• point blank

Bamses barn

Vet inte om det här möjligtvis har varit uppe förut men imorse när jag låg i sängen och väntade på att orka gå upp kom jag att tänka på en konstig sak. Bamse! Varför är ett av av barnen gult? Han med glasögon är det väl. Alla andra i familjen är bruna. Har Bamse "lämnat Brummelisa för mycket ensam"???
    Förklaras detta någon gång i serierna???

Hjälp! Jag bara måste få svar på det här! :)

• Svar på tråden Bamses barn
  • Jojjanna

Det är väl lite svårt ändå... Brum, Teddy och Nallemaja är ju trillingar!

• Tesie

TS: Det är ju möjligt att det finns gult anlag längre bak i släkten

• point blank

Oj, trillingar just det, hade jag glömt. Men kan det inte i sällsynta fall bli så att även trillingar har olika pappor? Om mamman har kuckilurat med flera män (ähum björnar i det här fallet) runt tiden för befruktningen. har för mig att jag hört det.
    Någon som vet om det förekommer någon gul vuxen björn i serierna, någon farbror eller liknande.
    Annars är det kanske mer troligt att det är som Tesie säger, att gult anlag är som blå ögon (recessivt??) och två bruna kan få en gul. Men en gul björn hörrni, när såg man det senast?

• Tesie

Jag såg senast en gul björn imorse, jag kollade en Bamse tidning!

Och det som står i Bamse tidningarna måste ju vara sant.. eller?

Men, hmm kanske gula björnar är albino?

Var på djuraffären o såg ett beige gult marsvin igår, som var albino!

• point blank

Såklart är det som står i tidningarna sant! Det är ju därför det är så viktigt att komma till rätta med det här. Hur det verkligen gått till. Kan vara värsta skandalen eller ett "under" (hur vanligt är det men albino egentligen?). Varför blir vissa djur (och människor?) albino egentligen?

• Tesie

Hmmm kom på en sak, den gula björnungen är dne enda i familjen som har glasögon med? Kanske det har varit en skandal då, och han ärvt den dåliga synen från sin "biologiska" pappa. Men Måste ju säga att mamma njörn då verkligen vart snabb i svängarna!

Fats å andra sidan, får man inte dålig syn som albino?
    Hur vanligt är det? Inte så vanligt, men det händer, o här är dte kanske just ett sådant fall!

Detta bör undersökas noga!!

• point blank

Tänk om Teddy bara är adopterad! (drar efter andan) Tänk er in i situationen, en mörk och blåsig natt, mamma björn ligger i värkar, plötsligt knackar det på dörren, någon har lämnat en korg på trappan (fattig tiggerska? Bamses frilla? En prinsessa?). En nyfödd värnlös (gul) björnunge. Bamse tar in korgen och minuterna senare föder mamma björn tvillingar. Man bestämmer sig för att helt enkelt låta hittebarnet bli en del av familjen, man kallar honom Teddy...Ingen får veta vad som egentligen hände.
    Fattas bara att Teddy och Nallemaja blir intresserade av varandra så har vi såpan klar!

• Tesie

Okey point blank!

Jag tror du har avslöjat hela den hemska historien! Så måste det helt enkelt vara!
  • uniMog

Bara för att vara skittrist så har jag för mig att någon av bamses föräldrar eller farföräldrar är gul? måste genast undersökas!

// Pejgan
  • Grannen

Jaha då har du lyckats krossa min barndomsillusion! Fick en bild på näthinnan av Bamse och hans fru i sänghalmen. Gaahhh!

• Jompis

Följer med spänning detta mysterium och hoppas snart på en upplösning så jag slipper ligga sömnlös inatt

• aud

det finns inga gula längre bak (eller alltså, inte så långt som Bamse vet sitt eget släktträd). Det finns ett släktträd på hemsidan:
    www.bamse.net/spel/spel.asp

• uniMog

bara jag som tycker bamse var gul alltså

// Pejgan
  • Tesie

Pejgan, nja snarare brun/gul typ.. svagt diarré färgad typ

• point blank

Håller med Tesie angående Bamses färg. Dock har några av oss kanske haft tidningarna för länge så att färgerna blekts och han därför ser gul ut??? (!) Hm, men det är väl inget fel med det tycker jag :)

mumlin: har du inte läst numret där Bamse och Brummelisa "gör" Brumma? "den kvällen kramade de varandra länge i sängen" eller något liknande. Rätt gulligt faktiskt och inget man direkt fattade när man var liten.

aud: släktträdet stöder min teori!

• Grannen

Jo jag kommer allt ihåg det...

Svar på tråden Bamses barn