• ilkkasan

flyga med öroninflammation

Vi har beställt en resa till Cypern och ska åka på fredag (onsdag idag). Idag konstaterades att vår son 1,3 år har öroninflammation och läkaren avrådde oss från att åka pga flyresan.

Nu är vi ju helt knäckta eftersom vi har sett framemot resan.

Har någon erfarenhet av att flyga med sjuka barn! Jag vet att det är dumdristigt att åka iväg, men vi är ju så sugna...

• Svar på tråden flyga med öroninflammation
  • Mella72

Om du flyger med honom när han har öroninflammation kommer han få _fruktansvärt_ ont i örat. Min sambo gjorde det en gång och pratar fortfarande om att det var det mest smärtsamma han någonsin upplevt.
    Kan ni inte boka om resan till ett senare tillfälle då? Jag hade definitivt _inte_ rest med mitt barn om han hade öroninflammation hur sugen jag än var på en resa.

• Fia86

Det blir nog en mardrömsresa för er son om ni ska flyga när han redan har ont i öronen. Man vet ju själv hur ont det kan göra när man får lock.

Sen där nere.. tänk om det blir värre då? Svårt att få mediciner och sånt utomlands..

Förstår att ni vill iväg men jag skulle inte åka om jag var ni.
    Hoppas iaf att det går bra om ni väljer att åka.

• ilkkasan

Vi har nog nästa bestämt oss för att inte åka. Han har fått antibiotika idag... jag har hört av så många att man får JÄTTEONT i öronen och det vill man ju inte utsätta varken sonen eller sig själv för.

Vi får ju pengarna tillbaka men vårt resesällskap (en pappa m en 3-åring) får inte...

• UBJ

ilkkasan: Ge sonen näsdroppar också! Den senaste forskningen visar att det är ännu effektivare än antibiotika!

Tråkigt med er resa...

• Katta271

Hej!

Att flyga när man har öroninflammation är nog INGEN höjdare!!!
    Har själv gjort det när jag varit förkyld och haft problem med bihålorna, dock inte öroninflammation, men "allt det där" hänger ju liksom ihop...
    I vilket fall som helst så har det gjort fruktansvärt ont, trycket i öronen har gjort så att det känns som att något i huvudet skall sprängas!!!
    Jag skulle aldrig flyga med mina barn om det var något med öronen.

Självklart så förstår jag att ni så gärna vill åka och det är jätte tråkigt att ställa in, men tänk dig för mer än en gång!
    Om läkaren desutom avråder er att resa så är det nog av en anledning...

• Lillan7704

Jag råder dig att inte flyga om din son har öroninflamation!

Jag flög till Turkiet med öroninflamation, envis som man är, och det gjorde fruktansvärt ont! Kändes som trumhinnorna och hela skallen skulle sprängas i småbitar.. Det önskar jag verkligen inte att en 1,5 åring ska behöva uppleva!

Skönt att ni får pengarna tillbaka! Men varför får inte erat sällskap det? Hade han inget avbokningsskydd kanske? Annars borde det väl inte vara några problem?

• Morcia

Lillian7704

För att det andra sällskapet ska få ersättning så måste båda familjerna finnas med på samma resebevis och/eller ha tecknat gemensam avbeställningsförsäkring. Är däremot resesällskapen nära släkt (t.ex syskon, mamma, pappa) så gäller annat. Så har jag fattat det.

• Annacecilia

Jag har aldrig själv flugit med barn med öroninflamation, men min väninna som var på besök hos mig med sin 1-åring flög hem med henne när hon hade öroninflamation. Flygresan var på 4 timmar och gick faktiskt bra! Hon hade fått antibiotika dagen (eller var det 2dgr?) innan resan och de gav näsdroppar + alvedon under flygningen. Dottern visade inte några tecken på att ha ont alls. Nu var hon i en annorlunda sits, skulle hem till sitt hemland och kunde inte ändra biljetterna. Hon träffade en svensk läkare här som inte avrådde från flygresa. Men visst är det svårt att avgöra! Man vill ju inte att ens guldklimpar ska ha ont!!

• nattinattio

Låter högst konstigt om man är ett resesällskap att då inte bokat resan tillsammans? (dvs finnas på samma resebevis) dessutom när båda "familjerna" har barn så vet man ju att risken är större att nån blir sjuk. Kanske har "pappan med barnet" snålat på avbeställningskyddet å inte tagit det?

Jag förstår inte annars varför "andra sällskapet" inte skulle få tillbaka sina pengar, låter mycket konstigt! Det borde ju inte vara några problem att hävda att resan inte är genomförbar för dem pgav att pappan reser ensam med litet barn å syftet med hela resan är förstörd i å med att ni inte kan åka.

• Sailor

jag råder dig till att inte åka, själv var jag ett öronbarn o jag kan fortfarande få så ont så det känns som om huvudet ska sprängas när jag flyger...att flyga med öroninflammation låter så fruktansvärt vansinnigt galet plågsamt så låt honom slippa...

• nattinattio

har självklart inte flygit med barn som har öroninflamation, får man de utomlands tom som vuxen så får man ju avrådan att resa hem (i de flesta fall) å måste stanna på resemålet ett par dagar till å fixa sedan en ny avresa hem!

Har dock en väninna (som är barn läkare) som flög med sina barn, sådär ca 2 dagar innan väninnan egentligen ville (dvs inte kanske helt frisk), men de var tvugna "pgav nått som jag inte minns" å barnet hade skrikit som stycken gris nästan heladagen och 2 dagar till efter hemkomsten hade varit jätte besvärliga! Hon sa att det var de värsta hon varit med om!

• Morcia

Ibland åker familjer på semester tillsammans men bokar separat, och då får man inget tillbaka om den andra familjen blir sjuk och måste vara hemma. Ett tips är att alltid läsa det finstilta. Tyvärr så är det här inte helt ovanligt.

3.2.2 Avbeställning får ske om resenären eller dennes make/maka/sambo, resenärens eller dennes makes/ makas eller sambos släkting i rakt upp- eller nedstigande led eller syskon eller person med vilken resenären gemensamt beställt resan före avresan men efter det att avtalet blivit bindande för resenären enligt punkt 1.5 drabbas av allvarlig sjukdom, försämrat sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse är av sådan art, att resenären inte rimligen kan genomföra resan.

3.2.3 Avbeställning får ske om annan händelse drabbar resenären efter det att avtalet blivit bindande enligt punkt 1.5 och om händelsen är av så ingripande karaktär för resenären att det inte är rimligt att kräva att resenären skall genomföra resan. Resenären skall inte ha kunnat råda över händelsen och vare sig känt till eller bort känna till denna då resan beställdes. Sådan ingripande händelse är t.ex. brand i den egna bostaden.

3.2.4 Avbeställning får ske om person med vilken resenären gemensamt beställt resan avbeställer sin resa med stöd av punkterna 3.2.2 eller 3.2.3 och det är oskäligt att resenären skall genomföra resan utan den andra personens sällskap.

Svar på tråden flyga med öroninflammation