• Harlots House

Klåda i hårbotten som nu blivit blåsor?

Jag har haft klåda i hårbotten i över ett år nu. Har inte mjäll men mitt hår är torrt i sig. Jag har testat produkter från Apoteket och på rekommendation från frisören men det har inte hjälpt. Nu har klådan blivit värre och jag har som små blåsar i hårbotten som kliar hemskt! Jag färgar inte håret, använder inte vax i hårbotten, tvättar håret ett par gånger i veckan med milda produkter och använder aldrig fön eller liknande. Vad kan det vara och vad kan man göra?

We caught the tread of dancing feet,We loitered down the moonlit street....
  • Svar på tråden Klåda i hårbotten som nu blivit blåsor?
  • Harlots House

Nej, hur funkar det? Jag har testat schampo och balsam med tamanou-olja som skulle vara jättebra men icke....

• Tesie

Puffar för jag har nästan samma problem, mne inge blåsor ännu!

• Harlots House

Konstigt eller hur?

• Hans och Henne

Jag har osså kill i hårbotten, men mest fläckvis.
    Har haft det i säkert 5 år... Jätte jobbigt!!

• Mercedes

Det är ett shampo för torr och känslig hårbotten!
    Har själv haft jätteproblem och det enda som funkar är deras shampo och balsam. Sen inte tvätta mer än varannan var tredje dag.
    Produkterna e dyra ca 190kr st, men dom räcker i flera månader.
    Det är ju värt det eftersom det är det enda som hjälper för mig.

• Harlots House

Ok...ja det var dyrt men det är det ju värt om det hjälper. Tack för tipset!

• Mercedes

Ja det e dyrt, men det är verkligen drygt! En flaska räcker i ca 5 månader och då har jag ändå långt hår...
    Fick du klåda plötsligt bara? det är inte nån typ av eksem?

• mästerkattenistövlar

Alla som har problem i hårbotten 8och annars också iofs) bör kolla upp om det är psoriasis. Det är jättejättevanligt att man har det i håret och tror att det är mjäll.
    Till psoriasis finns särskilda lösningar, schampon och salvor (krånligt i håret dock) som bla. skrivs ut på recept.

Scampon mot mjäll mm hjälper alltså inte, utan riskerar snarare att göra det värre. (Med undantag för vissa frisörschampon.)

Hans och Hanne - om du har lite röda jättetorra fläckar så kan jag nääästan garantera att det är psoriasis. Så ser min ut i hårbotten, och det är tydligen den vanligaste formen.

Blåsor och varig sår förekommer dock också.

Så, värsta predikan.
    Hoppas ni hittar nått som hjälper. Jag har inte gjort det ännu, men jag har å andra sidan inte fått någon hjälp med resten heller. (Knäppa sjukvård)

• Anonym (tunnhårig)

Har testat Kerastase men det funkade inte alls på mig var precis som vanligt

Fast jag har inte blåsor utan det blir som vita kakor som sitter fast i håret och när man pillar så ramlar en bit av kakan o håret av...jätte äckligt!!

Svar på tråden Klåda i hårbotten som nu blivit blåsor?