• Lillstruts

Vad gör ni när barnen blir magsjuka utomlands?

Den tanken har slagit mig först nu, trots att jag rest med min dotter tidigare ( dock klarat oss från magsjuka)

Dottern blev magsjuk här hemma runt påsk, ALLT som man skulle ha hemma då hade jag inte, majsvälling, vätskeersättning, saft att späda ut vätske ers., blåbärssoppa, morotsjuice/puré mm.
    Här var det ju enkelt att fixa det dagen efter, men hur gör man när man är i tex. Thailand eller Grekland?!
    Inte kan man väl "släpa" med sig majsvälling och blåbärssoppa i förebyggande syfte - eller??
    Tar tacksamt emot alla tips & ideér!

• Svar på tråden Vad gör ni när barnen blir magsjuka utomlands?
  • nattinattio

välling är ju väldigt bra att ha med sig, dels om barnet äter sämre pgav värmen så får den ju både vätska å mat samtidigt, framför allt sånt barnet är van med.
    Annars har de ju apotek å läkare och många länder bättre medeciner än här hemma å de sätts in fortare, samt att läkarvården är enormt bra i många länder tex thailand. tom en rervise som inte ens kan pratas om i sverige.

Sen känns det onödigt att gå till läkare för småsaker men det bör man ju ändå göra för att få ersättning från försäkringar.

• TjorveniSkåne

Köp med pulver för vätskeersättning, finns att köpa på apoteket. Du blandar det med vatten, och det är det bästa man kan ge uttorkade barn!

• Smaragd

Vår dotter, då 6,5 månad gammal, fick diarré på Teneriffa i februari. Var antagligen nån bakterie hon fick i sig eller bara värmen (hade dock inte vidare varmt alls den veckan). Läkaren rådde mig att bara ge bröstmjölk, ingen välling alls. Så det gjorde jag eftersom jag delvis ammade då än. Hon hade nog diarré ännu när vi kom hem, men med vätskeersättning gick det småningom över.
    På Playa de las Americas var det inga problem med läkare för där finns en läkarstation med skandinavisk personal, toppen, för doktor Jesus som han hette snackade ju bara spanska så då var det bra med en svenskspråkig sjuksköterska intill!
    Tycker nog man kan ha med lite majsvälling och dyl så man har om det behövs. Sen finns nog det man behöver att köpas.

• nattinattio

Bara ett tillägg: läkarstationer med skandinavisktalande personal finns på de flesta ställen runt canaris å medelhavet.
    men på sjukhusen (även på playa de las americas - har legat inne där med dottern) finns ingen skandinavisk peronal. dock finns nån tolk åtminstone till enegeska dagtid ofta även skandinaviska OM man hittar en...

• Villebusen

Vi hade med oss vätskeersättning och 2 burkar morotspure. Det väger nästan inget dock så behövde vi inte använda oss av det.

• asaA

Till Thailand hade vi med oss vätskeersättning (vanlig) och en som är lite mer vällingkonsistens på samt fruktdrycker. Men som nattinatto säger så finns ju även sjukhus där med. Vår stora tjej blev åksjuk och vi fick några tabletter som funkade kanon, vi hade även magont o diarré även det fixade de snabbt med lite tabletter (vi besökte aldrig sjukhus utan gick till apoteken).

• Ciccilionaa

Vi har altid med oss sånt på våra resor. J blev sjuk sista dagen i Indien, och det var mindre roligt. Dessutom hade maken haft diarée i 1 vecka. Vi försökte få i honom allt. Mest vätska.
    Han drack inte på en hel dag och allt (dvs vätska) han fick i sig på hemvägen (9 h flygning) spydde han upp på mig! Jag var bara otroligt orolig för att han blev så slö och hängig. 1 timme efter vi kom hem fick jag min dos!
    Efter ngr dagar började det bli bättre, men han gick nog ned en hel del i vikt, samt hade diarre i 16 dagar.
    Jag var dock lycklig att jag hade med mig blåbärspulver(även mycket för makens skull), majsgröt mm.
    Lycka till,
    C

• Ciccilionaa

Vätskeersättningen (för barn) smakar verkligen bläää. Till slut fick jag sitta och ge honom den med spruta in i munnen ca 2-3 ml åt gången. För annars spydde han.
    C

Svar på tråden Vad gör ni när barnen blir magsjuka utomlands?