• morgerda

Liggvagn+åkpåse+overall till vinterbebis?

Vad behöver man egentligen till en vinterbebis?

Vi väntar bebis i slutet av november och kommer antagligen att köpa Quinny freestyle 3XL med dreamiliggdel.

Barnet behöver givetvis en overall - ska man ha en åkpåse också?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Liggvagn+åkpåse+overall till vinterbebis?
  • tigge

Jag tror att du behöver åkpåse alt täcke eller varför inte en skön fårfäll i botten? Finns fårfällar på IKEA.

• Kristin85

Jag fick min dotter i november och hon låg i liggdelen med tjock vinteroverall och en filt. Räckte verkligen, för hon var alltid varm och go oavsett hur kallt det var. Sen beror det kanske på vart du bor i landet och så... 

• morgerda

Tack för era svar!

Ja, vi bor i Oslo - så det är inga nordpolen temperaturer direkt. Givetvis hade vi tänkt ha en madrass i botten så det blir mysigare och mjukare - det värmer också.

Vi har några månader till att fundera och kolla runt mer hur vanligt det är med åkpåse+overall. För oss låter det jätte, jätte varmt nämligen, men eftersom denna är vårt första barn så har vi ingen aning Frågar också bland bekanta hur de har gjort.

• Majalaja

Jag tyckte det kändes självklart med både åkpåse och overall under vintern, och då var ändå vår son "stor", han är född i april. Men du behöver kanske inte ha värsta termooverallen, en fleeceoverall räcker säkert bra. Och en åkpåse som är lätt att öppna om du är inne i någon affär och vill lufta lite.

• Yrslan

Tillhör den gamla stammen mammor. Lager på lager principen har gällt mina barn
    har haft en stickad kofta utanpå de vanliga plaggen,en overall som inte varit för tjock eftersom det då är svårt för babyn att röra sig, sedan en åkpåse i vagnen. Lycka till

• morgerda

Tack tjejer :)

Min mor (som fö. födde o uppfostrade oss i tropikerna ;)) Tror på:

fleeceoverall
    vinteroverall
    åkpåse

Sen efter väder och vind och ärende ute anpassa... lager på lager, filt osv extra också... :D

Kanske lika bra så det inte blir frustrerande när man väl står där och det är -15 ute.

• M26

Vi hade en Brio kombi (hårdlift) till sonen. Han hade fleeceoverall. Åkpåsen kunde vi bara använda när det var flera minusgrader eftersom han var så varm.
    Vi hade en varm filt och vindskyddet på.
    Termometern i vagnen stod på 25 grader i åkpåsen när det var 5 minusgrader ute och där låg han i fleeceoverall!
    Det blir helt vindstilla i vagnen så det blir ganska varmt. Kolla gärna med termometer så får du se.

• Missboss

Sonen är född i februari och i början så hade vi overall och åkpåse. I slutet av mars var det alldelens för varmt med en typ fleeceoverall och åkpåse med fodradfleece. Då blev det filt och ett täcke och tunn overall som gällde. Vi bor i norrland där det kan vara kallt.

Fick ett väldigt bra tips här på fl där någon sa att man klär bebisarna som en själv men tar av ett lager. Bättre att ha en filt som man kan antingen ta av eller lägga på. Fungerar alldelens utmärkt

• Miasnuttan

Vi hade åkpåse och tjock overall på vår plutt. Han växte ur liggdelen så fort på vår vagn... En MODI...

• kärleksbebben

Vi ska få bebis i nov/dec och har också funderat.. Kommit fram till att ha en mysig åkpåse eller fårskinnsfäll i liggdelen och bebisen får i åkpåse ha tex en fleeceoverall.. Blir nog lagomt! Tror inte det behövs både en tjock overall och åkpåse Man får nog pröva sig fram!

Svar på tråden Liggvagn+åkpåse+overall till vinterbebis?