• emmish

Gott recept på lax?

Jag tänkte laga lax men, har inget bra recept på det. Någon som har något gott och enkelt recept?

• Svar på tråden Gott recept på lax?
  • littlemisstrouble

har ett gott och smalt recept på lax..oljad form, krydda laxen med citronpeppar eller vitpeppar, salt. dill om så önskas eller annan god krydda. krama sen ur lite av saften av en citron på all fisk 175 grader i 40-45 min.

• 969803

Laxlasagne,med färsk laxfile,skaldjur,bladspenat,grädde,vitt vin och andra godsaker.
    Den rätten är jätte,jättemumsig.
    En populär bjudrätt.
    Har recept om du önskar.

• emmish

Tack för recepten! Låter supersmaskigt båda två. Tar gärna receptet!

• 969803

500g räkor m skal
    5 dl vatten
    1 fiskbuljongtärning
    300 g laxfile
    1/2 gul lök
    2 dl vitt vin
    3 msk mjöl
    2 dl vispgrädde
    2 purjolökar
    1 pkt fryst bladspenat,250gr
    1 msk smör
    1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    10 lasagneplattor
    1 dl riven ost

1.Sätt ugnen på 225 grader
    2.Skala räkorna.Koka skalen i vatten o buljongtärning ica 15 min. Sila bort skalen
    3.Förbered de övriga ingred. till lasagnen medan skalen kokar.Skär laxen i bitar.Skala o hacka löken.
    4.Koka löken i vinet 1 min.Sila ifrån vinet men spara det.
    5.Vispa ut mjölet i grädden i en kastrull.vispa i vinet och räkbuljongen.låt såsen koka några minuter.6.Skölj o strimla purjon.Fräs purjo och spenat i matfett.salta och peppra.
    7. Varva sås,lasagneplattor,lax,räkor och spenatpurjoblandning i en smord ugnsform.Strö över osten.
    8.Gratinera i ugn ca 30 min.Sänk värmen mot slutetom rätten ser ut att få för mycket färg.

Värt varenda minut . Fast inte sådär jättesmal rätt

• AnnaK

Lax wok

0,6 kg lax
    1 st strimlad paprika
    100 g purjolök(ar)
    2 st vitlöksklyftor
    1 msk matolja
    1 tsk curry
    2 st tomat(er)
    0,5 st grönsaksbuljong
    1,5 dl vatten
    0,75 msk vitvinsvinäger
    1 msk färsk dill

1. Skär laxen i ätstora skinn och ben-fria bitar. Skiva purjolök, paprika och klyfta tomaterna. Pressa vitlöksklyftorna.

2. Fräs curry i olja i en wok eller traktörpanna och tillsätt löken.
    Blanda försiktigt ner lax, paprika,
    tomater, buljongtärningen, vatten och vitvinsvinägern. Koka några minuter under lock tills laxen är genomkokt.

3. Smaka eventuellt av med salt och peppar. Strö över hackad dill.
    Serveras till pasta eller ris.

Inbakad lax
    ca 8 portioner
    Ugnstemperatur 200º

Ingredienser
    ca 250 g fryst bladspenat, tinad
    2 laxfiléer, ca 800 g, utan skinn och ben
    3 plattor djupfryst smördeg, tinade

Fyllning:
    150 g rökt lax i skivor
    1 äggvita
    1 msk finhackad gräslök
    1 msk grädde
    rivet skal av ½ - 1 citron
    1 msk pressad citron
    salt
    nymalen svartpeppar
    1 äggula + 1 msk vatten

Tillagning
    Pressa vätskan ur spenaten. Gör fyllningen. Hacka hälften av den rökta laxen snabbt i matberedare eller mixer. Blanda i äggvitan medan maskinen går. Ta upp krämen i en skål och rör i gräslök, grädde, citronskal och -saft. Smaka av med salt och peppar (tänk på att laxen är salt). Bred fyllningen på ena laxfilén och täck med den andra.

Bred ut resten av de rökta laxskivorna på en stor bit plastfolie. Mal över lite peppar och täck sedan skivorna med spenatbladen. Lägg på den fyllda laxen, salta och peppra den. Vik om rökt lax och spenat så det blir ett paket. Lägg laxen kallt medan degen kavlas ut.

Sätt på ugnen och sätt in en bakplåt i ugnen att bli het. Lägg smördegsplattorna bredvid varandra, fukta långsidorna och tryck ihop dem till en stor platta. Kavla ut så den blir ca 30x40 cm. Lägg laxen mitt på degen.

Pensla degkanterna med uppvispad äggula och vatten, vik upp degen runt laxen och pressa samman skarvarna till ett tätt paket. Lägg laxpaketet med skarven ner på ett bakplåtspapper. Använd eventuellt överbliven deg till garnering. Pensla med ägg. Flytta över allt på den heta plåten.

Grädda i nedre delen av ugnen 55-60 min.

