• sheeba

Vad är igentligen bäst, märgben man kokar själv eller de i affären?

Köpte för första gången i dag till wilma färska som jag kokade.
    Hon blev lite tokig och var syselstatt i en timme ca.
    Har inte provat de man köper i affären.

Men jag vet våran andra hund han vägrade ville inte tugga sånt alls. Beror det mer på hunden eller varan?

Några andra ideér på vad man kan köpa och koka eller göra själv?

• Svar på tråden Vad är igentligen bäst, märgben man kokar själv eller de i affären?
  • Kenzie

Jag kokar inte märgbenen eftersom de blir skörare då och det blir lättare för hunden att tugga sönder dom och få i sig flisor. Råa märgben mumsas det på här hemma

• sheeba

Trodde inte man kunde ge råa,pgr av att de just var råa men hunden kanske klarar av det?

• ClineE

jag kokar dem och har dem ute för de luktar sååå illa... Har du en hund som är känsligare i magen så pilla ut märgen för den kan göra dem lösa i magen!

• Majsan70

Vi ger inga märgben alls, eftersom de kan flisa sig o göra vovve illa. Hon får grisöron istället.

• Nifelheim

Så länge benen är otillagade så är de okej att ge hunden. Kokta märgben flisar sig mkt enklare.

Våra hundar får både märgben och såna man köper (av pressad hud eller vad det nu är) men de gillar märgbenen bäst.
    När det har jagats hemma på gården brukar de även då få ett ben eller så att gnaga på.

• LabLover

sheeba: Det beror nog på hunden. Mina hundar har aldrig varit så förtjusta i de man köper men färska... det är mums.

Ett annat tips är att se till att märgbenen inte är för små. Mina hundar behöver lite längre märgben än de som brukar skäras till i affären så jag brukar be dem skära större/längre. 15 cm tycker jag är lagom, är de kortare så får mina i sig märgen för enkelt

• babytrin

jag ger Dexies råa, just därför att dom flisar sig om man kokar dom. Hon tycker att det är super gott!
    Annars får hon grisöron, eller ben av pressad hud.

Har inte testat sånna märgben som man kan köpa i djuraffärer o liknande.

• sheeba

Viste inte att de flisade sig mer när man kokar dem, men man lär sig något nytt varje dag.
    Jo hon har ju fått grisöron och vanliga ben. Men så såg jag dessa och tänkte jag ska prova
    Nästa gång ska hon få råa, men de får ätas ute då. Vill inte ha kladd på mattan.

• Akinna

jag ger mina råa som jag köper i mataffär men koka gör jag itte ..

• 3 barnsmamman

Jag ger min hund frysta märgben. Inte kokta...

Svar på tråden Vad är igentligen bäst, märgben man kokar själv eller de i affären?