hamburgerkött (scan)???
Hamburgerkött...
Ni som vet: är det OK? För gravida bör ju undvika "otillagat" kött, men hur är det med H.K. är det bara rökt/saltat eller är det tillagat?
Pinsamt, men jag vet inte *flin*
Babe
Hamburgerkött...
Ni som vet: är det OK? För gravida bör ju undvika "otillagat" kött, men hur är det med H.K. är det bara rökt/saltat eller är det tillagat?
Pinsamt, men jag vet inte *flin*
Babe
Men du steker väl hamburgarna? Då blir de ju tillagade
Tindrande
Tror att TS menar hamburgerkött, sånt man har på mackor och så. Inte hamburgare
Tyvärr vet jag inte hur lagat det är... Men det borde väl stå på paketet om det är rökt kött eller vad det är..
Så här står det på ww.scan.se
Scan hamburgerkött görs på rimmat, rökt nötkött. Den har en fyllig röksmak och god sälta. Den är nyckelhålsmärkt och den säljs färdigskivad i praktiska förpackningar med återförslutbart lock. Produkten passar utmärkt som smörgåspålägg, till sallader eller på buffébordet. Scan hamburgerkött finns i tre olika storlekar, 80g, 100g och 220g. I Scan märkta produkter ingår endast svenskt kött.
Rökt, så det ska ju vara okej då om jag förstår det rätt
*s* vad dum jag är
Tindrande
Vad jag jar hört så ska allt svensktillverkat rökt kött vara OK (det måste vara uppvärmt till viss temperatur för att godkännas). Scan har bara sv. kött så det ska väl vara OK.
Det är oxå viktigt att tänka på att köpa nyskivat och inte vakuumpackat (eller i så fall så nyvakuumpackat som möjligt) eftersom allt kallskuret och vakuumpackat med tiden kan få tillväxt av otrevliga saker.
vaccat är helt OK sålänge det är i början av hållbarhetstiden
köttet måste vara varmrökt (eller basturökt eller hetrökt)
och listeriatillväxt sker även i sånt som skivas i charken - men där växer många andra mikrober oxå - så det blir dåligt fortare...
Sorry *flin* visst steker jag mina hamburgare, "Tindrande"
måste nog förtydliga mig lite... *flin* men du är allt rolig du!
Jag menar alltså hamburgerkött, smörgåspålägg!!!
På en annan förpackning (coops egna) stod det att deras hamburgerkött va kokt och sedan varmrökt, men tyvärr va inte det köttet svenskt (som sällan coops prisvänliga, egna produkter är...)
Då äter jag hellre scans, den som Lalalong beskriver (och jag har hemma...)
Det är ju bara såååå gott efter 9v av illamående, då "måste" man äta det man är sugen på *flin*
TACK alla för era svar *ler*
Babe