• Ronaldinho

Läser och skriver, 5 år gammal

Hej.

Jag måste bara få berätta att min dotter som nyss fyllt fem år läser och har precis börjat skriva.

Idag skrev hon "Vill du leka" helt själv, som hon ska skicka som brev till en kompis.

Är det fler som har så "begåvade" barn ?

Kan ju tillägga att när jag började klass 1 kunde jag inte räkna och knappt några bokstäver. Men men, vi killar är väl mer kända för att vilja klättra och springa efter en boll ?

• Svar på tråden Läser och skriver, 5 år gammal
  • Jennie Brunflo

Det är ganska "vanligt" att de i 5årsåldern börjar läsa och skriva...och räkna.
    Det har ju med mognad, intresse och liknande att göra.
    Själv kommer jag få en dotter som spelar boll och klättrar i träd hellre än att läsa.

Min systerdotter läste och skrev när hon var 4år. Och då började hennes storebror med skrivstil i skolan. Då började hon göra små krumelurer på bokstäverna så det skulle se ut som om skrev skrivstil.
    När hon var 3år så stod hon bakom köksdörren och läste på flingpaketet. R-i-b-o-f-l-a-v-i-n....riboflavin...hörde vi och småfnissade lite.

Jag tycker ni ska uppmuntra henne om hon är intreserad.
    Köp riktiga pennor i olika varianter. Stift, blyerts, bläck, kula osv. Och så skrivböcker med ringpärm, linjerade alltså. (kollegieblock typ, fast mindre)
    Om man köper riktiga grejer att använda så blir det än mycket roligare att lära sig mer. De riktiga grejerna kan ni ha på en speciell plats så det blir än roligare att använda dom. Köp även ett fint pennfodral till de viktiga pennorna. Sånt brukar uppskattas.
    Ni kan även köpa ordkort som hon kan leka med. Det brukar vara poppis hos såna här barn som gillar språket.

På bokhandeln finns det även barnböcker för små barn med lätt text. De är specialanpassade för barn som är små men ändå vill läsa på riktigt. Lagomt mycket text och lätt text.
    Det finns på biblan också men det brukar vara utlånat.

• midori

Då vill jag skryta om mig själv
    Jag och mina tre bröder läste alla när vi var 3 och skrev strax efter (3½-4år).
    Så fick jag det sagt också

• Beckah82
    Ronaldinho skrev 2006-04-28 13:14:13 följande:
    Hej.Jag måste bara få berätta att min dotter som nyss fyllt fem år läser och har precis börjat skriva.Idag skrev hon "Vill du leka" helt själv, som hon ska skicka som brev till en kompis.Är det fler som har så "begåvade" barn ?Kan ju tillägga att när jag började klass 1 kunde jag inte räkna och knappt några bokstäver. Men men, vi killar är väl mer kända för att vilja klättra och springa efter en boll ?
    Jätteroligt Skoj för er med en duktig tjeja

Men passa dig för att berätta sånt öppet. Här i sverige är det fult att vara begåvad

Jag har en extremt begåvad son och det har bara varit negativt. Man får bara höra en massa skit om att man överdriver eller ljuger eller så säger folk att "det var väl inget, MIN dotter/son kunde minsann..." och i skolan så blir barnet understimulerat.
  • Sumimasen

Så häftigt! Jättekul!!!!! Fortsätt uppmuntra bara!

Kram Madde

• nitedrive

Ja,min äldste son läste/skrev också så tidigt(detta trots att han talade rätt sent och gick hos logoped) och ritade tredimensionella teckningar vid 3-årsåldern,han är oerhört fascinerad av strukturer,ritningar,dimensioner och rymd.Idag är han bäst i klassen ovan nämnda ämnen,dock har han tics och koncentrationssvårigheter,vill inte att andra ska tala om för honom vad han ska göra,så vi har haft vår beskärda del av små vägbulor och problem också trots detta.Så där,nu fick jag till lite rejält skryt ,men det är väl hans specialämnen helt enkelt.Eftersom vi var så oroliga i samband med utredningen(han har förmodligen Tourettes syndrom),så känns det som en liten "seger" att han har något lite extra som inte så många andra har.
    Tror inte att det är så ovanligt att barn läser tidigt och så,däremot förundrar det mig lite att han lärde sig små bokstäver själv.

Tjejer är nog generellt lite tidigare på tal,skriva osv,tycker mig ha märkt det själv iallafall Men uppmuntra henne,tvivelsutan så är hon ju duktig på att läsa och skriva,läs,skriv med henne som Jennie Brunflo föreslog.

• Makaroner

Min son räknar plus och minus. Han skriver och läser korta ord hjälpligt. Han blir 5 år i sommar. Men som nitedrive skriver, det känns som en liten "bonus" eller en seger att han är bra på NÅT för min grabb ska utredas för adhd och ev tourettes om två veckor. Han har andra bitar som ligger lååååångt efter...

• Piaf

Jodå, min son har samma talang och lyckades knäcka koden vid ett väldigt tidigt stadium, som jag brukar säga att det handlar om... att knäcka koden.

Ett tips, var noga med att prata med fröknarna när hon börjar skolan och se till att hon blir stimulerad på den nivån hon är. Det kan vara trist för barnet att sitta och drabbla alfabetet i ett år, när de ligger hemma och läser sina egna böcker på kvällen

Tristess kan vara anledningen till att barn slutar tycka det är kul att gå i skolan. Jag personligen tror att många av de ungdomar som sedmera skiter i skolan, gör det av den anledningen att de redan från början tröttnade av att sitta och jäspa bredvid sina klasskamrater .

Annars är det bara att grattulera

• Siw

Hej på er alla

Vad kul att era barn är så intresserade av att läsa och skriva. Vissa kan ha svårt med finmotoriken då de ska skriva, varför inte ge en gammal dator så blir det lättare och roligare att skriva. Finmotoriken utvecklas med tiden ändå. Forskning visar att det är lättare att först lära sig skriva och sen läsa.

hälsn Siw

• gnagaren

Min son 4 år räknar plus, skriver.
    Kunde hela alfabetet när han var 3 + räkna till 60

Det är bara uppmuntra.

• Lenafena

Vad skönt, då slipper ni kämpa så mycket med läxorna

Min dotter som blir sex år snart kan fortfarande inte skriva sitt namn... Hon skriver bokstäver men bara huller om buller, så det är lite jobbigt. Jag själv och mina två äldre barn kunde läsa och skriva innan de började skolan utan att ha fått träning, det var bara lätt... men det kommer så småningom hoppas jag!

Svar på tråden Läser och skriver, 5 år gammal