• isano

Är man per automatik medlem i svenska kyrkan?

..eller är det något man blir först när man döps? Vi ska ju bara ha namngivningskalas för vår lille kille. Men är han ändå med i kyrkan? Förvirrad..

• Svar på tråden Är man per automatik medlem i svenska kyrkan?
  • mumama

noop man måste anmäla att barnet skall vara medlem i svenska kykan om man inte döper.
    så om ni vill att barnet ska vara med måste ni höra av er till er pastorsexpedition.

• FruCissy

Precis, sedan staten och kyrkan skiljdes åt måste man döpas för att bli med i kyrkan, eller som jag anmäla inträde när jag flyttade till Sverige.

Stolt mamma till Alfred (aug 2004) och Elsa (feb 2006)
  • Kusin Knase
    FruCissy skrev 2006-04-28 12:28:17 följande:
    Precis, sedan staten och kyrkan skiljdes åt måste man döpas för att bli med i kyrkan, eller som jag anmäla inträde när jag flyttade till Sverige.Stolt mamma till Alfred (aug 2004) och Elsa (feb 2006)
    Det har väl alltid varit så? Jag döptes när jag var femton bara för att få konfirmeras och innan dess var jag inte med i nån kyrka alls.
  • atelli

Nä, när Svenska kyrkan var den "statliga kyrkan" så blev man automatiskt medlem när man föddes. Nu blir man medlem när man döps.

• mumama

kusin knase
    jo du var medlem i svenska kyrkan men du var inte med i jesu skock lr va man ska säga!
    alltså, du var me i kyrkan men inte kristen....
    öööhhh... hmm...fattar du?

• Callistrate

Kusin Knase: Jag har för mig att man blev medlem automatiskt om man föddes i Sverige (iaf om ens föräldrar var med). Jag döpte mig också på eget bevåg för att seare även konfirmeras, men jag tror nog att jag var medlem redan innan. Blir nyfiken... ska höra med min syster, hon är nämligen inte döpt.

• Jangle

man måste döpa sig för att vara medlem i svenska kyrkan inget som sker automatiskt framför allt inte nu när staten och kyrkan har "skilt sig" ifrån varandra precis så som Fru Crissy redan har skrivit i ett tidigare inlägg!!

• Kusin Knase

Nej, jag måste protestera. Jag var INTE med i Svenska kyrkan innan jag själv tog steget och beslutade mig för att gå med i och med dopet!

• Mumin

Förr var man automatiskt med i Svenska kyrkan, det är jag säker på. Men för att t.ex. få konfirmeras måste man vara döpt, samma sak gällde om man ska vara fadder till ett barn. Man betalade skatt till Svenska kyrkan oavsett om du var döpt eller ej.

Citat från
    www.svkyrkan-hudiksvall.com/kyrkhandling/dopet_gudfar.html

"Idag är det Svenska kyrkans kyrkoordning som gäller. Där står att en fadder ska vara döpt och villig att dela barnets kristna fostran. Däremot finns inget krav på att faddern ska tillhöra Svenska kyrkan."

På svenska kyrkans hemsida står det:
    "Vill du bli döpt eller döpa ditt barn är du välkommen att göra det. Kontakta din församling. Eftersom dopet är huvudvägen in i den kristna gemenskapen blir du eller ditt barn genom dopet inte bara medlem i den världsvida kristna gemenskapen utan också medlem i Svenska kyrkan."

Man kan alltså vara döpt och icke medlem om man går ur aktivt. Om jag tolkar det hela rätt så kan man bli medlem utan att döpas också, men det gäller nog bara dem som döpts, gått ur och vill gå med igen.

• valkyrian

Man är det per automatik om föräldrarna är det.. Jag är inte döpt och jag är med fick jag reda på, på Sagas dop

• Jennie med ie

Kusin Knase, är du född i Sverige? Var dina föräldrar med? I så fall så måste de ha aktivt tagit dig ur kyrkan ifall du inte var med...

• Kusin Knase

Ahaaaa. Nä, mina föräldrar var INTE det. Det förklarar saken då. Jag var inte medlem i nån kyrka alls.

Svar på tråden Är man per automatik medlem i svenska kyrkan?