• Lilou

Favoritrecept?

Undrar om ni har lust att dela med er av era favoritrecept? De enda svenska recepten jag har kommer fran den gamla (och valanvanda!) Rutiga Kokboken!
    Tanker pa ganska enkel mat som inte brukar sta i receptbocker.

Tacksam for svar!

P.S. om ni behover tips eller rad om italiensk mat kan jag hjalpa!

• Svar på tråden Favoritrecept?
  • Mymlan

Kycklinggryta

3-4 kycklingfiléer
    Wokgrönsaker efter behag
    1 burk Creme bonjour vitlök och örter eller pepparmix (eller liknande)

Tärna kycklingfiléerna och stek dom och blanda sen i wokgrönsakerna och creme bonjouren. Låt stå och puttra på svag värme och rör lite då och då.
    Servera med ris, pasta eller i pitabröd.

Denna gryta brukar sambon och jag göra både hemma och när vi är ute med skotern, jättegod! När vi är utomhus så är det pitabröd som gäller, hemma smakar det bäst med pasta eller ris, men det ska vara pennepasta för att det ska smaka riktigt bra!

• Mymlan

Flyttar upp tråden, jag vill också väldigt gärna läsa andras favoritrecept.

• Villes mamma

Lilou--> Vad är ditt favvorecept då? *nyfis* (har ju också rutiga kokboken här hemma)

• Lilou

Villes mamma: alskar att gora pajer!

Grunddeg till matpaj:
    2 dl vetemjol
    100g kallt smor
    2 matskedar vatten

Mat upp mjolet o lagg i smoret skuret i skivor. Arbeta ihop (blir lite smuligt).
    Tillsatt vattnet o arbeta ihop snabbt,
    Kavla ut degen o tumma fast kanterna mot formen.
    Pricka skalet med en gaffel.
    Gradda i 15 min. 200 grader.

Till denna bas kan man anvanda en massa olika ingredienser...typ feta o spenat:
    Fyll ett fardigt pajskal med:
    1 paket bladspenat som frasts i olja med en skivad gul lok
    200-250g feta i bitar
    2 matskedar oregano
    Svarta oliver - efter smak

Vispa samman o sla over pajen en aggstanning med
    3 agg
    4dl mjolk
    1 tesked salt
    1/2 tsk peppar

Gradda pajen 45 min. i 175 grader.

Det viktiga ar att alltid ha aggstanning...sedan kan du fylla med t.ex. mozzarella o tomater, chèvre & sotpotatis eller lammfars...osv osv osv!

Dessa recept har jag hittat i en underbar kokbok: Systrarna Voltaires Mat!

• Storm07

Jag älskar feta - & pestospäckad kycklingfilé och grönsaksrisotto! Det är min favoritmat alla gånger. Det är lite pyssel att laga för man måste röra i risotton hela tiden, men det är ganska avslappnande att gulla med en risotto. Så här gör du:

Fileerna:

Snitta kycklingfiléer så att en en ficka bildas, fyll dem med pesto och fetaost. Om du vill kan du stänga fickan med en tandpetare så ramlar inte fyllningen ut. Stek filéerna hastigt så de får lite färg, sedan slänger du dem i en ungsform och ställer in dem i 200 grader i ugnen. De är klara sedan när risotton är färdig (ca 20 min).

Risotton:

Finhacka charlottenlök, ca 3-4 små. Hacka även en paprika i lagoma bitar. Du kan även ha i broccoli eller svamp eller sparris eller... jag du kan slänga i vad du vill egentligen. Grunden till risotton gör du genom att ta en traktörpanna eller tjockbottnad kastrull och häller i olivolja och lite smör. Fräs arborioris och charlottenlök under omrörning. Det funkar med avorioris också. Vanligt ris blir inte bra. När riset är lite genomskinligt häller du på vätska. Jag brukar köra i en skvätt balsamvinäger och grönsaksfond, men du kan använda vitt vin och annan buljong om du vill. Häll vätska så att de täcker riset. Det är viktigt att hela tiden röra i riset och späda då och då med lite mer vätska när det har kokat in. Smaka av då och då för att hitta rätt balans mellan vinsyran och buljongen. När riset snart är klart häller du i dina grönskaker eller svamp eller vad du nu vill ha i risotton. När även grönsakerna är klara häller du i riven stark ost och blandar i så att risotton blir krämig och god. Den ska ha en ganska lös konsistens, inte som gröt. Jag gillar att riva i västerbottensost som ger mycket smak.
    Sedan är det bara att servera och njuta med lite gott vin.

• FruSöderström

kyckling gryta

1 grillad kyckling
    1 gul lök
    1-2 paprikor, röda, gröna eller blandat
    1 liten burk creme fraiche
    1-2 dl grädde
    1/2 dl chilisås
    4 msk soja
    liten svätt citonsaft
    1 vitlöksklyfta
    rätt mycket curry
    cayennpeppar
    vitpeppar

hacka lök och paprika och bryn i några minuter. Rensa kycklingen och skär i lagom stora bitar och häll i stekpannan. Blanda ner creme fraiche och grädde. häll på chilisåsen, sojan, citronsaften. Pressa vitlöken och krydda. låt sjuda ett tag.

MYCKET GOD!

• Lilou

Jag med! Superhungrig nu!

Tack for tipsen! Ngn mer?

Svar på tråden Favoritrecept?