• FiaFågel

ärva skulder i äktenskap vid dödsfall?

En konstig fråga
    Om man är gifta och den ena parten avlider och efterlämnar skulder (t.ex. till CSN) skrivs dessa av eller ärver den efterlevande dess? Om man dessutom har barn, ärver barnet i fråga såfall skulderna?

• Svar på tråden ärva skulder i äktenskap vid dödsfall?
  • delifi2

ja har för mig att man ärver det, tom barnen ärver skulderna, men ja har oxå för mig att man kan skriva av skulderna på nåt sätt, hörde om d för länge sen så ja vet inte om allt stämmer nu

• ladyhawk

Vad jag vet så förfaller resterande skuld till CSN vid dödsfall. Banklån osv dras från dödsboets tillgångar (dödsbo: den avlidnes tillgångar). Resterande tillgångar delas mellan dödsbodelägarna (arvingarna).

• virran

Inte ärver man väl skulder?????
    Dom får man väl stå för själv!!

jag tror att det är ungefär så här
    Skulder drars av från dödsboet....och om det då blir något över får barn/maka det

kan inte svära på hur det är inom äktenskapet,men barn ärver inte sina barns skulder

• ladyhawk

Om man är gifta så har man "solidariskt betalningsansvar". Däremot barn eller andra släktingar, ärver inte skulder. D.v.s. har dödsboet inte tillräckliga tillgångar för att betala skulderna, så behöver inte barnen betala skulderna.

• Isolde

Nej, man ärver INTE skulder!

Vad som händer när någon dör med skulder är att dödsboet betalar (d.v.s. det som personen äger och har vid dödsfallet). Det som sedan blir över går till arvingarna. Skulle skulderna vara större än dödsboets tillgångar, går dödsboet i konken (eller motsvarande, jag är inte säker på termerna här). Då visserligen arvingarna miste om arvet, men bättre än att få ingenting än att ärva skulder ...

• ladyhawk

Vissa banker erbjuder en typ av försäkring vid husköp. D.v.s. att make/makas del av skulden förfaller vid dödsfall, så att den efterlevande make/makan m. familj har råd att bo kvar.

• Isolde

Ladyhawk, har man verkligen solidariskt betalningsansvar på studieskulder?

• ladyhawk

Isolde, nä inte på studieskulder de förfaller vid dödsfall.

• virran

så om min man har en massa skulder från sitt "tidigare liv"
    så skulle jag få betala dem om han dog!?

det är ju hel knepigt,en sak hade det kanske varit om ena parten tog ett lån undet äktenskapet..så båda nyttjade det

tänk om jag träffar en man köper hus och bil och en massa grejer
    på lån och avbetalning
    säljer huset med förlust kör bilen till skroten och avslutar min relation

sen träffar jag en ny man gifter mig och dör,ska han då betala mina skulder?

det låter konstigt,det måste man ju kolla upp!

Tack för att ni fick mig att fundera på detta!!!

• FiaFågel

supernajs med alla svar..har nämligen en sambo med CSNskulder upp till öronen. vi funderar på att gifta oss men jag vill inte gärna ärva en massa skulder om nått skulle hända, pengar som han dessutom lånat innan vi träffades.

• Vicka

FiaFågel
    Du behöver inte vara orolig med CSN, de förfaller om han skulle dö.
    / Vicka (390.000 i studieskulder och gift )

• Evangeline

Min fd man avled för snart två år sedan (vi var fortfarande gifta) och han hade MASSOR av skulder i sitt namn. De översteg låångt vad dödsboet hade i tillgångar. Jag har inte blivit skyldig ett öre. Inget av hans har blivit mitt. Inget att ärva heller, men heller inga skulder.
    Däremot föll en försäkring ut genom hans jobb som gav mig 435.000:- och alla hans barn 135.000:- var. Sånt kan vara värt att kolla upp för försäkringsbolaget hör garanterat INTE av sig till dig och säger att du har pengar att hämta....

• Isolde

Virran, nej han betalar inte dina skulder! Just eftersom du har dött! Skulder ärvs ju inte.

Vid en skilsmässa är det en annan sak ... Jag är inte helt säkert på hur det funkar i just ditt exempel, men sådant är anledningen till att man ska skriva äktenskapsförord ...

• Isolde

Eller, äh, vänta ... Nu virrade jag till mig med Virrans exempel.

Kanske Ladyhawk vet hur det funkar med såna skulder?

Svar på tråden ärva skulder i äktenskap vid dödsfall?