• nr3

hur ta bort fästingar?!!

är det fortfarande med pincett som gäller?vet ej vad vi ska göra..båda våra katter har fått (trodde inte de fanns så här på våren!!) och både jag å mannen tycker det e SÅÅÅÅ vidrigt!!ingen av oss *vågar* ta bort dem.. TIPS?!!

• Svar på tråden hur ta bort fästingar?!!
  • Cornette

Köp en fästingplockare på apoteket! Mycket bättre än pincett om man inte vill ta i dem. Med pincetten är det svårt att få med huvudet. Jag använder naglarna själv, tyckte det var äckligt förut men med två katter och två hästar har man fått lära sig. Man har ju inte alltid fästingplockaren i fickan Ta död på dem genom att elda upp dem eller krossa mellan två stenar. Att bara slänga bort eller trampa på dem hjälper inte, överlever huvudet så överlever fästingen. Lycka till!

• evaviola

Om du eldar upp den ska det höras ett litet "poff". Då är den garanterat död.

• Akinna

pincetten absolut jag tycker den är skit bra en vanlig pincett den bara mosar och så sitter huvuvdet kvar ..

fästingpincetten den finns på ica med där köper jag min och det är enkelt att ta bort den ....

• gry

Vi köpte världens bästa fästingplockare hos vetrinären, tror den kostade 50 kr så dyr var den ju inte. Våra ser ut som små kofot (två kofötter...? hm lät så konstigt) Det är iaf två storlekar i paketet en liten för väldigt små (nya?) fästingar och en större. De funkar verkligen jättebra och vi har inte misslyckats en enda gång. Men har man rätt teknink kan man ju använda fingrar eller pincett, tyvärr har inte jag det...

• Supermummy

tar tag om dom och rycker loss dom...

• Naijna

Jag tycker "pennan" med en öggla man trär runt vrider och drar är super bra! Brukar finnas lite överallt.

• nr3

finns tydligen inga smidiga tips om olja, nagelack å allt annat man sa förr..f*n oxå jag ljuger inte om jag säger att jag hittade en fästing på 1.5cm på golvet i morse..*uörk* !! fattar inte hur vi kunnat missa en så stor..!har bara sett vars en ganska liten på kisarna. låter hursom helst som vi måste köpa en fästingborttagare..sen får vi väl *slåss om* vem som åker på jobbet..

• Slumraren

Vi använder fästingpincett och har provat både provat metoden "dra rakt ut" och "snurra några varv innan du drar". Jag har aldrig lyckats få med hela fästingen när jag drar rakt ut, så jag snurrar och drar med gott resultat.

Här turas vi om att plocka, vanligen så att den som upptäckt fästingen håller katten och ropar på fästingpincetten med tillhörande människa som plockar bort odjuret.

• Twins 2

Är det så att man inte har en fästing plockare och vill ta bort den på en gång så kan man, Ta en bläck penna skruva bort själva stiftet behåll den nedre delen trä en typ fiskelina så att du får en ögla där stiftet på pennan ska vara sen för du över öglan över fästingen drar åt lagomt hårt och drar. Det gör inget att lite av fästingen är kvar så länge huvudet är borta. Fick göra detta en sen kväll på vovven.Lycka till

• Mirris

Har ni köpt nåt fästingmedel o droppat på era katter?? Så blir dom små äckliga fästingarna förhoppningsvis färre ialalfall.

Jag brukar bara dra bort dom med fingrarna.. rakt ut bara.

Sen SPRINGER jag till toan o spolar ner dom.. *ryser*. Jag har plockat fästingar i 12 år.. men jag vänjer mig ALDRIG vid dom!!

• Slumraren

Vi kör med Frontline, vilket hjälper lite men inte helt. Eller åtminstone tror vi att det hjälper lite eftersom vi bara plockat fem fästingar än medan grannkatten som troligen inte har Frontline har haft över 10.

• Monstermamman

Frontline använder vi också!
    Det är suveränt på våra katter. Mot att annars i vanliga fall plocka bort upp mot 30 fästingar dagligen från varje katt så klarar vi oss med tre-fyra kanske per katt och dag.

När jag tar bort fästingarna så använder jag antingen fingrarna eller en sån penna med ögla.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Pimz

Ville bara avliva myten om att fästingen överlever om man inte får bort huvudet. Den dör när kroppen försvinner. Huvudet kan sitta kvar ett tag, sedan trillar det bort av sig själv. (Ej att rekommendera på människor dock)

Svar på tråden hur ta bort fästingar?!!