• AnnaGBG

Kan man skaffa pass till bebis som ej är namnregistrerad hos Skattemyndigheten?

Ja, som rubriken lyder...? Är det någon som vet? ( Det går ej att komma fram i telefon till Passmyndigheten och jag orkar inte åka ner i onödan... )

Vi har alltså inte skickat in hans förnamn än och vill helst inte göra det heller eftersom vi ej har bestämt oss riktigt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-30 13:39:59:
    Nu har jag pratat med Polisen och det går alltså att skaffa pass till barn under 3 månader UTAN att de är förnamnsregistrerade hos Skattemyndigheten. Bara man har hunnit få personnummret.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-30 13:40:04:
    Nu har jag pratat med Polisen och det går alltså att skaffa pass till barn under 3 månader UTAN att de är förnamnsregistrerade hos Skattemyndigheten. Bara man har hunnit få personnummret.

• Svar på tråden Kan man skaffa pass till bebis som ej är namnregistrerad hos Skattemyndigheten?
  • getingmidja

Nej, den lille måste ju få ett namn först.

• nattinattio

tänkte du ha namnet "Babys" i passet

• AnnaGBG

Fast hur gör då folk som reser med barn som bara är några dagar? De har ju knappast hunnit registrera något namn...? Knappt ett personnummer...

Jag får väl helt enkelt ta mig dit efter helgen och fråga...

• nattinattio

tillfälligt /snabb pass eller vad det heter? det får man ju direkt.. vissa länder tillåter oxå att barnet inte har eget pass utan bara finns med i mammans pass.

dessutom inte tror jag många reser med barn som är några dagar, tror du verkligen inte att de flesta har åtminstone 1 v på sig att vänta?

• mitt nya liv

nattinatto
    man har 3 månader på sig att bestämma namnet inte 1 vecka..

ts har ni fått personnr?

• ringblomma

Nej, det kan man inte men idag kan man göra pass utan att behöva beställa personbevis först hos skattemyndigheten, räcker med giltigt ID.

• nattinattio

mitt nya liv, jo jag tänkte på att vanligt pass tar ca 1 v.

det kan väll tänkas att man kan fixa pass med personnummer å flicka/pojke + efternamn. Men kan det nu vara så svårt att bestämma sig ett namn senast den dan man gör pass?

• AnnaGBG

Mitt nya liv--Ja, vi har personnumret.

Nattinattio--Jo, det är allt rätt många som reser med pyttesmå bebisar. Och för övrigt så räcker det ju egentligen med EN för att undra hur de fått ett pass

• nattinattio

Anna, vad grundar du ditt påstående om att det skulle vara så många som reser utomlands med barn som inte är många dagar gammalt, inte ens en vecka fyllda?

å som sagt bestäm dig för namn, knalla in på skattemyndigehen (eller var man nu anmäler namn å fixar pers bevis -förmodligen behöver du personbevis då namnet inte registreras "direkt" så polisen kan se), skaffa privicoriskt pass, så har du ju pass samma dag.

Svar på tråden Kan man skaffa pass till bebis som ej är namnregistrerad hos Skattemyndigheten?