• Noran

Hur länge måste man jobba heltid mellan barnen?

Stämmer det att man måste jobba heltid efter första barnet innan man är ledig med andra barnet för att få full föräldrapenning? Eller jobba så att man tjänar mer än taket i alla fall.

Hur länge måste man göra det? Hur löser ni detta? Vi vill ju inte ha vårt barn på dagis 40h i veckan. Måste man fixa så att pappan jobbar heltid en viss period och sedan tvärt om? Eller kan man fixa till det med hjälp av kompledighet?

Jag undrar även om man har rätt att vara tjänstledig när man har barn automatiskt, eller om det är upp till varje arbetsgivare att bevilja.

• Svar på tråden Hur länge måste man jobba heltid mellan barnen?
  • mialotta

Som jag fattat det som måste man ta ut heltid. Ex om du jobbar 75 % får du ta ut de restrerande 25 % i fp. Du måste vara "aktiverad" i heltid.

Detta gäller från att barnet är ett år och det berör FP för nästa barn.

Tjänstledigt vet jag inget om.

• vårsol

Ja man har rätt att vara tjänstledig om man har barn under åtta år. Ring ditt fack för att få exakt information.

• Noran

Jag är inte med i nåt fack. Vad har dom med det att göra?

Tack för svaret ändå.

• vårsol

Dom har koll på alla arbetsrättsliga frågor. Du kanske kan fråga fk istället, de kanske också har koll?

• skidan

Kolla lagboken. Där finns allt kring föräldraledighet. Du har rätt att gå ner i tjänst till 75% tills barnet är 8år. Du har rätt att få varje arbetsdag förkortad. Om du önskar att ta ut det på annat sätt så är det i samråd med arbetsgivaren ex ledig en dag i veckan. Om du har föräldrapeng kvar att ta ut kan de inte neka dig ledighet alls, om du söker den i god tid. Vad god tid är beror på ditt kollektivavtal. Kollektivavtalet kan du läsa på din arbetsplats om du inte är med i facket. Samma rättigheter gäller för dig också.

• tinna

Om du har mindre än 2,5 år mellan barnen spelar det ingen roll hur du arbetar emellan, fp för nya barnet kommer baseras på samma sgi som för första barnet, om du nu inte fått lönerförhöjning vill säga, då får du ju räkna in den också. Men beträffande procenten så kan du mycket väl jobba 50% mellan barnen om tvåan föds inom 2,5 år.

• Noran

Tack för alla svar. Skönt att slippa läsa lagboken

skidan: Har Båda 2 rätt att jobba 75%. Eller är det tillsammans, så att om pappan jobbar 80% måste jag jobba 95. Antar att båda har rätt till 75%.

Så om det är mer än 2,5 år måste vi jobba 100%. Hur länge? Kan man använda kompen?

• saturnina

Man får samma SGI om man blir gravid inom 1 år och 9 månader. Gissa om vi ska försöka oss på det?!

• Vågen

Ngn sa att man måste jobba 9 månader 100% för att få ut max SGI om det är mer än 2,5 år mellan barnen.

• Noran

9 månader? Det är rätt länge. Båda 2 måste väl göra det också? Men det är klart, det viktigaste är ju att jag hinner göra det. Sedan kan ju pappan jobba heltid medan jag är hemma med det andra barnet under första perioden.

Är det så folk brukar göra? Eller struntar man i att man får ut lite lägre föräldrapenning andra gången?

• Vågen

Tror många satsar på ett syskon inom den där tiden innan den första hinner bli 2,5 år. I allafall tycker jag det verkar som så på mitt jobb och bland mammor jag känner... Vet inte om vi kommer göra så.

Svar på tråden Hur länge måste man jobba heltid mellan barnen?