• Akinna

tips för er alla med fästingar

Huskur mot fästingar

1 liter vatten
    1 brk rosmarin eller timjan
    1 msk vitvinsvinäger
    1 vitlöksklyfta

Koka upp en liter vatten tillsammans vitlöksklyftan Häll i en brk rosmarin eller timjan i vattnet och låt dra i minst en timme. Sila bort kryddan och vitlöken Tillsätt en msk vitvinsvinäger Häll blandningen i en sprayflaska.

Duscha"huskuren" din hund före varje promenad och speciellt runt ben mage svans och vid öronen. Det fungerar!

detta har funkat på mina 2 hundar och 2 katter lycka till

• Svar på tråden tips för er alla med fästingar
  • alsesani

Tack!!!!
    Funkar det ska du få en kram ;)
    Har två katter som kanske inte blir riktigt lika glada över duschen men...Dessa äckliga fästingar, dom har ju dessutom redan kommit...
    Har redan tagit bort en liten på sonen..

• Bollibompa

Fungerar det på oss människor också ?

• Akinna

Plocka totalt ca 1 liter blad 50/50 från renfana och rölleka.
    Koka upp 1 liter vatten och häll över bladen.

Rör om då och då under tiden som det småputtrar i ca 30 min.
    Sila bort bladen och spar vätskan i flaska i kylskåpet.

Renfanans starka doft håller insekter på avstånd.

Renfanan omtalas redan av Hildegard av Bingen som en helig växt och som krydda. Redan i slutet av medeltiden använde man renfana mot mask. Växten samlades in vid blomningen, bands ihop till buketter och torkades. Renfanebukettema hängdes upp i taken i boningsrummen för att driva bort myggor och flugor, de lades in i klädkammare och skåp för att hålla malen borta, de stoppades in under madrasserna och lades i hundens vrå som skydd mot loppor och löss. I köket användes de som krydda, t.ex. i omeletter och puddingar.

I dag dricks ett te berett av renfana mot tarmparasiterna springmask och spolmask; dessutom verkar det befordrande på matsmältningen och menstruationsbefrämjande. Munvatten av renfana uppges lindra svår tandvärk.

Rölleka: Det latinska artepitetet millefolium betyder tusenbladig och syftar på röllekans finflikiga blad. Redan för 4 000 år sedan ansåg kineserna att växten hade undergörande egenskaper. Släktnamnet Achillea kommer av Akilles, den grekiske hjälten som var osårbar - örten användes tidigt som sårmedel.

var tvungen att lägga med det här inne med lät intressant vet ej om det funkar ...

• Koff

Luktar inte hunden väldigt illa av det där?

• Akinna

bollibompa : jag har inte testat med det måste la det göra om det funkar på djuren det är ju inga farliga ämnen för oss det receptet ..

• Koff

Frågar en gång till.

Luktar inte hunden illa av det där?

• Akinna

oj koff sorry såg inte : jo dom luktar av det men det gör man av fästinghalsbanden med men funkar det så e det värt det
    tycker jag i alla fall

• Akinna

vad skönt det hade varit med en vaccin i mot fästingar så hade man sluppit d

• Koff

Ja ett vaccin hade varit suveränt.

Nu har jag den stora turen att ha en hund som fästingarna inte är så förtjust i, han får högst tre om året. Det är jätteskönt. Jag vet inte om jag skulle vilja ha en hund som luktar vitlök med tanke på att han sover i sängen.

• Slumraren

Hur har dina katter reagerat på sprayen? Vi har bl.a. en långhårig katt som säkert skulle bli skitsur om vi sprayade henne med något illaluktande. Dessutom gillar hon inte att tvätta sig om någon del av pälsen luktar illa... med det långa håret blir pälser sunkig rätt fort om hon inte själv hjälper till och håller ordning på den. Eller tycker katterna inte att blandningen luktar illa? Skulle vara suveränt med fungerande och ogiftigt fästingmedel.

• natta83

Minns när jag hade häst, för att förhindra myggor/bromsar och sånt så gjorde jag vitlöksolja och smörjde in hästen med..han luktade som en stor salami

• Akinna

mina katter tyckte det var obhagligt i början men inte sen jag har ochså en långhårig kisse..det är ju olika till olika djur men det är ju värt att testa det är ju ett natumedel ..

Svar på tråden tips för er alla med fästingar