• KäRinGa

skulle ni kunna.......?

.....Hjälpa mig lite gran, nu igen..
    Det är så att min dator är knasig, och vägrar släppa ut mig på någon annan sida än Familjeliv... (jo, det ÄR sant!)

Så,
    jag letar febrilt efter information om STRUMA, och då helst genetisk sådan... Ni vet, cancer i halsen......

Om ni skulle vilja vara så vänliga och hjälpa mig kolla upp det (eftersom inga länkar heller verkar fungera för min dator, som tydligen fastnat för fl ) och sen posta det till mig, gärna i min inbox, men går även bra här.......

tack......

• Svar på tråden skulle ni kunna.......?
  • Jennie Brunflo

Du, det fanns hur mycket som helst.Detta är de som är på första sidan om man googlar på struma.

www.infomedica.se/artikel.asp

www.infomedica.se/artikel.asp&PreView=

www.vardguiden.se/Article.asp

www.svls.se/sektioner/endokrin/pages/informationsblad/Faktablad_struma_Rev_2005_Final.pdf

web.telia.com/~u31825772/agneta16/struma.htm

user.tninet.se/~wtr036p/struma.html

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

thyroid.se/content.php&CatID=3

www.karolinska.se/templates/Page.aspx

www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

• KäRinGa

men gumman lilla, jag kommer ju inte ut på länkarna.... datorn gillar ingen annan sida än fl...

• KäRinGa

När jag försöker hänger datorna upp sig, eller så kommer ett felmeddelande upp, så jag skulle uppskatta om ni kunde öppna länkarna, och sen skicka det som står (kopiera från sidan, om det går)....... sorry om jag ber om för mycket nu, men som sagt, jag letar desperat......

• Jossa82

Struma ? förstorad sköldkörtel / Vad beror det på?
    Reviderad: 2006-01-01

Struma är förstorad sköldkörtel
    Struma innebär att man har en förstorad sköldkörtel. Begreppet struma beskriver alltså i första hand ett utseende, och är inte en särskild sjukdom. Den förstorade sköldkörteln kan antingen vara förstorad och ha slät yta, eller vara oregelbunden med knölig yta.

En förstorad sköldkörtel bör undersökas av läkare. Förutom att sköldkörteln är för stor kan produktionen av sköldkörtelhormon vara rubbad. Man kan ha för hög produktion av sköldkörtelhormon, så kallad hypertyreos, eller för låg produktion, hypotyreos. En del har en inflammation i sköldkörteln, så kallad tyreoidit. Man kan även ha struma trots att man har normal hormonproduktion och inga besvär.

Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om hypertyreos och hypotyreos. Länkar finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

Sköldkörteln sitter på halsens framsida nedanför struphuvudet. Klicka på bilden för mer information och större bild.
    Struma kan vara allvarligt
    Struma kan vara ett allvarligt tillstånd om man har en mycket förstorad sköldkörtel som trycker på luftstrupen.

Om man har struma och även har för mycket sköldkörtelhormon i kroppen kan ämnesomsättningen bli för hög och man kan drabbas av hjärtflimmer.

Om man har struma och ämnesomsättningen blir mycket låg kan man behöva vårdas på sjukhus.

Sköldkörteln styr ämnesomsättningen
    Sköldkörteln, tyreoidea, sitter på halsens framsida nedanför struphuvudet. Den är två till tre centimeter hög och omkring åtta centimeter bred med ett smalare parti i mitten. Sköldkörteln är mjuk och svår att urskilja när man känner på halsen.

Körtelns viktigaste uppgift är att styra ämnesomsättningen i kroppen. Styrningen sker genom hormon som bildas i sköldkörteln och som heter tyroxin, T4, och trijodtyronin, T3.

Sköldkörtelns funktion styrs i sin tur av hormonet TSH, tyreoideastimulerande hormon, som bildas i hypofysen i hjärnan. För att det ska vara balans i kroppen måste hormonerna produceras i lagom mängd.

Vad beror struma på?
    Struma kan ha olika orsaker:

Medfödda rubbningar i bildningen av sköldkörtelhormon, T3 och T4, kan ge struma och för låg ämnesomsättning i barndomen.

Brist på jod i kosten.

Rubbningar i tillväxtfaktorer av andra slag.

Vissa ämnen och läkemedel kan framkalla struma, till exempel lithium, amiodaron och jodidsalter i höga doser.

En typ av inflammation i sköldkörteln, som kallas autoimmun tyreoidit eller Hashimotos tyreoidit, kan ge struma. Kroppen bildar då antikroppar mot en del av innehållet i sköldkörteln, vilket gör att körteln bryts ned och inte kan bilda tillräckligt med tyroxin. Sköldkörteln stimuleras av hormonet TSH att växa för att bilda mer tyroxin och då uppkommer struma.
    Ibland går det inte att hitta orsaken till struman.

Struma kan vara ärftligt
    Sköldkörtelsjukdomar är delvis ärftliga. Om man har en sköldkörtelsjukdom i släkten är det större risk att man själv drabbas. Inom en och samma släkt kan till exempel risken för både hög och låg funktion i sköldkörteln vara ökad.

Andra orsaker till förstorad sköldkörtel
    Cystor och tumörer kan också göra att sköldkörteln blir förstorad. Därför är det viktigt att läkare undersöker alla fall av struma.

Olika varianter av struma
    Struma behöver inte ge några besvär alls. Det kan vara en typ där den förstorade sköldkörteln bara känns eller syns som en slät eller knölig förstoring på halsens framsida. Knölstruma är den vanligaste formen av struma och orsakas inte av någon inflammation eller tumör. Om man har knölstruma brukar man ha en normal produktion av sköldkörtelhormon.

