• Anonym (undrar)

Kan socialen neka bostadshjälp?

Hej.

En kompis ringde precis mig och var helt förstörd. Hennes sambo har börjat dricka i stort sett varje dag och flippar ut totalt om något går emot honom. Hon har 4 barn, ett är hans.. Hon och hennes äldsta dotter är rädda för honom varje gång han dricker och hon vill därifrån.
    Saken är den att hon har skulder, både hos kronofogden och hyresskulder, så hon får inte hyra någon lägenhet. Hennes föräldrar ställer inte upp och går i borget för henne, så hon har pratat med socialen för att se om dom kan hjälpa henne med bostad.
    Dom svarade att dom tyckte att hon och hennes sambo skulle gå i familjeterapi först. Och om det inte fungerade så skulle dom ta upp frågan igen..

Kan socialen verkligen göra så? Neka någon som vill ifrån ett dåligt förhållande hjälp och istället ge rådet att gå i terapi?

• Svar på tråden Kan socialen neka bostadshjälp?
  • Anonym

Ja, de kan neka. Tipsa henne om att ta kontakt med kvinnojouren istället. De har säkert större förståelse!

• Anonym (A)

Om hon känner sig hotad av sambon så tycker jag att hon ska söka hjälp hos kvinnojouren.

Tyvärr så kanske det inte "räcker med " att ha ett dåligt förhållande för att soc ska hjälpa till.

• Anonym (undrar)

Kan kvinnojouren hjälpa henne med bostad då?

• Anonym (undrar)

Saken är ju den att hade hon kunna hyra lägenhet själv, utan någon annan som får borga för henne, så hade hon flyttat för länge sen..

• Anonym

Ja, kvinnojourerna brukar kunna hjälpa till med bostad. Fast de kanske främst hjälper de som misshandlas fysiskt? Jag vet faktiskt inte riktigt.. Men det kan vara värt att kolla upp.

• Anonym (A)

Beror nog på situationen,jag känner ju inte till hennes historia.
    Men om hon inte känner förtroende / får någon hjälp av soc så kan det vara bra att vända sig till Kvinnojouren. Hon och barnen ska ju inte behöva gå och vara rädda i sitt eget hem.

• Iaia

Andrahandslägenheter då, har hon sökt några såna? Be henne att skriva ett brev där hon beskriver sin vardag och sin rädsla för mannen, samt barnens situation i allt detta och att hon inte accepterar ett nej utan vill ha hjälp med att överklaga beslutet. Soc är då skyldiga att vägleda henne till rätt instans, men innan de gör det så kan de själva gå igenom hennes ärende och i bästa fall ta ett nytt beslut.
    Viktigt är iallafall att hon överklagar inom tre veckor, tror jag att det är, efter ett skriftligt beslut tagits.

Hoppas att det går bra för henne!

• Anonym (undrar)

Socialen är väldigt väl insatt i hennes liv, hon har en frivillig fosterhemsplacering på sin mellandotter nämligen.. Hon ska få flytta hem nu i sommar, så dom har varit inblandade länge.. Det är därför jag tycker det är så konstigt att dom säger och gör så.. Men dom har ju inte vetat om hennes sambos alkoholproblem tidigare förstås...

• Anonym

I vissa kommuner kan de gå in och lämna en garanti till hyresvärden. Be henne kolla upp det. Där borde också soc kunna hjälpa ... sen vet jag ju inte om hon har ekonomiska problem?

• Anonym (undrar)

Det är ju det hon har tagit upp med soc.. Men dom menar på att hon och hennes sambo ska gå i terapi innan dom gör något för att hjälpa henne..

Hon får lägsta föräldrapenningen nu och soc skjuter till resten..

Svar på tråden Kan socialen neka bostadshjälp?