• estrell

Vilket typ av snitt har ni gjort, och hur ser det ut när det läkte???

Är bara nyfiken på vilken typ av snitt ni har gjort, då jag förstår det som att det finns både bikinisnitt, tvärsnitt och en 3e variant då man drar upp huden, vilken typ har ni och skulle ni rekomendera just den varianten, eller ångrar ni att ni inte valde en annan???

HUR har era snitt läkt ihop efteråt, syns de mycket, är de på något sätt störande, ligger ivägen för troskanten, eller tänker ni inte på dem, hur stort blir ärret efter läkningen???

Slutligen undrar jag om ni var vakna/sövda under snittet, och vilket ni rekomenderar för/nackdelar???

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Vilket typ av snitt har ni gjort, och hur ser det ut när det läkte???
  • siamesen

Fick akutsnitt..ett bikinisnitt som inte alls syns längre (snittad november 04).

Det läkte ihop bra utan nagra problem..tappade lite känsel ibörjan runtom men det är ju normalt och logiskt.

Ligger nedanför troskanten och under harlinjen om du fattar sa man skulle fa leta länge om man vill hitta det

Jag var vaken och det skulle jag rekommendera för da far man "vara med" om sin egen förlossning och träffa barnet pa en gang. Och sa far man höra det första lilla skriket

• mina barn

Okej, ska försöka svara på allt

Gjorte ett katastrofsnitt i oktober. Jag var sövd och det blev ett sk bikinisnitt. Det läkte dåligt, hade massor av problem med smärta och så.
    Tycker absolut att ärret sitter ivägen, troskanten lägger sig alltid precis där och det är extremt obehagligt.
    I början var ärret rätt fint, men det har blivit bredare och pga alla infektioner som blev så ser ärret knöligt ut på nåt sätt.

Jag fick ju inte välja eftersom det blev katastrofsnitt, men skulle nog välja samma igen antagligen. Bikinisnittet sitter ju väl dolt och slipper man komplikationer så blir nog ärret snyggt.

• Bei Bei

Planerat snitt (bikinisnitt) syns knappt nu 8,5 månad efteråt. Läkte fint direkt och gjorde inte ont. Har dock fortfarande knappt någon känsel alls runtom snittet & lite "bedövat" ända upp till bysten... Kommer nog alltid få ha det så.

Var vaken under snittet & det var helt underbart!

♥ Ronja ♥
  • Mamma t Twins

Det tredje snittet du talar om.
    "Joel Cohen-snitt".
    Man skär upp ett litet snitt i huden, sedan tar två läkare från varsitt håll och vidgar upp snittet med sina fingrar.
    Detta för att vävnader och nervtrådar osv får en lättare och snabbare läkningsprocess än om de blivit tvärt avskurna.

(OBS! Nu är ju jag bara en vanlig mamma och inte alls ett Joel-Cohen / kejsarsnittsproffs!!! Så kanske någon bättre utbildad kan förklara själva snittproceduren på ett bättre/tydligare/mer medicinskt sätt!!)

Mitt snitt syns, men mer är det inte. Det är av förklarliga skäl inte millimeter-rakt, men snyggt.
    Sitter knappt ovanför behåringslinjen.
    Det syddes ihop, och "klamrades" inte, vilket skulle ge tydliga "punkt-ärr" utanför själva snittet.
    Jag hade/har ingar problem alls med känslebortfall eller dyl.

Jag var vaken under hela tiden, det var nervöst men på intet sätt otäckt.
    Hade ett mycket proffsigt förlossningsteam!

(Finns att läsa om i min presentation.-Inget otäckt alls!)

• mimmsan

Har gjort 3 snitt då de har skurit i samma ärr varje gång.
    Jag har ett bikinisnitt ca 2 cm ovanför hårkanten.
    Nu 6½månade efter sista snittet så syn ärret knappt, jag har bildet i mitt galleri.
    Jag har läkt ihop fint efter mina snitt och är jätte nöjd med ärret med tanke på att det har skurit i samma ärr 3 ggr.
    Jag har varit vaken under alla mina snitt och det har jag varit helnöjd med.

Skulle inte för någonting i världen missa mitt barns förlossning och första skrik.

Hur snittets läggs beror på omständigheterna.

Riktigt akuta snitt lägs högre upp på magen än ett bikinisnitt gör, och är det urakut så kan dom låga det diagonalt om man har otur.

Vist har man ont efter ett snitt, det ömmar och stramar i huden, gör ont att lyfta olika böjningsställningar .

Men bara man rör på sig så läker man snabbare och rätt.

Efter ca 2-3 veckor efter mina snitt har jag inte kännt någon smärta alls och har fungerat som vanligt i princip förutom att inte får lyfta tungt och träna på 3 månader.

• Mamma t Twins

Sista frågan;
    Jag rekommenderar varmt att vara vaken!!

Innan var min högsta önskan att få bli sövd, menjag är så innerligt gladoch tacksam att min i övrigr fenomenala övertalnings/övertygnings förmåga inte fungerade denna gång.

Att få sitta såhär, dryga tre år efteråt och minnas...
    Minnas deras första små skrik, minnas deras små nya, vilsna blickar ut över världen...
    Det är obetalbart!!!
    Jag skulle gärna blivit snittad utan bedövning, bara jag sluppit missa deras första sekunder i livet!!!

• estrell

Tack snälla för alla era svar, ni har stärkt min övertygelse om att jag vill vara vaken under snittet och dessutom att välja bikinisnitt, tack

• uw74

Men i huden skär man väl oavsett snittsätt. Det handlar väl om hur man tar sig vidare? Dvs hur man delar muskler och hinnor. Har jag för mig.

Svar på tråden Vilket typ av snitt har ni gjort, och hur ser det ut när det läkte???