• tesoj

Mönsterstickning.

Håller på att sticka en kofta efter mönster till mitt lilla pyre. Har dock inte mönsterstickat tidigare och har fastnat. Undrar om någon kan hjälpa mig och förklara hur jag ska sticka. Det står såhär i mönstret: Varv 2. (Räts) x 2r tills, 1 omsl x sluta med 1 r. Det jag inte förstår är vad som menas med 2 r tills. Någon som vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-28 11:15:19:
    Har fastnat igen i mönstret: Mönstermaska: släpp ner m på vänster sticka 6 v, stick in stickan i m under de 6 trådarna och sticka 1 r, se till att de 6 trådarna blir låsta på avigs.
    Någon som kan förklara hur jag ska göra?

• Svar på tråden Mönsterstickning.
  • Pyret3

Det betyder...2 räta maskor tillsammans....
    Du stickar som sagt 2 maskor tillsammans och gör sedan ett omslag med garnet. När du stickar varv 3, så kommer du att se ett mönster av hål.
    Är det en kant som du sedan ska vika upp ?

Hoppas du förstår annars får du fråga igen

• tesoj

Pyret 3: Borde man ju ha kunnat räkna ut. Nej det är inte en kant, det är början på mönstret. Förstår precis hur det ska vara. Ska testa och se hur det blir.
    Fabians mamma: Har varit in på garnstudion. Men där stod inte alla förkortningar.

Hör av mig mera om jag fastnar igen. Tack för hjälpen.

• Pyret3

tesoj:

Allt är lätt när man kan det Hör gärna av dej annars. Jag har en bild(ganska dålig) på en "hålmönstrad" kofta i mitt galleri.

Svar på tråden Mönsterstickning.