• Nettan m William o Linnéa

Barn med mag-och tarm-problematik!

Nog måste vi vara fler föräldrar till barn med odiagnosticerade eller diagnosticerade mag och tarmproblem bland alla föräldrar här på familjeliv?

Detta är inte en tråd om födoämnesallergier eller olika intoleranser utan lite mer komplicerat även om ofta allergier och intoleranser kan uppstå pga av bristande funktion i mag/tarm.

Tänkte att i denna tråd kan vi älta allt som händer med våra små och stora, sjukvård som inte alla gånger är förstående, oro för framtid, undersökningar, ev mediciner.

Jag kan börja berätta lite om oss och varför vi har det som vi har.

Min Nea, nu en tvåårig tjej med en busig tvillingbror är född med en missbildning i magen som kallas för malrotation. Det betyder att tarmen inte snurrade rätt när buken stängdes under graviditeten. Hennes blintarm finns någonstans uppe till vänster under revbenen.
    När hon som nyfödd började kräkas gul och grönt pga stopp i tarmpassagen blev hon akut dålig och under en tid var det livshotande. Efter nästan en månad opererades hon och totalt tillbringade vi fem veckor på barnkliniken. I dag har hon fortfarande problem med sin mage och vi har testat att utesluta det mesta utan att det hjälper. Undersökningarna har varit många, pressen och oron stor hos oss föräldrar.

Vill ni läsa mer om hur det var för oss så kan ni läsa här: www.reflektioner.org/wp/

Kram & välkomna att haka på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-26 13:55:06:
    www.reflektioner.org/wp/

Detta är den korrekta länken

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-26 13:55:13:
    www.reflektioner.org/wp/

Detta är den korrekta länken

• Svar på tråden Barn med mag-och tarm-problematik!
  • Visslan

Jag blir först att ansluta mig här då..
    Tack för att du startade en tråd Nettan..

Jag ska oxå berätta lite om min dotter.. det kommer om en stund..
    Sånna här cirkusar berättar man ju sällan om på en kvart..

Varma kramen..

Förundrad över sina medmänniskor...
  • Visslan
    Min dotter har ända sen hon föddes haft problem med sin mage (4½ år nu) och hon fick diagnosen laktosintollerant när hon var två månader..
    Hon hade laktosfri kost fram tills hon var nästan 1 år och sen verkade det som att det hade försvunnit... men i mars förra året då hon var 3½ år så började hon få smärtor i magen och vi tog då bort alla laktos ur kosten..
    Men det blev inte bättre.. Vi sprang till doktorn nästan en gång i veckan hela sommaren och hösten och tog alla prover som tänkas kunde men inget visade fel..
    Sen fick vi en remiss till barnläkaren i Februari i år och dom tog prover för Mjölkprotein och gluten och dom proverna visade oxå bra..

Nu har hon varit utan Mjölk och även ägg i ca 4 veckor men vi märker ingen förbättring alls.. snarare så att hon bara blir sämre.
    Hon har tappat ca 1 kg på 4 veckor och har ingen matlust längre.. och för två veckor sen så hade hon blod i avföringen och ganska mycket oxå.. inga sprickor i tarmöppningen fanns det heller.. och blodet var färskt
    Allt hon äter får hon smärtor i magen av.. och nu får hon även ont när hon leker eller bara när hon sitter stilla.
    För en vecka sen ringde jag till hennes barnläkarmott. för nu är både jag och hennes pappa riktigt rädd..
    Om ni såg henne skulle ni förstå.. hon ser alldeles utmärglad ut och hon går lite kutryggad.. hon är blå under ögonen och hon kan utan problem sova 4 timmar på dagen och ändå gå och lägga sig vid 20 och sova till 8 morgonen efter..

Det svaret vi fick av mott gjorde mig så ledsen och arg så jag vet inte vad vi ska göra..
    Dom tyckte att vi skulle fortsätta utesluta ägg och mjölk och avvakt..
    Men hur länge kan man avvakta..!!
    Jag ville att man kanske skulle göra en mer grundlig undersökning på henne.. ex gastroskopi.. men då fick jag bara till svar att man ogärna gör det på barn... Men va fan (ursäkta språket) Är det bättre att låta ett litet barn gå med magsmärtor i över ett år då..

Jag är så trött på detta nu för vi har redan utkämpat en strid med sjukvården när det gäller hennes astma.. det tog 1½ år innan den blev konstaterad och hon fick meddiciner...

Nu har vi  i alla fall fått en remiss till ALB ..efter mycket tjat och rätt instans..
    Så nu kanske .. bara kanske vi kan få en diagnos..

