• Maja E

Vad har BB-Stockholm som inte Danderyd har?

Det är populärt att gå på speciella bvc-mottagningar för att få föda på visst ställe, som tex BB-Stockholm. BB-Stockholm är beläget på samma ställe som Danderyds förlossning, men vad är skillnaden mellan dem?

• Svar på tråden Vad har BB-Stockholm som inte Danderyd har?
  • Millimani

BB-stockholm drivs privat så det är en egen enhet, skild från "vanliga" förlossningen. Man riktar in sig på friska mammor som vill föda lite mer "naturligt" Dock finns det all smärtlindring om man vill ha. Det är en lugnare miljö än vanliga förlossningen och lite mer mysfaktor. Blir det någon komplikation under graviditeten så får man inte föda där. Detta är vad jag vet genom kolleger, men jag har inte fött där själv.

• Morcia

Jag valde BB Stockholm av den anledningen att pappan var garanterad att få stanna kvar. Födde första barnet på SÖS och där fanns det inte plats för pappan att stanna kvar på natten efter förlossningen.
    Jag har bara positiva saker att säga om BB Stockholm. Rummen är rymliga med egen dusch/toalett. Behövde inte springa ut i korridoren. Natten efter födseln tillbringade vi på patienthotellet.
    Rekommenderar BB Stockholm.

• nina80

Jag har fött på bb stockholm och jag valde det pga deras "filosofi". Det är kvinnan som föder och det är kvinnan som bestämer.
    Sen var det mysigt födelsrum och familjerum också. De har endast familjerum så man riskerar inte att få dela rum med någon annan och garanti att pappan får sova kvar.
    Barnmorskorna på BB Stockholm är guld värda!

Har flera kompisar som fött på andra ställen och flera av dem är missnöjda, de känner sig överkörda eller felbehandlade. T ex att de inte får komma in förrän de har ett regelbundet värkarbete och blir hemskickade om de bara är öppna 1 cm. På BB Stockholm får du komma in när du känner att du behöver det och får själv bestäma om du vill åka hem igen om det är möjligt. Det finns så mycket positiv...

• nina80

Just det! Det med toalett och dusch på rummet är viktigt också. Tänk att inte alla har det på andra ställen? Både födelserummet och familjerummet har egen toalett och dusch.

• starlet

Jag har fött på BB stockholm och jag kan verkligen rekommendera det!
    Har förvisso inget att jämföra med men vi var så nöjda efter våra dagar där. Fantastisk personal, jättefint och mysigt förlossningsrum med stort badrum. Jättefint familjerum med dubbelsäng och även här stort badrum.

Som Millimani säger så får man inte föda där om man räknas som riskgraviditet. Inte innan 37+0 eller efter 41+6. De sätter inte igång förlossningar pga överburenhet vad jag vet.

Rekommenderar BB stockholm varmt!

• starlet

Och precis som de andra tjejerna skriver: Pappan får garanterat stanna kvar och man får eget rum. Det kändes jätteviktigt för oss.

• capybara

Jag tycker att det låter ungefär som Södra BB. Där finns också badrum på rummet och pappan får stanna kvar.

• nina80

Södra BB och BB Stockholm har ungefär samma "filosofi". Det är skönt att det kommer fler och fler alternativ till vanliga förlossningskliniker!

• Fischbeck

Jag födde också på BB stockholm och de var super. Kan rekommenderas!! Om man ska föda nr 2 eller senare så får även syskon sova kvar där. Förutsatt att de inte är riskt för RF virus. Man får eget rum som dom skriver med dubbelsäng och så sätter dom in extra sängar till syskonen. Så ska jag föda en nr 2 så vill jag absolut komma dit.

Sen var alla personal super. Jag var in en hel del på KS och där var de lite si och så med personalen. Fast de kan de ju vara på BB Sthoml också vi kanske bara hade turen att få dom snälla.

• nina80

De har ganska höga krav på sin personal. Vi träffade också bara jätte mysig personal.

Är det någon som har några negativa erfarenheter om BB Stockholm?

