• FruFrö

Xylocainsalva i munnen?!

Har en fråga angående tandsprickning. I vissa trådar ges rådet att stryka xylocainsalva på tandköttet. På Fass.se finns en mängd olika xcylocainpreparat. Min fråga är om det går med gelén eller om man måste ha näs/munhålelösningen?

Nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-27 09:09:38:
    Nån som vet hur länge det verkar?

• Svar på tråden Xylocainsalva i munnen?!
  • Nichth

skulle nog rekomendera att smörja tandköttet med flytande alvedon istället för xylocainsalva.
    kram
    ~vildas mamma~

• 3töser

Min syster fick utskrivet xylocainlösning av läkaren när hennes flicka hade munblåsor. Den använde hon sedan också när hon fick tänder, efter inrådan från läkaren. Detta var tydlige mycket effektivt. Har också hört om att stryka på alvedon.
    Hannah

• Tygtiiger

Var försiktig med mycket små barn - om man sväljer xylocainlösningen eller på annat sätt får den i svalget tappar man känseln där och då fungerar inte sväljreflexen riktigt, så det är större risk att barnet sväljer fel och sätter i halsen. Och jag tror att du måste ha lösningen - men fråga på apoteket.

Alvedon har ingen lokalbedövande effekt men det rekommenderas konstigt nog ändå Vi har gett sonen en dos ipren till kvällen när det har varit som värst och det har fungerat bra.

Svar på tråden Xylocainsalva i munnen?!