• thefrog

sälja hus..flytta till bostadsrätt eller hyresrätt?

Hej!
    måste bara få skriva av mig lite. vi har kommit fram till att vi inte vill bo i vårat hus. så nu ska vi sälja. och ev flytta till lägenhet igen. vi har ingen som helst aning om vart vi vill bo. så nu blir det nog till att fundera över det i två år eller så tills jag läst klart o fått jobb. men vilket är bäst tror ni, bostadsrätt eller hyresrätt? har hittat en bostadsrätt som kostar 80 000 med hyra på 4100 ung. nu lägger vi undan ung 8000 i månaden till huset. o flyttar vi så kommer vi närmare sambons jobb=mindre bensinkostnader.
    lite råd kanske?

• Svar på tråden sälja hus..flytta till bostadsrätt eller hyresrätt?
  • Thursday

Vad är orsaken till att ni inte vill bo i hus? Är det att ni inte gillar ansvaret, att man måste fixa själva med mera så kanske hyreslägenhet är bäst eftersom det ju då är värden som är ansvarig.

Kommer ni att tjäna pengar på att sälja huset? Finns det i så fall möjlighet till uppskov med skatten om ni köper bostadsrätt? Är det viktigt för er om det går?

I en bostadsrätt betalar man ju i viss mån "till sig själv" vilket kanske kan vara ett bra sparande till skillnad från en hyresrätt. Tycker ni å andra sidan inte om att ha lån, så är väl hyresrätt bättre.

• thefrog

njae, det är så att vi flyttat en bit från där vi är uppväxta och jag känner nu sen våran dotter föddes att jag nog inte vill bo här. eller så är det något annat. jag mår inte så bra. (ingen depression eller så men känner att nånting känns fel) så vi ska testa med att flytta närmare föräldrar och kompisar. vi kommer nog tjäna lite på att sälja huset fast vi kommer nog inte få så mycket som vi har lån på. o det är klart. bostadsrätt är ju rätt ok. aaah...jag vet varken ut eller in. allt är ett enda stort frågetecken! skulle helst vilja flytta tillbaka i tiden tills man var barn själv och sllippa fundera..*haha*...

• Thursday

Men du... "kommer nog inte att få ut så mycket som vi har lån på". Ska ni sälja till förlust då? Är det verkligen en bra idé?

• thefrog

nee..det blir inte förlust på huset för vi fick även in ett billån när vi tog lån på huset så det kan vi kanske inte räkna med att få ut men det kan vi kanske göra om till ett billån sen igen. vi kommer gå plus på huset för vi har ändrat uppvärmning från olja till pellets och vi har renoverat badrummet. o vi köpte huset väldigt billigt.

har i alla fall bestämt oss för en hyresrätt nu och får huset värderat på onsdag.

• misun

Kommer ni att sälja huset med vinst?
    Glöm då inte att ni är tvungna att betala reavinstskatt på huset om ni väljer en hyresrätt. Investerar ni pengarna i en Bostadsrätt så skjuter ni reavinsten framför er... Alltid något att tänka på.

Svar på tråden sälja hus..flytta till bostadsrätt eller hyresrätt?