Beautymuslima skrev 2012-01-20 15:13:06 följande:
Jag tycker att det är synd att barn i så tidig ålder blir tvingade att lyssna på lärare som berättar om sex.
Nu är det väl ändå så att sexualundervisningen ingår i läroplanen. Med tanke på hur det ser ut i samhället idag så tror jag nog att det kan behövas
mer sexualundervisning.
Adoniram skrev 2012-01-23 00:02:49 följande:
Vem påstår att det alltid är tal om tvång? Om någon av den själva väljer det, respekterar du då deras fria val?
Jag, lite fördomsfullt kan jag erkänna, kan respektera en
vuxen människas fria val att ta på sig en slöja. Att bekräfta sin religiösa tillhörighet är något personligt, och bör kräva mycket eftertanke om vad detta kommer att innebära. Sedan går det alltid att diskutera vart gränsen till vuxen går, om det ens går att vara en ålder. Det finns många omogna (till sättet) myndiga personer, liksom det finns många mogna ej myndiga personer. Jag tycker att barn ska få vara barn, och ja, barn vill göra som föräldrarna. Däremot så kanske de inte riktigt förstår innebörden av att bära slöja.. vad vet jag.
Däremot så anser jag att det kan finnas ett outtalat, dolt tvång att bära slöja, även om de som säger att "
Man kan aldrig tvinga en kvinna att bära slöja". Tradition (som jag även tror är den största bidragande orsaken) samt att bibehålla acceptans i familjen får mödrar att klä sina döttrar i slöja. För det är vad som
förväntas. Lite som uttrycket "
villa, volvo, vovve". Det förväntas av vanliga "svenssons", helst också två barn till den mixen.
Sådant som bryter mot normen ser man lite snett på, oavsett vilken tradition man har. I det här fallet kan det vara att bära slöja, eller att inte bära slöja.
Jag ser också, att tyvärr så fungerar inte länken som jag postade tidigare till artikeln på sourze: så försöker igen.
Hoppas detta funkar
Om det inte skulle funka (kan vara för att det finns å, ä och ö i länken) så tycker jag att ni går in på denna länk:
http://www.sourze.se/Soleyman_Ghasemiani_10369227_a.asp
Både hans artikel on slöjan, samt "Gud och Snoppen" anser jag är läsvärda