det är fullt normalt att få panik i början!
oavsett om bebisen är planerad och efterlängtad så är det ändå en stor omställning när det faktiskt blir ett plus! har man då dessutom haft en jobbig period i livet är det inte ett dugg konstigt att man får en massa funderingar på hur det ska bli och om man kommer klara det.
jag gick igenom exakt samma sak själv, och just tankarna på hur det kommer gå eftersom jag inte är helt frisk sitter ju som etsade ("shit, vad har vi gjort" kommer då och då
). men det kommer gå över, du kommer bli lugnare! kroppen och hormonerna hjälper till att få oss inriktade på vårt nya liv, visst kan jag fundera ibland men känner mycket starkare att allt kommer gå vägen! att du pratar med din bm och psykolog är bara bra, för man måste få ventilera sina tankar så man kan bearbeta dem.
just nu har jag haft en återgång i min sjukdom pga arbetsträning som inte gick så bra, så fysiskt kan jag känna stark ångest av att åka tunnelbana t ex. jag blir lätt nervös inför viktiga möten (med läkare eller jobbet osv) och får såklart klassiska ångestreaktioner med svettningar och illamående, och pga graviditeten hemska sammandragningar om jag inte tar det lugnt. dessutom får jag ett galet kontrollbehov när jag mår som sämst vilket gör att jag mår ännu sämre för det är en egenskap jag avskyr och försöker bli av med.
jag slappnar oftast inte av om jag inte gör något som tar ut mej fysiskt, dvs går en snabb promenad eller börjar storstäda nånstans. just det är en smula svårare nu pga foglossning och sånt, men som tur är har jag inte så ofta behovet numer. det var värre i början. avslappning funkar inte alls för mej utan gör mej bara mer stressad. men det är inte lika för alla!
jag tycker faktiskt att du ska tillåta dej ditt katastroftänkande nu. det är ju uppenbarligen något du behöver bearbeta och det är bättre att få det ur världen än att dra ut på det och må dåligt längre. och glöm inte att det ÄR helt normalt att känna som du känner, speciellt när det gick så fort att få plus! det kommer gå bra!