• AnnaLi

Har ni blivit rekommenderade att äta "Mitt val kvinna"?

BM har varmt rekommenderat mig att börja äta vitamintabletterna "Mitt val kvinna".

Vi hoppas ju på en bäbis snart så nu har jag funderat på att börja äta tabletterna igen...

Äter ni dom? Är dom nödvändiga?

• Svar på tråden Har ni blivit rekommenderade att äta "Mitt val kvinna"?
  • lisson

De är bra, för de innehåller både vitaminer och sånt som är allmänt bra, samt folsyra som är viktigt att äta innan och tidigt i graviditeten. Om kvinnan har höga halter folsyra tidigt i graviditeten, så minskar risken för ryggmärgsbrock hos barnet.

• pebbles

Jag äter dem också. Kan aldrig vara fel med lite vitaminer o mineraler!

• mariiee

Har oxå börjat och äta dem!
    Hur många äter ni?
    Jag äter bara en
    Ska jag ta 2st?

• Halloj

Jag tycker att det är konstigt att dom rekommenderar Mitt Val Kvinna. Den blir mer än dubbelt så dyr som Vitamineral Kvinna eftersom man ska ta 2 tabletter/dag istället för en.

• mammahärochnu

Äter också fast den lite billigare varianten, "Vitamineral" och har gjort det sen slutet av juli, tar en tablett om dagen.

• ladyhawk

Min BM sa att Mitt val kvinna innehåller både för lite järn och folsyra. Hon rekommenderade Hemofer, Niferex eller Duroferon (alla järn).

• jagälskarallaminabarn

Jag är iofs laktosintolerant och fick nys om att det är samma kostnad om jag knaprar Vitaplex mineral och kalcium som om jag väljer Mitt Val Kvinna eftersom kalciumet som finns i den sistnämnda tydligen räcker. Tar jag kalcium för sig blir det frågan om högre doser och därmed blir det inte billigare. Om ni undrar vem som sagt att det räcker med mindre kalcium om man tar det i samma tablett som ett multivitaminpreparat är det min distriktsläkare och honom litar jag på till 100 %.

• Grodan72

Jag äter bara folsyra.... 1 tablett om dagen. Det tyckte de på apoteket var tillräckligt om man åt en varierande kost! Plus att det blir billigare...

• pcotjej

Gå till hälsokosten tjejer de vet mer om vitaminbehovet än apoteket det finns även bättre vitaminer!

• Pyret78

Jag äter ett multivitamin för gravida och ammande. Har köpt det på Hälsokraft och både min gyn.läkare och min bm sa att det var bra.

De innehållare alla vitaminer och mineraler som man behöver då man vill bli gravid, är gravid samt ammar.

• Themis

I min presentation finns info om bl a A-vitamin, hur man äter för att bevara sitt järnvärde, och folsyra.

Mindre bra med Mitt val kvinna är t ex att den ger en del illamående pga järnet, eller förvärrar redan befintligt graviditetsillamående.

Jag tar inga tillskott överhuvudtaget och det funkar utmärkt om man tänker på vad man äter.

• decemberflicka

Jag blev igår rekommenderad att äta Folsyratabletter av min läkare, men det finns väl i de där "Mitt val" också?

• mariiee

Japp de finns där
    Man blir nästan tokig på vad man ska ta och inte ta...
    Jag tar mitt val kvinna, funkar bra, mår ej illa.
    Alla BM rek. olika.
    Vad är det för fel på mitt val kvinna?

• pcotjej

Mitt val kvinna är en enkel variant finns ju olika kvaliteer som allt annat vill man ha det bästa så kostar det lite extra.

• Vicka

Nu måste jag också fråga - om man vill bli gravid och ska äta folsyra, räcker då den mängd folsyra som finns i tabletter typ "Mitt Val Kvinna" eller behöver man äta både sån tablett + extra folsyratablett?

Och om inte Mitt Val är bra, vilka är det som är bra istället?

Tack på förhand / Vicka förvirrad av vitamindjungeln

• Bisquit

Hej!
    Ja man ska inte överdosera.. Då är det nog bättre att få för lite än för mycket.
    Överdoserar man kan man få både njur, lever och andra skador... Farligt!!
    Rådgör alltid med läkare om ni ska ta extra mot vad dosen rekomenderar..
    Apotekspersonal och hälsokost personal har inte alltid de rätta kunskaperna tyvärr.. Mycket kvacksalveri där tyvärr, verkar mest vilja tjäna pengar.

Å andra sidan har ju folk i alla tider klarat sig ganska bra på att bara äta vanlig varierad mat...
    Så behöver vi tillskott egentligen?

( om inte läkaren har sagt det förståss )

Mvh G

Ps. Halloj.. Anledningen till varför mitt val kvinna är dubbelt så dyr än den andra produkten är kanske för att manbara behöver äta hälften så mycket? ( en fundering bara )

Svar på tråden Har ni blivit rekommenderade att äta "Mitt val kvinna"?