Infektion när ägget fäster???
Läste i ngt inlägg ang RR att det är som ngn slags infektion när ägget fäster. Någon som vet mer om detta? Har inte hört det förut. Är det att kroppen reagerar som vid infektion (feber ex) eller vad?
Läste i ngt inlägg ang RR att det är som ngn slags infektion när ägget fäster. Någon som vet mer om detta? Har inte hört det förut. Är det att kroppen reagerar som vid infektion (feber ex) eller vad?
Jag är osäker... Läste detta här på FL för första gången för en vecka sedan. Känns inte riktigt logiskt dock, men jag reserverar mig för ev nya rön.
Det är för mig märkligt att en infektion (i ordet infektions sanna betydelse) skulle äga rum då kvinnans immunförsvar isådall skulle aktiveras.
Eftersom ägget, embryot, är en parasit så skulle kvinnans immunförsvar (om det upptäckte det inplanterade ägget) antagligen reagerar med att försöka "ta död" på det.
När ägget väl har fäst och en kvinna blir gravid så sänks ju immunförsvaret naturligt just för att sådant inte ska ske och i de fall där kvinnor har haft väldigt många tidiga missfall så kan man misstänka att dessa kvinnor har något fel på själva "nedsättningen" av immunförsvaret vid graviditet.
Så jag får ärligt talat inte ihop det.
Tack för svar! Får inte heller ihop det...får se om ngn annan har läst om det. Anledningen till att jag började fundera lite var att jag vid förrförra mensen hade feberkänslor vid ÄL och sedan fick tillbaka samma symtom 7 dgr efteråt. Menmen, man är ju så uppmärksam på kroppen numer så det kanske har varit så förut också =)Innan man började försöka.
jag har hört att när ägget fäster så blir det som en liten infektion, är det inte därför man inte ska ta tex ipren när man planerar barn..för att det är inflammatoriskt (eller vad det nu heter) :p
Eller har jag fått det helt om bakfoten ?
Det kanske inte riktigt hör hit, men man kan få en tillfällig temperatursänkning på en dag eller så när ägget fäster, har tyvärr ingen aning om varför.
Jag har oxå förstått det hela som Lilja85 skriver. Där för är jag välldigt sparsam undviker i den närmaste att ta något antiinflamtoriska preparat efte ÄL.
Jag tror att man måste skilja på INFEKTION och INFLAMMATION.
Bispan: du har så rätt så!!
Det jag tängte på att det bildas en lite INFLAMATION när ägget fäster och därav undviker jag ANTIINFLAMATORISKA preparat.
Infektion = främmande "objekt" i kroppen, tex. bakterie, virus el befruktat ägg.
Inflammation = kroppens svar på en infektion el.skada dvs. rodnat, svullnad värme etc.(kan ses vid infekterade sår tex.) Feber får man oftast när det finns en infektion i HELA kroppen, tex vid förkylning.
När ett ägg fester uppstår en liten inflammation för att det bla. ska bildas nya kärl där så att ägget fäster.
Tar man anti-inflammatoriska medel (tex. ipren, Voltaren) så förhindrar man denna "kärlbildning" och ägget får svårt att fästa.
Oj, vilka intressanta teorier!!!
Jag vet inte hur det går för er, tjejer, men jag har konstanta lätta känningar i tjejmagen sedan äl (förra söndag). För några veckor sedan varit hos gyn och då var allt ok, så det finns ingen faktor att oroa sig för infektioner och sånt. En vecka kvar till BIM och jag blir tokig.
Hej, ni kankse kan hjälpa mig med en fånig fråga. Vi frösöker skaffa barn och vil ÄL var min man jättesjuk med feber. Trots detta så hade vi sex.
Nu en vecka senare så är det jag som är sjuk med feber, ont i kroppen.. Jag har knaprat Alvedon i flera dagar.
Jag kan inte låte bli att tänka på vad detta skulle innebära om jag skulle blir gravid den här gången. Skulle det kunna bli något fel på barnet? Vad tror ni?
/Fisen
Alltså, ska jag hoppas på att vara gravid eller inte?
Alvedon är helt ofarligt för kroppen så där behöver du inte oroa dig.
Mannens spermier tar tre månader på sig att bildas, så de var säkert redan "klara" när han blev sjuk.
Jag tror absolut inte att det blir något fel på barnet om du skulle bli gravid nu, däremot vet jag inte om en förkylning med feber kan minska dina chanser att bli gravid just då.
Så det är bara att vänta och se. Antingen är du gravid eller så är du det inte, men barnet får inga "fel".
Tack tjejer för svar och bra info!!
Hihih vill bara sprida lite bacviller till er. Testade + i går!!!
Grattis!!! Vad kul!!!
Hej!
Fisen: En läkare sa till mig att när en kille får feber så tar det flera veckor innan hans spermier blir funktonsdugliga igen...det behöver ju inte vara sant men hon sa så i alla fall.
När det gäller oss tjejer så kan jag meddela att jag fick feber och blev förkyld då ägget fäste så det kan vara possitivt om man blir krasslig några dagar efter ÄL.
Lycka till alla!!