• TheLove

Hamam / Turkiskt bad

Hejsan hejsan!
    Jag ska till Turkiet i sommar och tänkte gå på hamam. Jag undrar dock vad man har på sig, är man helt naken eller har man bikini? vad kostar det ungefär? Vi ska bo på ett "all inclusiv" där det finns turkiskt bad, ingår det då?

tacksam för svar

• Svar på tråden Hamam / Turkiskt bad
  • TheLove

Finns det ingen som varit på hamam och kan berätta vad man har på sig?

• Bispan

Har varit på Hamam men det är några år sen. Fasen jag har för mig att vi hade ingenting på oss.

Jag skulle inte räkna med att det ingår i ett all inclusive men man vet ju aldrig...

Kostnad? Minns inte riktigt, 50 spänn kanske (År 2000)

• Fica

Var på Haman när vi var i Alanya 2004. Jag och kompisen hade bikini, det var en manlig massör (eller vad de nu kallas) och han var väldigt diskret när han knäppte upp bikiniöverdelen för att skrubba ryggen.
    Det var två damer med samtidigt som oss och de hade bara bikinitrosor på sig.
    Tror det kostade en hundring men då ingick helkroppsmassage där de smorde in en med nån olja.
    Helt klart värt det!

• fenixen

Jag ska till Turkiet nästa vecka, tänkte gå på Haman då. Hoppas det är lika billigt
    Bastar/skrubbas man tillsammans med män? För om det bara är kvinnor spelar det ingen roll om man är naken.

• Fica

Där jag gick var det blandat, gick på hotellet. Men på "stan" finns det ett haman i varje hörn känns det som och där kan man välja om man vill gå med bara kvinnor.

Å vad avundsjuk jag är på er som ska till Turkiet!

• fenixen

Okej, vad härligt det ska bli! Är det något speciellt man ska tänka på?

• emkalo

Jag har varit på hamam i Alanya för några år sedan. Det var avskilt män från kvinnor, vilket gjorde att resp kön var nakna. Om man går på gemensamt så tror jag man skulle ha badkläder på sig, typ. Men när vi gick så var vi nakna, och te var bara kvinnor som "handskades" med oss. Lite pinsamt var det :)

Först klär man av sig och så får man en andduk att ha runt sig tills man kommer in i själva badrummet. Där sitter man i en slags ångbastu och duschar, pratar och så om man har sällskap. Sen blev man kallad av e kvinna som arbetade där, då ska hon skrubba en :) och man får lägga sig på ett stoooort marmorbord (så var det iaf där vi var). De skrubbar en med speciella svampar som löddrar jättemycket, i princip över hela kroppen, inte så mkt mellan benen men väl över bröst och så. Sen fick man duscha av sig och ta en handduk så fick man sitta ute i en slags "bar" och dricka en läsk. Sen var det massage med olja, helkropps, väldigt skönt men kladdigt och de masserar en i princip överallt, t o m rumpan :) Men inte motsvarande sida på framsidan :)

Bra att tänka på är att du ska ha kläder som inte blir förstörda av att få olja på sig, för man är OLJIG när man går därifrån. Tänk sen på att du/ni inte planerar in en aktivit direkt efter, för vi gick raka vägen hem och duschade av oljan. Så det kan vara ngt att tänka på!

Det var väldigt skönt och jag skulle gärna göra om det!

• hinntatta

Jag var i Alanya i höstas och bodde då på ett All inclusive och när vi gjorde haman så hade vi bikinerna på, fast dom öppnade överdelen i ryggen när dom gjorde baksidan. När han gjorde framsidan satt den på..

Vi duschade inte efter behandlingen på marmorbänken utan dom skvätte kallt vatten på oss..

Massagen efter sar också skön och huden efter var som ett barns och vilken fin solbränna jag fick..

Rekommenderar att du gör det den första dagen.. Annars så sliter dom bort brännan.. Vi fick även känna på allt skinn som skavdes bort.. USCH..

Gud så Underbart..

• TheLove

åååh nu längtar jag! Det finns ju på hotellet så jag antar att om det är för båda könen i samma så är det nog med badkläder, eller? Jag tänkte nämligen att jag vill nog vara toppless, men jag VILL ha på mig bikini underdelen.

Läste på hemsidan om hotellet att i all inclusive så ingår turkiskt bad delvis (tror det var det det stog) Vad betyder det tror ni?

Är det lätt att bränna sig efter man varit på hamam? Ska man vara noga med solskyddsfaktor? Kan man börja fjälla när man brännt sig?

Tack alla för era svar

• hinntatta

På det hotellet jag var på så stod det också delvis och det betydde att man fick sitta i ångbastun men ingen behandling ingick..
    Vi betalade 170:- och det var värt varenda öre..

Men vuill man inte gå på hotellets hamam så finns det överallt i alanya. Vi tyckte ändå att det kändes bättre att gå på hotellet..

• TheLove

jo jag tror också det känns bättre! Men hamam blir det självklart i sommar!

• LillaMilou

En sak att tänka på är att omklädesrummen kan vara separata och man sedan hamnar i samma rum som killarna vid själva behandlingen. Så var det för oss. De är också väldigt hårdhänta.

• TheLove

okej, vad hade ni på er då? Måste man ha solskyddsfaktor efteråt så man inte bränner sig? (brukar inte bränna mig) Är det lätt att börja fjälla om man bränner sig efter ett hamam?

Svar på tråden Hamam / Turkiskt bad