recept på den perfekt kladdkakan sökes....
Hjälp mig med recept på den allra kladdigaste, segaste, godaste kladdkakan....
Hjälp mig med recept på den allra kladdigaste, segaste, godaste kladdkakan....
DEN GODASTE KLADDKAKAN!!!!
2 ägg
3dl socker
1tsk vaniljsocker
4msk kakao
1krm salt
1½dl mjöl
100g smält smör
Sätt ugnen på 200 grader
Smörj och bröa en rund bakform c:a 23 cm i diameter
Rör ihop ägg och socker pösigt
Blanda i övriga ingredienser
Häll smeten i formem
Grädda i nedre delen i ugnen i ca 15 min....
MITT TIPS....det beror väldigt mycket från ugn till ugn exakt hur länge den ska vara inne...för att få den så kladdig som möjligt så har jag den inne ungefär 16 min....och då blir den riktigt poppis bland nära&kära....Så du får väl prova dig fram till den kladdigaste kakan...(ändå en anledning att få äta lite extra godsaker
Nej, här kommer receptet på den godaste kladdkakan!
2 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
150 g smör (smält)
Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en rund form.
Rör ihop socker och ägg *försiktigt*, rör man för mycket riskerar man att få en sockerkaksliknande kaka i stället!
Blanda i övriga ingredienser och häll i bakformen.
Grädda i ugn ca 30-35 minuter (varierar mellan olika ugnar, själv brukar jag behöva ytterligare lite tid i min ugn.)
Resultatet blir en underbart god kaka, sega kanter och mjuk/seg i mitten...mums!
Undrar om jag också ska lyxa till det idag med en kladdkaka
Jag har samma recept som lolliepopsie men jag fick ett himla gott tips för ett tag sedan.
Man gör smeten och sen klickar man ner det i muffinsformar (halva) och sen lägger man en mjuk kola i mitten och sen täcker man med lite mer smet. Alternativ är att man gör sin kladdkaka lägger i kolorna i formen och fyller lite smet ovanpå.
Smarrigt!
åå vart bjudna på frödingskladkaka i affären å den var såååå attans god den goaste jag nånsin har ätit
ska man äta kladdkaka ska man göra det på riktigt! definitivt godast, och onyttigast!
200g mörk choklad (inte blockchoklad)
200g smör (riktigt osaltat, ej flytande)
4ägg
2dl socker
1tsk vaniljsocker
1,5dl vetemjöl
1tsk bakpulver
smält smör och choklad
tillsätt äggen, ett i taget
vispa ner socker och vaniljsocker
vänd ner mjöl och bakpulver
grädda på 200grader ca 10-12minuter
kakan är jättedallrig när den kommer ut, första gången trodde jag inte den va färdig, men låt den svalna! MUMS!!!
ett litet tips jag fick av min svärmor är att klämma fast bakplåtspapper i botten med hjälp av kanterna. mycket lättare att skära kakan och att diska formen