nybakt eller frys in limpan i skivor och ta fram som nybakt varje morgon.

frallor med en valnöt

Goda, lätttbakade och nyttiga frukostfrallor som man fryser in och tinar så de blir som nybakta varje morgon.Ca 40 st§                          5 dl ljummet vatten, 37 grader §                          25 gram jäst §                          1 riven morot §                          1 rivet äpple §                          1 msk flytande acacia honung §                          1 dl solroskärnor §                          1 msk olivolja §                          1/2 msk salt §                          40 st valnötter §                          15 dl dinkelmjöl Sätt ugnen på 225 grader. Lös upp jästen i ljummet vatten i en bunke. Blanda sedan i morot, äpple, honung, olja, solroskärnor och salt. Tillsätt mjölet och tänk på att degen ska vara kladdigare än när man bakar med vetemjöl. Då blir dinkelbrödet saftigt och luftigt. Forma degen och låt jäsa under bakduk i 40 minuter.Häll upp degen och forma den smidig. Tillsätt lite extra mjöl om den är för kladdig efter jäsningen. Forma 40 st små bullar och lägg dem på plåt i muffinsformar eller på bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla bullarna med vatten och stick ner en valnöt i varje. Grädda mitt i ugnen i ca 14 minuter.

DINKEL FLERKORNBRÖD

Du behöver:
    400g Dinkelfullkornmjöl
    600g Dinkelsikt
    2 msk solrosfrön
    2 msk sesamfrön
    2 msk linfrön
    1 liter mjölk
    1½ jästGör så här:
    Vispa (elektrovisp) mjölet, saltet och alla frön.
    Värm mjölken och smula ner jästen. Vispa allt som du har blandat och häll det i en smörjd bakform. Degen ska nu jäsa på 50 grader i ugnen. Öka sen värmen till 200 grader när degen har kommit 1-2cm innan kanten av bakform. Låt det baka i ca. 3 kvart.

DET låter jobbigt och svårt , det trodde jag med innan jag provade. Så snälla bara prova , bestäm dig så får du se hur smidigt det faktiskt är och vad gott det blir med hembakt!  

/ satsumas
  • satsumas

Vad irriterande att texten blir sammanhängande provar med de tre recepten som blev fel igen.

Annas nyttiga bröd

5 dl dinkelmjöl

2 dl grahamsmjöl

3 dl rågsikt2.5 dl fyrkornskross1 dl vetegroddar1 tsk havssalt4 tsk bikarbonat4 msk blandade brödkryddor1 liter ekologisk filmjölk0.5 dl sirap Sätt ugnen på 175 c. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.Grädda ca 100 minuter.Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.

55 dl ljummet vatten, 37 grader

§ 25 gram jäst

§ 1 riven morot

§ 1 rivet äpple

§ 1 msk flytande acacia honung

§ 1 dl solroskärnor

§ 1 msk olivolja

§ 1/2 msk salt

§ 40 st valnötter

§ 14 dl dinkelmjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Lös upp jästen i ljummet vatten i en bunke. Blanda sedan i morot, äpple, honung, olja, solroskärnor och salt. Tillsätt mjölet och tänk på att degen ska vara kladdigare än när man bakar med vetemjöl. Då blir dinkelbrödet saftigt och luftigt. Forma degen och låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Häll upp degen och forma den smidig. Tillsätt lite extra mjöl om den är för kladdig efter jäsningen. Forma 40 st små bullar och lägg dem på plåt i muffinsformar eller på bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla bullarna med vatten och stick ner en valnöt i varje. Grädda mitt i ugnen i ca 14 minuter.

Mustig råglimpa

En god, saftig limpa med knaprig yta.1 limpa

§ 2 dl rågflingor

§ 3 dl grovt rågmjöl

§ 3 dl fullkornsmjöl av dinkel§ 1/2 dl havrekli§ 1/2 dl rågkross + 1/2 dl vatten

§ 1/2 dl all bran plus

§ 1 dl hackade torkade aprikoser eller russin

§ 2 tsk bikarbonat

§ 2 nypor flingsalt

§ 4 1/2 dl sojamjölk§ finrivet skal av en apelsin

§ 2 msk flytande honung

§ 1 msk rapsolja
    Blanda samman alla torra ingredienser utom rågkrosset i en bunke. Koka upp rågkrosset + vattnet tillsammans och rör ned massan i de torra ingredienserna direkt efter första uppkoket. Rör sedan ner sojamjölk, apelsinskal, honung och rapsolja. Blanda väl och låt vila 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en limpform med lite rapsolja. Häll över smeten/degen. När man bakar på dinkel är degen kladdig. Det ska den vara. Då blir brödet saftigt. Grädda brödet i formen längst ner i ugnen i ca 1 1/2 timma. Ta ur brödet och låt det svalna på galler. Ät nybakt eller frys in limpan i skivor och ta fram som nybakt varje morgon.
    / satsumas
  • satsumas

Äh, jag vet inte varför det blir så dumt hoppas du kan se lite bättre nu, vid valnötsfrallorna skall det såklart inte vara 55dl vatten utan 5dl

/ satsumas
  • Nelly78

satsumas - taaaaack! skall verkligen försöka! får kanske ta sambon till hjälp det blir nog en bakhelg

Svar på tråden Vaaad är nyttigt...?