• E l l a

Hur göra med löneanspråk i en ansökan???

Sitter här ock skriver en jobbansökan till min sambo ( ja ja han är lat ) som verkligen är ett jobb som han vill, vill, VILL ha...  Det står i annonsen att man ska ange löneanspråk, och jag undrar lite om man för det första ska ta med det i ansökan (jag brukar inte göra det i mina egna) och om jag ska ta med det - vad ska man skriva??? Och var?

Vi vet hur mycket man normalt tjänar (min sambo jobbar redan inom samma yrke) så själva lönen är vi säkra på men hur ska man formulera det?

Kan jag skriva typ ; På min nuvarande arbetsplast tjänar jag XX kr och jag vill gärna mer eller mindre i den nivån.

ELLER kanske ska jag ta med löneanspråk i CV:t istället för i själva brevet?

Så snälla - ge mig råd!

• Svar på tråden Hur göra med löneanspråk i en ansökan???
  • trollet77

Sist jag skrev så skrev jag nåt i stil med: Ang löneanspråk så tar jag det gärna vid en eventuell intervju. Jag blev kallad på den intervjun, men det jobbet tackade jag nej till, då lönen låg drygt 2000 under den lön jag hade innan.

• dinos

jag skulle kanske skriva det i det personliga brevet, då man inte vet om de kommer titta på cv:n om inte brevet verkar lockande.

jag skulle inte skriva vad jag tjänar nu utan antingen bara skriva löneanspråk: xxxxxxx. kan jag tänka mig att ha samma lön som jag har nu skriver jag det annars kan man ju höja sig en tusenlapp eller något sådant.

är man intressant så hör de ju av sig även om de tycker att löneanspråket är för högt. de har ju bara det som riktmärke oftast.

lycka till

• AnneSophie

Jag har aldrig skrivit löneanspråk oavsett om arbetsgivaren bett om det eller ej, och det har ju gått bra ändå.
    Har oftast skrivit ungefär att lönen är en diskussionssak som vi kan beröra på en intervju.

OM man skriver ett löneanspråk så skriver man absolu inte vad man har i lön idag utan vad man VILL ha i lön hos den nya arbetsgivaren (brukar vara bra att skriva "förhandingsbart" efteråt, oavsett om man menar det eller ej).
    Sedan skulle jag skrivit detta längst ner på CV:n och ingen annanstans.

• E l l a

Ok, jag tror faktiskt jag skriver det i CV:n något sådant; 

Löneanspåk - Förhandlingsbart och kan diskuteras vid en ev intervju.

Låter det för "barskt"?

• AnneSophie

Njäe jag tycker inte att det låter barskt. Snarare intressant (om jag låtsas vara arbetsgivare då). Har du nu ett mycket bra personlig brev som får in ena foten så är lönen oftast bara en bagatell.

• E l l a

Jo då mina ansökningsbrev är slående - har på några dagar lyckats bli kallad till 4 intervjuer och fått 3 av jobben, får väl bara hoppas på att de är lika bra åt sambon.

Ok, men då skriver jag så, och så får vi hoppas på det bästa.

Tack för alla svar och tips!

• Amorella

Jag har tidigare skrivit typ "Mitt löneanspråk är jag beredd att diskutera vid en eventuell intrevju." Men nu har jag börjat tänka om... En kompis till mig menade att löneanspråket kan arbetsgivaren använda för att snabbt uppskatta min kompetens.

Exempel: Jag söker en tjänst där lönen normalt ligger runt 27.000 kr.
    (1) Mitt löneanspråk är 20.000 kr = arbetsgivaren kan snabbt dra slutsatsen att jag är underkvalificerad.
    (2) Mitt löneanspråk är 37.000 kr = arbetsgivaren kan snabbt dra slutsatsen att jag är överkvalificerad.

Jag vet inte om det kan ligga något i det? Men nu anger jag löneanspråk om det önskas. Tipset är att ringa till den fackliga representanten och höra vilket löneanspråk de rekommenderar utifrån ens egna meriter. De har ju full koll på vad lämplig lön för tjänsten är och sedan plussar man på ett par tusen och får lite förhandlingsutrymme.

Svar på tråden Hur göra med löneanspråk i en ansökan???