Fiskrätt!
Har en torskfilé i frysen och skulle gärna vilja veta vad man kan göra med den? Har aldrig lagat fisk förut, vet inte vad man kan göra för rätter..
Några bra recept?
Har en torskfilé i frysen och skulle gärna vilja veta vad man kan göra med den? Har aldrig lagat fisk förut, vet inte vad man kan göra för rätter..
Några bra recept?
du kan laga fiskgryta, men cremefraiche purjolök, tomater och lite fransk senap :) sen kan du äta det med potatis eller potatismos. mums
å jag vill också ha tips, vad gör du själva såsen på? buljong först och sen cf i?
Ralleröj : gör ingen bulljong, tinar fisken, blandar med cremefraiche
jaha, vad enkelt, då låter du den koka i det också? hur länge? måste man inte ha ganska mycket cf då?
Jag gjorde en jättegod fiskgryta igår, med sej visserligen, men det funkar alldeles säker med torsk också.
Fräste en finhackad lök och 1 tsk curry i lite smör. Sedan i med 2 msk mjöl och 5 dl vatten och en buljongtärning.
I med 200 g potatis i stora bitar. Koka potatisen nästan mjuk, lägg i 200 färsk blomkål i små buketter, koka tills potatisen är mjuk, cs 3 minuter.
Lägg i fisk i 2 cm tärningar och sjud tills fisken är klar, ca 3 minuter. Servera med baguette = MUMS!
anime : det lät också jättegott..
Det här brukar jag göra med torskblock(torskfile går lika bra, skär då istället torskfileerna i lämpligt stora portionsbitar).
Jättegott, enkelt och snabbt!
Torsk med pesto
*Skär blocket i "portionsbitar".
*Smörj in bitarna i röd eller grön pesto(2-3mm tjockt lager och inte undersidan).
*Salta de insmorda bitarna lite extra.
*Lägg bitarna i en smord ungssäker form.
*Skär 2-3 tomater(el. en 1/2 ask körsbärstomater i halvor) i skivor och lägg skivorna omkring torsken.
*Slå en matlagningsgrädde(2 dl) OMKRING torsken och PÅ tomatskivorna(torsken ska/kan "titta upp ovanför grädden).
*In i ugnen, 225 grader, i ca 35-40 min. Torskblocken kan ju ibland se lite olika ut, så du kan också känna efter med en gaffel, om torsken "faller isär" lätt innan du äter, då är den färdig...
*Ät pestotorsken med kokt potatis eller ris!
Jag lovar! Det är smaskens!
Ingen som har nåt recept med antingen tomat el. citron?
Ingen som har en bra fisk rätt med antingen tomat el. citron?
jag brukar slanta ett par morötter och lägger dem i botten på en ungsfast form, sen lägger jag torskblocket ovanpå. Skivar tomater och lägger på torskblocket, har även i dill och lite purjolök. Sist häller jag på lite flytande fond och ett paket matlagningsgrädde. glöm dock inte att salta och peppra fisken lite innan, fisk kräver en del salt, tycker jag.
Glömde ju skriva att jag kör den i ugn ca200gr i 45 min. Använder halvtinat torskblock
Jag vet en fisksås som är väldigt god
Lite vatten & buljong (fiskbuljon) i en teflonkastrull, i med salt, citronpeppar, vitpeppar, vitlök och så i med önskad mängd creamfraiche, tvätta av en citron & riv citronskalet, häll i citronskalet i kastrullen, pressa citronen och häll i citronsaften. Tillsätt gärna lite lime med.
Tycker den är så god att jag kan äta bara den bara som den är
Till denna rätten brukar jag göra lax i ungen & pressad potatis till, färsk ruccolasallad & sist kiwiskivor som man värmer i ugnen... Supergott!
tomat & citron, tomat & citron, tomat & citron, tomat & citron, TOMAT & CITRON!!
Tina blocket lätt. Lägg det i en ugnsform, salta och droppa över rikligt med citron. Täck med folie och sätt det 15 min i ugnen på 225°. Smält ca 75 g. smör i en kastrull, krydda det med ett par vitlöksklyftor (eller dragon enligt receptet, men det har jag inte provat själv).
Medan fisken är i ugnen, rör ner smulat vitt bröd (jag rostar två skivor ungefär och bryter ner det i småbitar), några dl hackad persilja, samt någon dl riven, smakrik ost. Skär tomaterna (tre stycken skulle jag säga) i halvor.
När 15 min gått, ta ut fisken, bort med folien, lägg bröd-smörröran i ett täcke ovanpå fisken, lägg tomathalvor runt omkring och strö mer riven ost över dem.
Gratinera mitt i ugnen, fortfarande på 225°, enligt mitt recept i ca 15 min, men jag var senast tvungen att ha den inne nästan en halvtimme (hade mycket mer fisk), så räkna med att det kan ta extra tid att få fisken genomfärdig.
Servera med kokt potatis eller ris. Båda funkar lika bra.
Nyttigt? Nja. Gott? JA.
Vi åt det i söndags och var nöjda och glada.
(Receptet är från "Vår kokbok", KF provkök, 20:e upplagan, och det heter "Fisk med frasigt täcke".)
Ah, det blev lite rörigt. Smälta smör ch krydda det gör man också medan fisken är inne i ugnen "första vändan" såklart.
Har du läst här:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m7737525.html
Ruby
Tack för länken!
Här är mitt favoritrecept!
www.arla.se/Default____17653.aspx