• Minisolrosen

Viktuppgång

Hjälp! Senast på BVC tyckte sköterskan att vår dotter "gått upp lite nätt i vikt" - 75 gram på en vecka (hon var då 2,5 veckor gammal) och jag i min akuta chockgråt glömde fråga vad sköterskan "anser" att hon borde ha gått upp (hon började nämligen genast att prata om ersättning..... och fråga om jag bantar.... mm mm) Min fråga är - hur mycket är det "normalt/vanligt" att två-tre veckors bebisar ska öka i vikt per vecka?

• Svar på tråden Viktuppgång
  • princess of woolfs

runt 200 gram tror jag är medel. Hur tycker du amningen funkar då? verkar hon pigg och vaken när hon är vaken? Tyckte bvc-sköterskan att du skulle ge ersättning? Har hon gått upp bra förut? Många frågor.. Hon är inte förkyld?

• Jennie Brunflo

Normalt och normalt?!?!?!?

Är det bara jag som blir lite irriterad på BVC?

Om hon såg att du blev upprörd så borde hon ta sig tid att förklara för dig.

Ghaaa!!!

Det som räknas som ok uppgång är ca 100gram (tror jag). Men herrejösses....en del går upp 250 ena veckan och 50 nästa vecka. Det går lite i vågor.

Om du inte bantar och om du ger babyn mat när hon vill ha mat. Så fortsätt så till nästa vägning. Låt babyn amma så mycket den vill, då brukar det lösa sig.

Hoppas det löser sig för er!

• nattuggla

Tja, jag kan inte säga hur mycket dom skall gå upp i veckan. Min dotter gick upp endast 50 gram de första veckorna och det klagade de inte på eftersom hon var stor när hon föddes. De sade att då går det oftast långsamt i början. På BB sade de att jag måste ge ersättning för att jag inte hade tillräckligt, eftersom hon inte ökade i vikt...men som sagt när jag kom till bvc så sa dom där att det var normalt för bebisar som är över medel när de föds. Var din dotter stor när hon föddes?

• nattuggla

Kollade upp lite, första månaden gick Amanda upp endast 135 gram och det sade dom som sagt att det var normalt...

• Minisolrosen

Det var just det som är grejen - hon är jättenöjd!!!!!! Sover i och för sig mycket, så det blir inte så många mål per dygn, 5-6 stycken, men herregud det vore väl skillnad om hon skrek och var ledsen? Jag tycker att amningen fungerat bra, men man blir ju kollrig när sköterskan säger så. Fick ingen bra start på BVC känns det som..... Här propagerar de för "fri amning" och att alla kan amma, mjölken räcker alltid till och så andra veckan börjar de prata om att ge ersättning på kvällen för att hon inte ökat "som hon ska"

Nej, jag bantar INTE. Ja, jag har varit dålig på att dricka vätska, men är bättre på det nu sedan hon påminde mig. Det känns även som om jag har "mer mat" nu än vad jag hade innan förra vägningen, det kan väl ta upp till 14 dagar innan det "ställer in sig" vilket även sköterska sa, men jag är nog mest arg och ledsen över att bli nästa påhoppad så där kändes det som (känslig?...hormoner...) och ifrågasatt. Man måste väl ha förtroende för föräldrarna? Det kändes dessutom som ett nederlag ifall vår dotter inte klarar sig på min mjölk - löjligt kanske (skulle jag i alla fall ha tyckt om jag hört mig själv innan jag fick henne) men det känns så.

Pratade med en bekant som varit med om samma sak och fått rådet att amma ca var tredje timme under dagen, dvs lägga barnet till bröstet även om h*n sover och det känns i alla fall som en bättre lösning än att börja med tillägg.

Ska på vägning i morgon igen. Hoppas på att de är "nöjdare" med henne då (var själv och vägde henne igår och då hade hon gått upp 115 sedan i torsdags) och att de ger mig en chans att lösa detta själv........

• Minisolrosen

Hon vägde 3620 när hon föddes, gick ner 190 på BB innan hon ökade igen och passerade födelsevikten första veckan, men gick som sagt "bara" upp 75 andra veckan.

• nattuggla

Lycka till och stå på dig!

• jeannette

min dotter gick inte upp nånting första vecka och hon vägde henne utan kläder o skrev upp o sa hon har inte gått upp nånting den här v...

hur går det med amningen, jag va, bra ammar hela tiden sa jag ock sa hon nu vill jag att du ammar henne mellan 5 till tio min per bröst sa hon o så väger vi henne igen, ok sa jag o så gjorde vi det i bvc samma dag destinys vägdes utan kläder o så sa hon nåt i alla falla hon hade fått i sig väldig lite o hon sa, du måste ge ersättning

så vi fick amma först o sedan ge ersättning 50 ml.

nu har jag fått mer igång brösten o så o nånmåltid här o där ger jag bara bröst, som till ex hon vaknar kl 3 o nu ger jag bara bröst o hon är nöjd med det.

så hoppas att din bm folklrara dig mera nästa gång.

nu ska vi göra nån dag samma sak för att se hur mycket mjölk hon får i sig av mig, nu får hon bättre grep i brösten o jag har förssökt ge bröst så mycket det går o så..få se om det blir nåt positiv ändring

väga henne o sedan ge maten o väga henne igen.

• jeannette

va tråkig att de undrade om du bantade?!!! hade blivit irriterad.

min destiny vägde 3085 gick ner då de dagar då man föds 2080 o behöll sin vikt en v efter

• Anni

BVC vill gärna att barnen ökar 150-200 g i veckan men det är ju så individuellt.
    Min Emilia ökar mellan 175-500g i veckan.

• kixan

Man brukar säga att spädbarn ska gå upp i SNITT 100-200 gram i veckan! Alltså är 75 gram helt normalt, nästa vecka kanske hon har ökat 200 gram eller mer, det är först om barnet går upp dåligt under en längre period som man egentligen kan uttala sig.
    Att amma oftare är bara bra, då får du mer mjölk och det skadar ju knappast.
    Däremot att "matväga" som Jeanette skriver om är inte någon särskilt bra metod att få veta hur mycket barnet får i sig, för om det ska stämma måste man väga barnet efter varje amning under ett helt dygn minst och därefter räkna ut ett medeltal.
    En vägning säger ingenting, barnet kan ha kissat precis innan och bara velat myssnutta litegrann, eller så kan det "sitta inne med" världens jättebajs och dessutom ha ätit sig proppmätt precis innan. Den skillnaden kan göra flera hundra gram!

Så lita på din intuition och säg åt BVC-sköterskan nästa gång att försöka vara lite mer nyanserad i sina uttalanden, att hon borde ha bättre vett än att gå och skrämma upp dig sådär!
    Så länge din flicka är pigg och glad och kissar minst 5-6 blöjor/dag med ljust kiss så är det förmodligen ingen fara!
    Stå på dig!
    *kram*

• Jen75

HEj åhh vad jag känner med dej. Har haft det ungefär samma. Min lilla tjej gick bara upp 70 gram på 3 veckor. BVC tant = hel stressad & jag = hel förstörd.
    MAtilda hade bara inte varit såå hungrig. Sen gick hon upp 190 g på en vecka JAG HEL AMMAR.
    Ta det lungt & avvakta. Tycker du ska säga till din BVC tant att du blev sårad när hon sa det m ammningen & banting.SÅ FÅR MAN INTE SÄGA. !!!

KRAM på dej

• webvoyage

OJ - