• diamonden

Jag är i vecka 13 nu, men magen verkar inte ha växt alls :(

Kan ni kika in i mitt galleri och försöka avgöra om min magväxt är normal för den vecka jag är i. Nästan alla jag har varit inne och tittat på har hunnit få en rejäl kula i vecka 13, och sedan jag fick veta om min graviditet i vecka 6 har jag förgäves letat efter synbara tecken...känns så tråkigt att det inte syns något, för då känns graviditeten mer overklig. Särskilt nu när illamåendet och tröttheten är borta och det enda som återstår är lätt molande värk i livmodertrakten...

• Svar på tråden Jag är i vecka 13 nu, men magen verkar inte ha växt alls :(
  • Fragglerock

ÖÖöh, men hallå! Vet du hur liiiiten bebisen är i magen. De flesta som ens har mage i v 13 har nog mest uppblåsta tarmar för bebisen är ju som en böna om ens det!

Själv fick jag inte mage förrens i vecka 20 och de flesta jag känner har sett ut på samma sätt faktiskt!

Så inget att ora sig för, och du lär nog tröttna på din mage när den är stor, du inte ser dina fötter och du knappt kan torka dig efter toabesök!

• Linda F

Jag fick inte någon mage alls förrän efter v. 20 någonting. Inget att oroa sig över! Njut medan du kan ha dina vanliga kläder!

/Linda

• Emilia82

*samma här* jag fick ej heller mage före efter v 20 tror jag det var...

• Nallemajatjejen

Hmm jag hade fått såpass mage i vecka 14 att jag inte kunde knäppa mina vanliga byxor men eg behöver man ju inte ha blivit så jättstor för det. Det är olika hur man bär barnet också och på en del syns det helt enkelt tidigare än andra... Magen kommer nog ska du se. Ofta säger det bara plopp helt plötsligt och så har man mage. Lite större hade allt magen blivit.

• listo

Ungefär i vecka 13 så börjar livmodern bli såpass stor att den kommer upp över kanten på blygdbenet, och blygdbenet sitter ungefär i överkant på könshåret... SÅ liten är alltså din livmoder ännu, så det är inte ett dugg konstigt att du inte har någon mage.

I början av graviditeten så utsöndras hormoner som gör att all glatt muskulatur i kroppen slappnar av. Glatt muskulatur är sådan som vi inte kan styra med viljan, t.ex. tarmar, livmoder och sådant. Syftet är förstås att skydda fostret så att kroppen inte råkar klämma ut det av misstag.
    Men grejen med att t.ex. tarmarna slappnar av är också att tarmrörelserna blir långsammare, vilket i sin tur gör att det bildas mer gaser i magen.
    Och det i sin tur leder till att magen blir svullen. För en del blir det JÄTTEsvullet, för andra märks det knappt alls. Oavsett vilket så är det alltså inte bebismagen utan bara tarmarna som ställer om sig till gravidläge.
    Efter några veckor brukar svullnaden lugna ner sig, och många som fått svullen mage brukar märka att den sjunker ihop igen i några veckor innan den RIKTIGA bebismagen börjar puta.

Du är alltså helt normal. Det finns ingen bebis som kan puta ut ännu

• elin j

Ser att du fått massa bra svar. Det är ju jätte olika när magen kommer. Tror att det är vanligare att magen inte syns i v 13 än att den gör det.

• Ängel1982

alltså bebisen e ju pytteliten i vecka 13 så det är inte konstigt att magen inte syns.

• Ängel1982

dra i grejen längst ner så veckan stämmer.

• biomedbonus

mitt första barn såg man ingenting på fören vecka 20
    Nu när jag väntar mitt andra barn och är i vecka 10 , ser jag ut som jag gjorde i vecka 20 med mitt första barn.

• lurksmulan

För de flesta svullnar tarmarna upp så att man blir lite tjock om magen och det kommer tidigt.
    Men det är ingen bebismage, för som de andra sagt är bebisen alldeles för liten för att det ska synas.

Jag fick bebismage i v. 21, inte en dag tidigare.

Det här är inte riktat personligt till dig ts, men jag blir så trött på den här hetsen! Helst ska man ha en bebismage i v. 7 trots att det är fysiskt omöjligt.
    Och så skapas det "ideal" och så får folk panik när de är helt normala.
    Kan inte bm tipsa om att man ska läsa en graviditetsbok så att man vet vad som händer vecka för vecka och ser hur pass litet fostret är!
    För den här frågan kommer upp HELA TIDEN.
    Morr!

• biomedbonus

Men det är ju inte min bebis som syns för den är ju bara 3 cm
    utan tydligen tarmar och sånt som flyttar på sig och att kroppen minns hur den ska vara.

Och jag tycker visst att du har en liten utbuktning till mage, förövrigt är du ju väldigt smal så jag antar att den lilla mage du har, inte brukar vara där i vanliga fall

• Ananak

oj v.13 hade jag inte någon mage heller!

ta det lugnt den kommer och sen slutar den inte växa

• Snuttenutt

är i v 16 nu och min mage har inte börjat synas än, även fast jag känner hur bebben rör på sig *ler* fast jag längtar tills jag får min mage!
    när jag väntade mitt första barn så började min mage synas i v 16 så jag går bara och väntar på att den skall börja växa nu.

Så håll ut! det är helt normalt att INTE ha nån bebismage i v 13. Bebben är alldeles för liten för att det skall kunna synas! Precis som alla andra har skrivit så är det tarmarna som ligger bakom magen i början

• diamonden

Tack för alla söta svar :D Nu känns det mycket bättre :) Jag ska njuta av varje dag och inte känna mig stressad av att omgivningen säger "ja men det syns ju inget än" :) För som ni säger, en dag syns det och då känns det också att vara lite tyngre :) Så en dag i taget alltså, det låter bra :) Ha en fortsatt härlig dag!

• linhen

Jag var ledsen förra grav att min mage inte syntes. I v 27 fick jag för första gången frågan om vi skulle ha barn...

Denna grav syns det tidigare - nu i v. 18...

• Babe

Mage...
    Jag tyckte själv att jag hade lite mage i v12...
    men det var nog som ovan nämnt tarmarna som var uppsvällda, för nu i v16 är magen mindre än då, inte riktigt platt men, ingen kan då gissa att jag är gravid (om jag inte är naken, då syns det lite)...
    Får precis samma kommentarer som du: gravid... du? men det syns då inte...
    Jag vill ha mage NU *ler*

Babe

• SmileyMalin

runt v20 började min mage växa... men först dom 2-3 sista månaderna gick det att verkligen se att jag var gravid...

Svar på tråden Jag är i vecka 13 nu, men magen verkar inte ha växt alls :(