Dop och bröllop samtidigt?
Undrar om det finns någon här som haft dop och bröllop samtidigt? Jag är nyfiklen på att hör hur/om man kan kominera dessa två högtider!
Undrar om det finns någon här som haft dop och bröllop samtidigt? Jag är nyfiklen på att hör hur/om man kan kominera dessa två högtider!
min mamma och pappa gifte sig och döpte min lille bror samtidigt...
några r senare så¨gifte de om sig (stärke sina löften) då döpte de mn lilla syster åxå
Jag har varit på ett dop/bröllop. Det var jätte mysigt men det var mest bröllop. Det var bara i kyrkan som man märkte av att det var dop.
Jag har många vänner som gjort så och det har förvisso varit jäätefint.
Själv tycker jag dock att det bör vara två separata dagar, för både dop och bröllop är ju stora händelser i livet.
Känns som att de förtar varandra så att säga.
Och när jag ska gifta mej vill jag att det ska vara VÅR dag, att samtidigt behöva ägna kraft åt ett dop känns inte aktuellt...
Jag kan hålla med om att två så stora högtider borde få ha varsin dag.
Vi ska ha dop och bröllop på Midsommar. Vi tycker det går att kombinera jättebra. I vårt fall har det även med att göra att mina föräldrar kan vara med på dopet (de bor i Sverige och jag i Tyskland) och jag tvivlar starkt på att de skulle åka hit för att ?bara? vara med på dopet. En sak till som jag tycker är positivt är att dopet blir lite festligare då. Vanligen är det ju bara mitt i en gudstjänst och nu blir det vår familjefest
Lycka till!!
Katarina
Vi hade påde dop och bröllop samtidigt.
bröllopet var hemligt så dom visste inget om det,blev ganska snopna när vi kom i i kyrkan med brudkläder.
Hej ! Visst går det att göra så, men vi har gift oss tidigare och har nu dop, det känns skönt att ha två separata dagar, de är ju stora händelser i livet.
Vi hade dop o bröllop samtidigt, och för oss var det en självklarhet att kombinera det största o viktigaste i vårt liv (dottern) med det näst största ivårt liv (själva bröllopet). Det kändes liksom som om de två ceremonierna stärkte varandra!
Vi gifter oss nu den 27 Maj och döper vår dotter efter vigseln. Vi är ute i trädgården på en herrgård, under några träd, en fontän och utplacerade stolar till gästerna. Var där ute idag med prästen och gick igenom allt. Blir superbra hoppas vi...
Alla vet om att det är bröllop så det är ingen surprise. Det rekommenderar jag starkt att man talar om. Var på ett överraskningsbröllop där gästerna kom för endast ett dop, trodde dom. Inte alls det festliga koncept som man nog önskar sig på ett bröllop. Inte kul alls.....
vi gjorde det!
Vi hade bröllop och dop samtidigt. Det gick jättebra. hade ju inte råd att bujda på 60 pers på 2 gånger..
Vi har den 27:e.
Det är nog en smakfråga det där.
Själv känner jag att jag vill ha VÅRAN dag bara vi och jag vill heller inte "sno" dopdagen från mitt barn.
Däremot blev vi otroligt chockade då prästen som döpte våran dotter försökte övertala oss att gifta oss samtidigt. Vi tackade vänligt men bestämt nej, men han bara malde på om att man ska vara gift då man har barn typ. Han tyckte väl att vi levde i synd
satt o disskuterade det med min sambo om vi skulle tagit illa upp om våra föräldrar hade gift sig på våra dopdagar. Men vi kom fram till att vi inte gjort det...
Jag tycker t o m att det hade varit lite skoj om ens föräldrar gift sig på ens dop och sedan vid barnen efter förnya löftena så det blir spec. för alla barnen...
tycker det låter jättemysigt ![]()
Vi överaskade med vigsel när vi döpte våran lilla tjej..... ingen visste något och dom satt som fågelholkar allihop, det vart jätte lyckat!