Färskostfylld lax

Ingredienser ca8 port.:

1 kg potatis, av fast sort
    2 msk olivolja
    1 squash, ca 300 g
    2 gula paprikor
    1,2 kg laxfilé
    salt
    peppar
    1 burk färskost, 250 g
    1 dl klippt gräslök
    2 msk färsk, hackad dragon eller 2 tsk torkad
    1 ask körsbärstomater
    2 dl vitt vin
    Så här gör du:
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Skala och tärna potatisen. Smörj en långpanna eller stor ugnssäker form med oljan. Lägg i potatisen och låt den stå cirka 10 minuter i ugnen. Tärna squashen och paprikan och låt dem steka tillsammans med potatisen 5 minuter.
    Ta bort skinnet på laxen och dela den i portionsbitar. Skär ett 5 cm långt snitt mitt på varje laxbit. Krydda dem med salt och peppar. Blanda färskosten med gräslök och dragon. Lägg en stor klick i varje skåra och lite uppe på laxen. Lägg laxbitarna ovanpå grönsakspotatisen. Halvera småtomaterna och lägg runt laxen. Häll över lite vitt vin och sätt in formen i ugnen ytterligare cirka 7 minuter tills laxen är färdig och ljust rosa igenom.

Foliebakad lax

Ingredienser 8 portioner:

1 hel lax, ca 3,2 kg
    1 msk (havs)salt
    8 stjälkar dill eller 4 krondillklasar
    2 salladslökar
    2 lagerblad
    1 tsk grovkrossad vitpeppar
    1/2 citron i klyftor
    Garnering
    citronklyftor
    dill

Så här gör du:
    Riv av en längd extra tjock alfolie (grillfolie) som är drygt dubbelt så lång som laxen.
    Skölj och torka av den hela fisken både utanpå och inuti bukhålan. Skär bort huvud och stjärt ifall fisken är för lång för ugnens långpanna. Lägg fisken på folien. Strö salt i fiskens buk. Lägg in dillkvistar eller krondill samt salladslökar som klyvs på längden, lagerblad, vitpeppar och citronklyftor. Vik folielängden över laxen och vik upp folien utmed sidorna till ett så tätt paket som möjligt. Lägg fisken i långpannan.
    Baka fisken i på nedre falsen i ugnen i 175 grader i 1 1/2 timme. Ta ut den och låt fisken svalna i paketet 20-30 minuter.
    Packa upp och lägg upp fisken på ett stort serveringsfat. Snitta utmed ryggbenet och dra av skinnet från huvudet mot stjärten. Lossa med en bordskniv om så behövs. Lägg på citronklyftor och dillkvistar eller -kronor.

Lax och äppelpasta
    Ingredienser
    4 port
    300 g pasta, t ex tagliatelle
    150 g rökt lax
    2 äpplen
    1 gul lök
    2 tsk curry
    smör
    2 dl lätt crème fraiche Gör så här
    Koka pastan Kärna ur äpplena. Skär äpple och lax i tärningar. Skala och hacka löken. Fräs äpple och lök med curry i smöret i en panna. Rör ner lax och creme fraiche. Låt det koka någon minur. Blanda med pastan.

Lax under kaviartäcke
    Ingredienser
    Portioner: 4

600 g laxfilé
    2 dl crème fraiche
    1 tub kaviar (liten)
    1 knippe gräslök
    dragon
    salt
    vitpeppar
    10 potatisar
    1 pkt ärter (djupfrysta 250 g

Gör så här
    Lägg laxen i en ugnssäker form. Sätt in formen i ugnen i 225°C och låt den stå ca 20 min.

Blanda crème fraiche med 1/2 dl kaviar och 1/2 dl finklippt gräslök. Smaka av med 1 tsk dragon, 1 krm salt och 1 krm vitpeppar.
    Bred crème fraicheblandningen över
    laxen. Sätt in formen i ugnen ytterligare 5 min.

Servera laxen med kokt, gärna pressad, potatis och ärter.

Lax i kokossås
    4 portioner

Ingredienser
    3 schalottenlökar
    2 stjälkar selleri
    1 paprika, gärna gul
    2 morötter
    1 vitlöksklyfta
    1-2 tsk färsk ingefära, riven eller finhackad
    1-2 tsk currypasta, grön
    1 burk kokosmjölk (400 g), gärna lätt
    ½ tsk salt
    ca 2 msk fisksås
    ca 500 g laxfilé
    persilja eller korianderblad

Tillagning
    Skala och skär löken i små klyftor. Skiva sellerin. Dela och kärna ur paprikan. Skär den i centimeterstora bitar. Skala och skär morötterna i skivor. Pressa vitlöken och riv eller hacka ingefäran.

Rör samman currypasta och kokosmjölk i en kastrull. Tillsätt alla skurna grönsaker inklusive ingefäran, salt och fisksås. Koka upp och låt koka utan lock ca 5 minuter. Skär laxen i ca 3 x 3 cm stora bitar. Vänd ner dem i grytan och sjud tills laxen nätt och jämnt är kokt, ca 5 minuter. Smaka av med mer currypasta och salt eller fisksås, om det behövs.

