• Ankan77

Järnbrist-Huvudvärk??

Har haft huvudvärk varje dag i snart en veckas tid. Kan det bero på att man behöver extra järn? Har inte börjat med järntabletter än som bm rekommenderade förra gången jag var där...

Ankan v 24

• Svar på tråden Järnbrist-Huvudvärk??
  • Titti och mini

Ja, det kan det. Jag hade extrem huvudvärk i två veckor som troligen berodde på järnbrist. Så börja du

• Jessa med 3

Jag började också ta järntabletter när jag haft huvudvärk i princip varje dag under ett par veckor - blev bättre på några dagar!

• Lilla K

För lite vatten? Alt järnbrist...

• lillamagen

Jag hade också tokont i huvudet ett tag. Kom på ett par enkla saker som hjälpte:

Vila
    Dricka MYCKET vatten
    Äta ofta (ta med något ätbart i väskan när du går ut)
    Massage i nacken

Skadar nog inte med järn det är bra hur som helst.

• kalaskulan

om din bm har rekommenderat dig järntabletter så har du antagligen ett lågt blodvärde så börja knapra du så kanske huvudvärken ger med sig!

• Ankan77

De har bara kollat hb vid inskrivningen och då var det bra, låg på 144. Men det kan ju ha blivit sämre, och då reagerar kanske kroppen och man får huvudvärk? Har börjat knapra niferex nu iallafall, hoppas huvudvärken ger med sig.

• Jessa med 3

Ungefär där du är i graviditeten nu, Ankan 77, har bebisen börjat sno åt sig av ditt järn. Om du inte ska till bm igen snart tycker jag att du ska prova med järntabletter!

• vb21

kraftig, i hållande huvudvärk, tryck för bröstet tyder på högt blodtryck!
    kolla upp det för säkerhets skull.
    kram

• Ankan77

Har en blodtrycksmätare hemma, så jag kollade nu, 111/72 är väl inte särskilt högt??

• Vännen

Kan mycket väl vara järnbrist. Var hos min BM igår och hon sa att det är bättre att börja äta järntabletter för tidigt, alltså innan det överhuvud taget är för lågt..
    Har det hunnit bli för lågt kan det vara svårare att få upp värdena till det normala, så jag tycker du skall börja äta järntabletter snarast!!
    Vid nästa kontroll så ser ni ju hur du ligger...
    Hoppas det blir bättre.
    Kram

• Elfva

kan säkert hänga ihop med järnbrist så testa det du, plus att dricka mer vätska eftersom vätskebrist också ger huvudvärk. (tänk dock på att inte bara dricka vatten utan också äta något litet salt till, t ex 1-2 salta kex).

Lycka till

• älskade kulan

halloj
    Sist jag var hos Bm så var mitt hb värde på 105 vilket inte är så bra, iallafall inte för mig. Man blir väldigt trött och får lätt ont i huvudet. Det bästa botemedlet för mig när jag har ont i huvudet är lung och ro samt vätska. Jag äter i och för sig järntabletter sen ett tag tillbaka och på lång sikt ska väl även det hjälpa.
    "ankan 77" 111/72 är lågt och bra. Inget att oroa dig över.

• quennie

Hej hej, jag led av hvuvdvärk i några veckors tid och efter att ha tagit ett test som visade lågt järnvärde så började jag med tabletter. Huvudvärken försvann - har inte haft huvudvärk sen dess. Hade den dagligen förut. Kolla ditt värde.

Svar på tråden Järnbrist-Huvudvärk??