• gurlie

Hur sköter man en Dr:Westerlund-blomma?

Jag har allt utom gröna fingrar. De är snarare grå eller nåt... tar död på alla mina växter.

Nu har jag en andra gång fått tag på min favoritblomma Dr:Westerlund. Men hur ska jag få den att överleva?

Den står i mitt sovrumsfönster. Har fått sol och vatten, är inte torr i jorden men blad längst ner har torkat.

Hjälp mig nån  med tips....

ha en skön dag. Här i sundbyberg regnar det.-----så det blir en innedag.

• Svar på tråden Hur sköter man en Dr:Westerlund-blomma?
  • gurlie

Och hur tar man "sticklingar"/skott???

• Nattviolen

Den ska nypas ofta, så den inte blir så tanig. Annars sol och vatten. Jag har mina i förmiddagssol och de trivs jättebra. De gillar även mycket näring.

Sticklingar tar du av topparna du knipsar av. rotar sig på några veckor i vattenglas

• gurlie

Hur långt ner ska jag nypa av? LIksom där en "gren" kommer från en annan eller mitt av?

Aha, några veckor...jag har lite "skott" i två glas i köket sedan nån vecka tillbaka...ser inga trådar under..för det ska väl komma fram sånt eller får vänta lite till då¨...

• Rigmor Mortis

De är ganska lätta att vattna ihjäl, de gillar inte att stå med fötterna i vatten. När de vattnas ger jag mina ganska mycket, och under växtsäsongen även mycket näring. Låt dem som sagt torka upp mellan vattningarna. Nyp topparna då och då (och använd som sticklingar) så blir den buskig.

Svar på tråden Hur sköter man en Dr:Westerlund-blomma?