Lax i pajskal

Ingredienser 4-6 port.:

Pajskal:
    100 g margarin
    2,5 dl vetemjöl
    2 msk vatten
    Fyllning:
    3 hårdkokta ägg
    250 g rökt lax
    1 dl majonnäs
    1 dl crème fraîche
    1 dl förvälld hackad spenat (kall)
    2 msk klippt dill
    1/2 tsk örtsalt
    Till garnering:
    sallatsblad
    citron
    dillvippor
    några laxstrimlor
    hårdkokt ägg i skivor
    Så här gör du:
    Blanda ingredienserna till pajdegen. Smörj en form och grädda pajskalet i 225 grader i ca 20-25 minuter.
    Finhacka äggen, strimla laxen och blanda detta med fyllningens övriga ingredienser. Fyll i det förgräddade pajskalet och garnera med sallatsblad, citron, dill, och lite laxstrimlor samt äggskivor.

Lax- och potatispaj
    3 dl vetemjöl
    125 g smör
    2,5 msk vatten
    1 st purjolök(ar)
    300 g färsk lax
    2 st potatis(ar), kalla kokta
    4 dl mjölk
    3 st ägg
    1 knippa(en) dill
    0,5 tsk salt
    1 krm vitpeppar, malen
    1 dl lagrad ost, riven

1. Hacka ihop smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt pajdegen vila i kylskåpet ca 30 minuter.

2. Sätt ugnen på 225 grader. Kavla eller tryck ut degen i en pajform (ca 25 cm i diameter) så att den täcker botten och kanter.

3. Nagga degen med en gaffel.Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 15 minuter. Sänk temperaturen till 200 grader.

4. Skölj och strimla purjolöken. Fräs den i smör utan att den tar färg.

5. Dela laxen i mindre bitar. Skiva potatisen. Varva purjolök, lax och potatis i pajskalet. Vispa ihop mjölk, ägg, dill, salt, peppar och ost. Fördela blandningen i pajskalet.

6. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Servera pajen med en blandad sallad.

• jrf

Jag brukar göra lax på saltbädd.

Lägg laxen på en bädd av grovsalt.
    Peppre med citronpeppar,bred ut creme fraiche.
    sätt in i ugnen på 200 gr o låt den vara tills den är klar.
    servera med pot,sås o en sallad.

• Tygbiten

Jag brukar också göra lax på saltbädd.
    Severar kall med en sås på creme fraiche, stenbitsrom, gräslök och lite peppar.

• Zenobia

Brukar göra saffanslax, och dne upskattas av sambon som inte annars äter fisk =)

Ingredienser

4 bitar skinn- och benfri laxfilé, ca 500 g
    3 morötter
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1 tsk hackad rosmarin
    1/2 påse saffran, 0,25 g

• Lina1978

Mitt goda tips::

Köp en hel lax, svep in i alu folie, in i ugnen på 200 grader, l¨t vara där inne ca 20 minuter, koka potatis, blanda gräddfil med röd fisk rom, sparris och gröna ärter....
    Servera...jätte enkelt, och super gott.

Hälsningar Lina

• Pokergirl

Ta en laxfilé och lägg i ugnsfast form.

Mixa fetaost, spansk peppar, soltorkade tomater, vitlök, röd lök och en liten dutt creme fraiche i en mixer.

Bred på laxen och in i ugn.

Smarrigt värre!

• Mjao

Ta en färsk laxfilé och skär skåror i, dessa lägger du gorgonzola i och lite ovanpå laxen. salta och peppra, in i ugnen ca 25-30 min i 225 grader. servera med kokt potatis och en sallad på lollo rosso, rödlök, avocado och körsbärstomat.

• Juniphé

Mina favvorecept som dessutom är busenkla:

Laxfilé som täcks med ett lager pesto och som steks i ugnen på ett bakplåtspapper. Serveras med broccoli och fullkornspasta. (Tillagningstid ca 15 min)

Hacka charlottenlök och Ridderheims soltorkade tomater.  Stek löken gyllengul och mjuk på svag värme i olivolja (ca 4 min). Tillsätt tomathacket. Lägg på laxfiléerna, salta och stek sedan tills laxen är klar. Blanda ner en burk fraiche (valfri procent - jag anv. 5%) och servera sedan laxen och såsen till ris/pasta/potatis.

Båda recepten är superdupersmarriga! 

• Foris
    Brukar köpa Findus laxfiléer (säljs bl a i 4-pack). Jag lägger laxfiléerna i en gratängform, saltar och pepprar med antingen svartpeppar eller citronpeppar. Sedan häller jag i ca 4 dl matlagningsgrädde i formen och kör in den i ugnen. Serverar med kokt potatis. Snabbt, enkelt och jättegott!
Svar på tråden Gott recept på lax?