• amazing

Hur vet ni om det är enägss- eller tvåäggstvillingar

Väntar inte tvillingar, men har läst nåt inlägg här och där en del säger att de väntar enäggs en del tvåäggs och då undrar jag bara hur man kan veta det redan i magen? Behöver man inte göra DNA-prov eller nåt sånt när barnen föds om det är av samma kön vill säga?

• Svar på tråden Hur vet ni om det är enägss- eller tvåäggstvillingar
  • Jennie med ie

Kanske man gjort IVF? Då kan man åtminstone vara säker på att det är enäggs ifall man bara fått tillbaka ett embryo

Men är det inte så att enäggs och tvåäggs har det lika olika ordnat för sig med fostersäck och moderkaka och sådär och att detta kan ses på UL?

• Jungfru1985

hej hej väntar själv tvillingar och var på första tillväxt UL idag så jag ställer samma fråga för min BM kunde inte ge ett säkert svar men troligen var det enäggs tvillingar.. Vad jag vet så gissar de bara så om de är lika som bär så är d troligen enäggstvillingar, så vi får väl se...

Jag har oxå hört att man måste gö ett blodprov lr DNA prov för att vara helt säker..Men d är sällan d görs då d är Dyrt...

• Den där Linn

Man kan ibland se det på skiljeväggarna. Hos mej var dom väldigt tydliga, alltså att det är två olika fostersäckar...
    Dessutom är mina barn väldigt olika så här råder det inga tvivel på att det är tvåäggs.
    Men det kan vara svårt att se också..

• Den där Linn

Är det dessutom en pojke och en flicka kan man vara rätt säker på sin sak

• lajjalo

läkarna gjorde kromosomtest och kollade blodgrupper (inkl undergrupper) när våra tre flickor föddes. det var så vi fick reda på att de var enäggs.
    vid ul är det väldigt ovanligt att man till 100% kan avgöra om barnen är en eller fleräggs.
    vi fick hela tiden höra att vi väntade tvillingar+syskon, me så var det alltså inte.

• Annielara

Till mig sa de att eftersom de har samma kön, har gemensam moderkaka och väldigt tunn hinna emellan sig så är det väldigt troligt att de är enäggs. Men inte säkert ändå :)

• olympia71

jag hade flera mogna ägg vid inseminationen vi gjorde vilket pekade på stor risk redan då att det skulle bli fler än en till att börja med.
    men det som avgjort att läkare och bm uttalat sig med rätt stor säkerhet om det är en- eller tvåäggs är att man ser skiljeväggen tydligt, har själv sett den väldigt klart vid ul!

• brinkly

Hej!
    På mitt UL idag v 8 såg man väggen tydligt mellan säckarna. Kolla mitt galleri där finns en bild.

• JewelGirl

På mitt vul när vi fick se att det faktiskt var två stycken så låg dom så långt ifrån varandra att det var tecken på tvåäggstvillingar.

Jewel har inte bara en pärla i magen :) Jewel har två pärlor!
  • Snoffsan

Mina tjejer låg så längt ifrån varandra de kunde komma. En moderkaka i framvägg och en i bakvägg. De hade tjockast möjliga skiljehinna. Men efter att vi valt att gjort dna-test själva så fick vi veta att de ändå var enäggs så man kan inte vara säker. Bara om de ligger i samma inre säck eller ha TTS så kan man vara helt säker på att de är enäggs. Eller om de är av olika kön, då är de ju förstås tvåäggs.

Svar på tråden Hur vet ni om det är enägss- eller tvåäggstvillingar