• Maria R

En sak som skiljer BB stockholm från andra ställen är att man själv är garanterad plats där, är man med på deras "lista" blir man inte ivägskickad till något annat sjukhus bara för att det är fullt. Kan vara tryggt att veta under graviditeten. Jag kan också varmt rekomendera BB stockholm, men jag har i och för sig också bara fött där. Men jag var nere på "vanliga" bb på Danderyd och de hade verkligen hemskt trista och slitna lokaler. Inte för att det spelade jättestor roll, men en viss betydelse har det!

• capybara

Oj, får syskon sova kvar på BB Sthlm? Det låter ju hur bra som helst.

Men hur kan man ha garanterad plats? Blir det fullt så blir det väl?

• Maja E

Nu är det tänkt att jag ska föda på Danderyd. Då får man ju ligga på patienthotellet efteråt som har dubbelrum. Är det inte samma patienthotell som BB-stockholm använder sig av? Får inte syskonet sova över?
    Ser förlossningsrummet annorlunda ut på de båda ställena? Är det en stor härlig dubbelsäng där man föder på BB-stockholm? Istället för den vanliga britsen. I så fall skulle jag kunna tänka mig att söka genom den fria kvoten till BB-Stockholm.

• Theresekarlsson

Hur söker man till BB stockholm......skriftligt brev eller?????? 

• h04

Maja E:

Nä, alla som föder på Danderyd får inte ligga på pastient hotelllet. Jag känner folk som fått dela rum till och med.

• Maria R

Dom kan garantera plats pga de korta vårdtiderna säger dom, man får bara ligga kvar två dygn med första barnet och ett dygn om man är omföderska. Man ansöker om plats genom att gå på en mödravård som har kontakt med BB stockholm, och så får man skriva upp sig på någon lista genom dom, så det är ju inte säkert att man får plats från början men om man kommit med på den där listan menar dom att dom kan garantera plats när man väl ska föda. Och så måste man ha en graviditet utan komplikationer och föda på BF dagen plus minus två veckor. Själv gick jag på MVC i Täby och fick på så sätt kontakt med BB stockholm.

• Maria R

Man föder inte i samma rum som man ligger kvar i efteråt så tyvärr får man inte föda i dubbelsäng dock!

• gamma

Alla som föder på vanliga Danderyd eller på BB Stockholm och som har haft helt komplikationsfria förlossningar kommer till BB på patienthotellet. Om man drabbas av någon komplikation i samband med förlossning på vanliga Danderyd, måste snittas, har långvarig vattenavgång eller ett barn som behöver kollas litet extra av barnläkare så hamnar man på en BB-avdelning på sjukhuset. Där kan man få dela rum med en annan familj.

Råkade själv ut för detta, var dock inga problem, vi hade så fullt upp med bebisen.

• nina80

BB Stockholm har egna familjerum, men skulle familjerummen vara fulla och mamman och barnet mår bra så kan man i vissa fall få hamna på Danderyds patienthotell. Men oftast är det då andra gångs föderskorna som klarar sig lite mer själva, dock kommer barnmorskorna från BB Stockholm dit då och de får samma mat som övriga på BB Stockholm.
    Skulle alla födelserummen vara fulla när det är dags att föda som har de alla grejer som behövs och kan göra iordning ett av familjerummen till födelserum också. Så visst kan man få föda i familjerummet där de har dubbelsäng. Men kvinnans säng är ändå en special som man kan höja och sänka ryggstödet på.
    De kan garantera plats eftersom de bara tar in ett visst antal kvinnor per månad så de har alltid plats över och de berättade att de ännu aldrig behövt neka någon kvinna plats som har fått platsgaranti utan tvärtom så avlastar de ibland andra sjukhus och tar emot kvinnor som inte har någon platsgaranti hos dem.

Du får inte föda innan vecka 37 och de sätter inte igång överburna graviditeter utan förlossningen måste starta av sig självt (alltså kan du föda upp till 3 veckor innan BF och upp till 2/3 veckor efter BF beroende på när ditt vanliga sjukhus sätter igång överburna mammor). Sen måste barnet och mamman vara friska och inte tillhöra en "risk graviditet", det får inte vara mer än ett barn i magen och barnet måste ligga med huvudet neråt.

Svar på tråden Vad har BB-Stockholm som inte Danderyd har?