• Jennie Brunflo

Fresia och andra lökar

Nu har jag köpt 5 st fresia-lökar och 20 "andra lökar" på en tradera-auktion.

Jag fick de precis i lådan.

Jaha...vad gör jag nu då?
    Ska dessa förgro inomhus? Ska jag planera de ute?
    Näring? Sandjord?
    När jag sätter ut dom...ska dessa ha sol, skugga???

De 20 lökarna vet jag inte vad det är ...det är 5 lökar av olika sorter - totalt 20 st.
    Alla lökarna ser likadana ut.

Jag har sökt och sökt på nätet men finner bara de som säljer som snittblommor eller hur man vinterförvarar lökar. Inget om själva växtsättet eller plantering.

• Svar på tråden Fresia och andra lökar
  • isisisis

Är lökarna små eller stora?
    Vet inte om just Fresia,men allmänt så är det bra med lucker jord för lökarna,sandblandat är bra!
    Tänk på att sätta dem där du inte är och rotar så mycket .Om lökarna är såna så att de inte fryser.Amaryllis lökar tex ska ju grävas upp varje år.

• ALJO

Bäst kan vara att förgro dom för säkerhets skull. Funkar bra med mjölkpaket eller liknande, sedan planterar du ut när frostrisken är över, eller tidigare med fiberduk över. Sätt dom inte för djupt under förgroningen, du kan sätta dom lite djupare om det skulle behövas när du planterar ut.
    Freesian är ju inte vinterhärdig, så då kan man kanske anta att dom andra inte är det heller, du får gräva upp dom i höst och vinterförvara dom, svalt men frostfritt.
    Kan du inte gå tillbaka på auktionen och kolla vad det är för lökar? Det skulle hjälpa mycket med skötselråd.
    Förresten, lite gödsel är aldrig fel att ge när du planterar ut dom. Sol brukar funka bäst.
    Lycka till!

Svar på tråden Fresia och andra lökar