• Änglatuss

Vad får barnet att få ont i magen???

Nån som vill hjälpa mig att göra en lista på vad man ska och vad man kan undvika för att inte de små ska ha så ont i magen!!

Jag håller på att reda ut vad jag äter, min lilla dotter på 4 veckor verkar ha lite spädbarnskolik, eller riktigt ont i magen....

Nån som vill hjälpa mig att göra en lista???

* Mjölk
    * Paprika
    * Lök
    * Socker
    * Godis
    * Stark mat

nå mer?

• Svar på tråden Vad får barnet att få ont i magen???
  • Tate

choklad och räkor sa de till mig på bb. Kaffe skulle jag också gissa på, och allt som är gasbildande för mamman, tex broccolistjälkar, bönor etc

• Änglatuss

* Mjölk
    * Paprika
    * Lök
    * Socker
    * Godis
    * Stark mat
    * Choklad
    * Räkor
    * Kål, Ärtor, Broccoli (gasbildande grönsaker)

• Vofflis

Min lilla tjej får ont i magen om jag dricker läsk. Det är det enda hon reagerat på än så länge. Hon är snart fyra månader.

• guldplutt

bönor o kål. men det är ju inte så att alla får ont i magen av det tvunget, det är mest att man ska vara uppmärksam på hur de reagerar när man ätit sådant så att man kan undvika det de reagerar på framöver. samma sak vad gäller allergier, man får prova sig fram helt enkelt.

• Annis76

Vitlök är endel bebisar känsliga för.

• Änglatuss

jösses, vad kommer finnas kvar att äta??

Läsk har jag druckit mkt av men tanken slog mej i förrgår att de kunde få lillan att få ont i magen och igår drack jag inget.. hon va faktiskt lugnare och somna 1½ timme tidigare än vanligt..

Fyll gärna på!!

* Mjölk
    * Paprika
    * Lök
    * Socker
    * Godis
    * Stark mat
    * Choklad
    * Räkor
    * Kål, Ärtor, Broccoli (gasbildande grönsaker)
    * Läsk
    * Vitlök
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *

• Minimalla

Jag äter i stort sett som vanligt. Försöker att inte dricka så mycket läsk eftersom jag vet att Stella får ont i magen av för mycket gaser och undviker vitlök och vitkål etc. Vår bvc-sköterska sa att det som vi blir gasiga av blir bebisarna gasiga av.
    Jag tror inte på att man måste undvika allt, ät i måttliga mängder bara.
    Om du ska utesluta något ur kosten för att få reda på vad det är Fanny inte tål är det nog bra att utesluta en sak i taget, gör uppehåll ca en vecka och testa sedan att äta livsmedlet igen.

Alltför mycket fullkorn och fibrer är ju inte bra att äta just nu, eftersom bebisens tarmar inte förmår bearbeta det, så det kan ju orsaka lite magknip.

Mjölk på din lista bör omfatta alla mjölprodukter, men det ska du nog inte börja utesluta utan inrådan från BVC, kan vara klokt att få råd av en dietist i samband med det. Enl min bvc-sköterska är det en myckt liten procent som verkligen är mjölkallergiker, men de bebisarna har riktigt allvarliga kolikbesvär.

Hoppas Fanny snart mår bättre i lilla maggen. Jag rekommenderar återigen minifom, som ju är ett naturligt preparat och som inte tas upp av kroppen. Gör susen för gaserna i tarmarna.

• gnagaren

Mina har fått ont av saffran, ägg, lök, pepparkakor.

Börja med att ta bort det gasbildande.

Har bebben ont varje dag? Vad äter du varje dag?

Svar på tråden Vad får barnet att få ont i magen???