(Detta är en kopia av min text i den tråden jag startade för att få hjälp.. men den beskriver problemet i alla fall och jag har lagt till en del som har hänt efter att jag skrev orginalet)

Kramen
    Malin

Nej man gör ju inte det, därav mina misslyckade länkningsförsök, men vill man läsa om Nea och vår historia är det bara att gå in på min hemsida och sedan klicka sig vidare på det som heter Malrotation.

Kram

Åh vad jag hoppas att ni snart får veta vad som är fel och vad som kan göras!

Det är ett elände att det ska ta sådan tid som det gjort både för er och för oss innan man blir tagen på allvar och det börjar hända saker. Men bara för att de tar prover och försöker felsöka så finns felen där ibland utan att man finner en orsak eller något som kan bota alla symptomen, tyvärr. Mag och tarm är ett stort område och känsligt.

Kram

• Visslan

Ja .. det är verkligen ett elände detta.. men jag har hopp om att dom ska hitta lösningen och det kommer dom nog att göra..
    Jag har mina egna teorier på vad det skulle kunna vara.. men man är ju inte doktor ju .. även fast man kommer bra nära när man har klippkort på sjukan..

Teori1: Jag tror att hon har nått fel på sin matsmältning faktiskt och att det är det som gör att hennes mage blir full i gas..

Teori2: Jag tror att hon har Reflux... Anar inte vad jag är sugen på att ge henne en dos av Olivers medecin... Zantac..
    Men jag vill inte orsaka mer smärta så vi väntar väl..

Nu vaknar den lilla loppan så det är väl bäst att jag tar honom innan han slår sig fördärvad i sängen.. *Vilda bebin*

Kramen

Om hon har reflux så kommer ju gastroskopin att visa det, för de kan gå ända ner i tolvfingertarmen om de behöver under den undersökningen och eftersom hon är så liten kommer de att söva henne. Om det är problem med matsmältningen borde de kunna se det genom att kolla ämnesomsättningen för i så fall kan hon inte heller ta upp tillräckligt i tarmen.

Om hon har en snabb passage som vår dotter har (en följd av hennes malrotation) bör de också kolla upp orsaken till detta!

Men precis som du säger så är man inte läkare men man känner sina barn och mammaradaren är oslagbar, det finns inte mycket som klår den kan jag säga!

• Visslan

Nej  mammaradarn den kan man nästan leva efter.. synd att dessa ENORMT trögtänkta och högfärdiga läkare inte förstår det.. (gäller såklart inte alla).
    Men man blir så förbannad på systemet.. Vad är det för korkat nör som har kommit på att husläkarna inte får remitera barn till olika större undersökningar.. det är ju samma sak som att säga att husläkarna inte är tillräckligt kompetent eller att dom skulle vara slarvig..
    hmm..
    Visst kan jag förstå att det krävs lite kompetens för att säkerställa om undersökningen är nödvändig.. men jösses.. så svårt ska det väl inte vara..eller??!!
    Nej detta ämne kan man gnälla om i evigheter..

Ja det kan man verkligen och det är först när det är riktigt akut som man oftast inser hur bra vården egentligen är. jag glömmer aldrig hur de där dygnen på Neo var elle rnär vi sedan kom in akut, då hände det saker och det hände snabbt. Det är synd att det ska vara så istället för att ta saker och ting grundligt från början.

Läkarna idag är stressade men det är att föredra jämfört med hur det var för 30-40 år sedan då de pratade över huvudet på patienterna och föräldrarnas åsikt absolut inte räknades.

• Visslan

Ja visst är dom stressade och det är ju fruktansvärt att det ska vara så.. men fördelen med dom gamla provincial läkarna är att dom oftast kunde lite om allt.. det är väl det som ska föreställa dagens husläkare..
    I dag måste man ju ha en speciallist till precis allt och det är väl bra.. men det är förbenat enerverande när man måste ringa runt halva landet för att komma i kontakt med nån som kan hjälpa en..
    I dag borde det finnas kurser för folk där man lär sig hjälp till själv hjälp..

Nu är det bäst att jag plockar upp vilda bebin innan han river mitt kök..
    Skrivs sen..
    Kramen

• Niccan

De symptom du beskriver känns lite igen från en flicka som hade en ofantlig mängd polyper i sitt mag-tarmsystem...d.v.s. en slags godartade tumörer som ställde till en massa förtret och dessutom hindrade en normal tillväxt pga alla problem. (Polyper kan ju gå sönder och börja blöda.) Hoppas det inte är något sådant, utan något mer vanligt som ni lätt kan åtgärda bara diagnosen är ställd korrekt.

Lycka till!

/Niccan

Svar på tråden Barn med mag-och tarm-problematik!