• Kebnekaisa

Har just köpt hem lite smultronfrön, som man ska plantera inne MÖRKT. Hur mörkt??

Jag har ställt dem i källartrappen (på en hylla) som är väldig mörk,
    Men ska de inte ha något solljus alls då?

Sen i sommar så ska man plantera ut dem, ute!

(Hm, slarvig som jag är slängde jag visst påsen med instruktionen!)

"Bröderna Nelsons" är märket. Iallafall!

• Svar på tråden Har just köpt hem lite smultronfrön, som man ska plantera inne MÖRKT. Hur mörkt??
  • grådis

Hej!
    Jag satte min låda med smultronfrön på en hylla i köket. Inte görmörkt, men de kom upp
    Sen när de kikat fram fick de stå på fönsterbrädan, nu ställer jag ut dem på den inglasade verandan varje dag, in på kvällen.Ska plantera ut dem i mitten på maj, tror jag, får väl täcka med fiberduk om det blir frostnätter...
    Jag satte frön förra året, de kom aldrig upp...kommer inte ihåg var jag hade lådan då. Lycka till!

• Pink Rose

Så på fuktad jordyta. Ställ mörkt för groning. Täck med plast och håll fuktigt. Efter uppkomst vidareodla ljust och svalt. Omplantera till 1/kruka när de är stora nog att hantera.

• cheetah

Du kan ju även lägga över en bit papper eller kartong och ha lådan var du vill...

Sedan när du planterar ut smultronen kan du tänka på att dom sprider sig rätt så friskt, i alla fall om det är fleråriga smultron. Gillar sandig, lite mager jord precis som jordgubbar. För att det ska bli bär vill dom gärna ha soligt läge.

• Kebnekaisa

Oj då, har ju redan lagt dem i en kruka med jord.

Fattar inte riktigt. De skulle ju ha jord över sig,
    (ett litet lager, om man inte täckte över dem med något annat)

Hm, på vilket sätt ska de ligga om inte i en kruka?

Jag hade ju ingen låda av annat slag.

och om de skulle ha lite fuktad jord över sig,
    skulle de inte ha lite jord under sig också,

eller vad sjutton ska de ligga på för material annars.

Uj. UJ! Verkar illavarslande det här!
    Inga gröna fingrar jag!!

• Kebnekaisa

Och sen när man planterar ut dem ska de stå svalt.

Ska de inte ha sol sen då?

Inte ska de väl placeras i skuggan??? !
    Och om de då ska ha sol på sig,
    då är det väl inte så lätt att placera dem svalt samtidigt?

• Pink Rose

Kommer nog att gå hur bra som helst, oroa dig inte... dessutom så vet inte smultronen om vad det står på paketet

• veera

Vissa frön gror endast i mörker andra måste få ljus på fröna för att gro. Det gäller då endast för stunden när fröna gror. När de har grott och börjar växa behöver alla små plantor ljus.

• Piaf

Jag ska plantera smultron imorgon

Svar på tråden Har just köpt hem lite smultronfrön, som man ska plantera inne MÖRKT. Hur mörkt??