Om man i samband med struma också har för mycket sköldkörtelhormon i kroppen kallas det hypertyreos eller giftstruma.

Om struman i stället gör att sköldkörtelns funktion är nedsatt så att man har för lite sköldkörtelhormon i kroppen, kallas det hypotyreos.

Knölstruma ger ofta inga besvär
    Ofta ger inte knölstruma några symtom eller besvär alls. Men ibland kan knölstruma ge en känsla av tryck kring halsen. Då kan det bli svårare att svälja eller andas normalt, eftersom knölstruman trycker på svalget eller luftstrupen. Det kan också vara besvärande utseendemässigt att ha en synlig knöl på halsen.

Hypertyreos gör att kroppen går på högvarv
    Hypertyreos, för mycket sköldkörtelhormon, ger besvär som

oro, rastlöshet och nervositet

darrningar och skakningar

hjärtklappning

sömnsvårigheter

svettningar och värmekänsla

trötthet

ökad aptit

diarré

viktnedgång

utstående ögon.

Hypotyreos gör att kroppen går på lågvarv
    Hypotyreos, för lite sköldkörtelhormon, orsakar besvär som

trötthet

viktuppgång

svullnad i ansiktet och kring ögonen

heshet

frusenhet

tröghetskänsla

förstoppning

håravfall

torrt hår

grov, fårad hy.

Kvinnor drabbas oftare av struma
    Man kan få struma i alla åldrar, men det är lite vanligare under pubertet och graviditet. Fyra av fem som drabbas av struma är kvinnor.

I länder och områden med låg jodhalt i maten är struma vanligare än i Sverige.

• KäRinGa

Bockar och tackar för vänligheten!!
    ALM, mycket läsning blev det
    blir liiite förvirrad, trots allt.. den här knölen sitter nämligen inte på framsidan av halsen, utan på sidan, precis intill struphuvudet....... personen i fråga, som f.ö är en HAN, har alla andra symptom, med viktnedgång, hjärtklappning, svettningar, yrsel, febertoppar, stora mörka påsar under ögonen (orsakade pga den extrema tröttheten??), och ONT i och runt knölen, som växer...

men om nu sköldkörteln, som orsakar struman, sitter FRAM på halsen, vad kan det då vara som den här personen lider av???

han har en läkartid, men så långt in i framtiden och jag vill veta NU...

• KäRinGa

han har även magtsmärtor, och ont i ländryggen...

• KäRinGa

halsen har blivit bredare, trots att kroppen minskat i omfång.. hals och huvud har numera ungefär samma bredd, och det är inte brukligt....

vad är det för körtlar eller annat som sitter där, på sidan av halsen? han har inga halsmandlar kvar..

• Vindruvan

Kan kanske vara knölstruma?? Struma behöver inte betyda cancer, det är oftast inte det. Varför har han inte fått kollat det? Är ju bara ett blodprov...

• KäRinGa

läkarna han träffat har gett han recept på förkylningsmediciner, mot torrhosta och dylikt, och skickat hem honom. inte känt på halsen eller tagit något prov......

• Vindruvan

*suckar* jisses vad jag är trött på sjukvården. Be honom söka akut! För att konstatera/utesluta struma så är det ju bara ett blodprov som sagt. Fast det är klart....det är ju en "kvinnosjukdom"
    Annars kan det ju vara en lymfkörtel kanske? Och DET måste ju verkligen kollas upp också!!

• KäRinGa

vindruvan, han fick en tid i slutet på maj, på en annan vc, men jag känner en stor oro över det här... Dels har han gått länge med det, dels har han släktingar, både kvinnliga och manliga, osm opererats för struma.. den manlige dog på op-bordet dessutom, pga att det gått på tok för lång tid innan han sökte läkarvård.....

• Vindruvan

Som jag skrev, jag tycker att han ska söka akut! Fast det kanske han inte vill? Jag har själv struma så jag vet hur jobbigt det kan vara. Det låter som han har en överfunktion på de symtom som du beskriver och det är inte bra att gå med.

• KäRinGa

dom gånger han sökt akut har han gått besviken därifrån.... så, nej, han har ingen vidare lust eller ork att gå igenom det igen... det var först efter att hans systers läkare, som hon går hos pga en ryggskada, ville ta ett strumaprov på henne, som han kom underfund med att han trots allt behöver den där läkartiden jag och andra bett honom ringa om..... hon har också tecken på struma, dock ingen knöl, som hon vet om.

• Vindruvan

Hmmm...nä det förstår jag. Nej då är det nog bara tjat tjat och tjat och kanske tårar som gäller då. Att någon annan ringer? Att han har med sig någen väldigt envis person dit??
    Nej jag vet inte faktiskt.....
    Förbaskade sjukvård!!

Men förresten....det där med vårdgarantin eller vad det heter...då ska man väl få en tid inom två veckor?? Någonstans i allafall? Han får väl ta ett symtom han inte sökt för och försöka på det??

• KäRinGa

jag har ordnat en tid åt honom, till den 23 maj... men det känns som en evighet tills dess.... Tidigare fanns ingen tid. sköterskan sm tog telefonsamtalet tyckte dessutom att han kunde ringt själv, och att han inte bara så där kunde beställa tid för strumaprov.. "får ju vara en läkarundersökning då"
    öööh, var väl typ det jag var ute efter..

Svar på tråden skulle ni kunna.......?