• Iroyg

Kliande utslag

Har fått stora kliande utslag på benen, ser precis ut som myggbett, 1 cm i diameter, 2-6 st på vardera benet från knävecket och neråt (de uppkommer gärna just i knävecket samt vid ankeln). Kliar som sagt jättemycket, men de varar inte eller spricker när man kliar på dem. De är bara som svagt röda upphöjningar i huden, myggbett som sagt.
    Jag hade likadant förra våren och det försvann efter ett tag. Tänkte om det kan vara en allergi, men jag har ju inga andra symptom alls. Har kikat på huden.nu men inte hittat något som riktigt stämmer överens.
    Mysko... Någon som har haft något liknande eller har något förslag på vad det kan vara?

• Svar på tråden Kliande utslag
  • KäRinGa

jag har något som påminner om det, och det har hållt på ett tag. gick till vc och fick canoderm och locoid utskrivet... man trots behandling (länge) med canodermen så uppkom prickarna även nu i vår igen. Med locoiden miskar kliandet, och prickarna försvinner så småningom. i alla fall mina, dom blir fler och sår när jag kliar...

• Iroyg

KäRinGa:
    Jag läste om sådana utslag (som sprider sig) på www.huden.nu men det stämmer inte på mig. Mina beter sig precis som myggbett, de börjar inte klia förrän man kommer åt dem och har man väl börjat så är det svårt att sluta... Sen så försvinner de efter ett par dagar.

Jag lider ju inte egentligen, det är bara lite mysko att jag har en liten period på våren då de uppkommer och sen bara försvinner.

• KäRinGa

kanske man kan göra ett sånt där allergitest (ett sk pricktest) på vc, eller liknande..?

• Iroyg

Ja, det kanske vore en idé.

• Fenja16

Hej där...
    Jag har liknande...det e som nässelutslag...eller som du säger myggbett...inte specielt kul o ha...
    Har haft det nu ända sedan jag fick barn...vilket e tre månader...har ätit tavigyl...men så fort jag slutar med dom kommer dom upp....blommar dina upp på kvällen och går sedan bort en stund och sedan upp igen??
    Jag blir så irreterad att dom inte går bort....
    prova med tavigyl...(måste skrivas ut av läkare)
    //sanna

• Iroyg

Fenja16:
    Nä, de är där hela tiden. Jag har haft nässelutslag förr och det är inte riktigt likadant. Mina nässelutslag var mer jämnt platta över hela utslaget, de här är mer upphöjda på mitten, som en liten kulle. De uppför sig precis som myggbett, de kommer plötsligt och kliar en dag eller två, sen krymper de och försvinner. Men kanske det är en variant av nässelutslag, vad vet jag. Men förra våren försvann de efter en månad eller så, om de inte gör det den här gången får jag väl gå till en läkare och kika vad det kan vara.

• Lioness

Hej hej!
    Jag har precis varit hos VC för det ni pratar om och enligt min läkare är det allergiútslag från blommor eller likande. Ju mer man kliar desto mer sprider det sig! Du kan även föra smittan till andra delar av kroppen, jag har både i nacken och på underarmarna!
    Dessa utslag är vanligast på sträckytor som undersidan av underarmen och framsidan av underbenet.

Jag har fått kortison att smörja på och ska försöka luska ut vad det är som gett mig detta utslag...!

Så mitt tips är att gå till farbror doktor och se om han kan hjälpa dig!

Lioness

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m8864826.html

Svar på tråden Kliande utslag