• trasan1

huvudvärk = järnbrist?

Hej på er!
    Idag går jag in i vecka 19 och har nu haft huvudvärk (mer eller mindre) i sex veckor. Har varit hos doktorn som inte kollade blodvärdet utan skrev ut starka huvudvärkstabletter och skrev en remiss till sjukgymnast. Nästa vecka ska jag äntligen få komma till sjukgymnasten. Men jag började fundera på om det kunde bero på dåligt blodvärde, vad tror ni? När jag ringde barnmorskan så ville de inte ta mitt blodvärde utan hon tyckte att jag skulle ge sjukgymnasten en chans först! Lätt för henne att säga som inte haft en grym huvudvärk i fler veckor.

Så vad säger ni som varit mer lite längre, tror ni att det kan vara bra att prova nån sorts järntablett fastän jag inte vet om det är problemet?

• Svar på tråden huvudvärk = järnbrist?
  • Jippiiii

Funderar på samma sak, då jag haft huvudvärk under mina 9veckor nu! Fattar inte varför de inte tog blodprov på dig, det är väl bättre än att börja med sjukgymnstik!! Med blodprovet får man ju veta direkt om det är pga järnbrist!

Sedan är det väl inte bra att ta järntabletter om man nu inte har järnbrist. Har för mig att jag läst något om detta,....??

Själv ska jag på inskrivning imorgon och ska be henne kolla upp mitt blodvärde direkt pga huvudvärken!

Lycka till och hoppas nu att du blir av med din huvudvärk på ett eller annat sätt!

• Snäckan05

Jag hade bra värden i början av graviditeten men ändå en fruktansvärd huvudvärk nästan varje dag. Den försvann av sig själv runt vecka 25 och sen började jag få dåliga värden. Tänk på att dricka mycket för det hjälpte mig vissa dagar.

• hobnob

Konstig BM som inte vill ta ett blodprov. Det tar ju mindre än en minut...

Men, börja inte äta järntabletter innan du vet om ditt blodvärde är dåligt.
    Det är inte bra att ha för högt när man är gravid.

• Jonasson

Drick vatten och köp järntabletter. Det rekom ju fr runt v20. Fick själv huvudvärk som du och den försvann med hjärntabletter.

• hobnob

Jonasson: Man ska INTE äta järntabletter om man inte först kollat att Hb sjunkit och BM eller läkare rekommenderat det.

Detta pga att det kan vara farligt med ett för högt Hb under graviditeten. (för högt = 146 eller mer).

• Cavve

Är i v 24 nu och började med Niferex järntabletter vid påsk, då mitt järnvärde sjunkit från 130 till 115. Jag frågade bm om huvudvärken som jag drabbats av, och i normala fall har jag aldrig ont i huvudet, och hon testade direkt. Sedan kan man ju se till att få i sig järn från olika livsmedel också.

Det finns i alla fall en koppling mellan huvudvärk och järnnivå.

Om man samtidigt äter kalcium-tillskott ska man dock inte ta dessa samtidigt, då de motverkar varandra.

• Linselusen

Hej!
    Jag hade oxå ont i huvudet och blev tipsad om att dricka Blutsaft (köps på typ Ica eller hälsokostaffär). Huvudvärken gick över och jag blev dessutom piggare!

Kram Lina

• Jippiiii

Hej hopp!
    Nu har jag varit på inskrivning, berättade om min huvudvärk och hon kollade mitt blodvärde direkt. Precis som jag anade hade mitt sjunkit ner till 116, så att jag fick rek. att äta järntilskott.
    Är bara i v. 9, men det är ju så himla individuellt hur kroppen reagerar. Skönt att ha det bekräftat och hoppas nu att huvudvärken försvinner snabbt som bara den..

Är Niferex bättre än Hemofer, någon som vet?

• otyg

Niferex innehåller ju mer järn än vad hemofer gör. Hemofer kanske är lite skonsammare mot magen däremot?

• lata kocken Johanna

av icke hemjärn (typ niferex och järn i frukt och grönt) tar man upp 1-6% (den högre siffran i mat)

hemjärn tas upp till ung 25% (till och med ngt mer vid järnbrist) hemjärn finns i tex kött/blodprodukter och hemofer

• lata kocken Johanna

en dagsdos niferex 100mg - (med lite tur och planering) max 3mg upptaget

1 dagsdos hemofer (3 tabletter = 27mg) max 6,8mg upptaget (hämmas inte på samma sätt som ickehemjärn heller....)

• dali

blutsaft har jag hört är bra om man har järnbrist, den finns att köpa på apoteket och i hälsokostaffärer. Man kan ta en sked om dagen, men den är ganska stark ( smakar koncentrerad saft) så om man vill kan man röra ner en sked i vatten
    :)

• fanny20

Man kan ha högt blodtryck också om man har huvudvärk.

Svar på tråden huvudvärk = järnbrist?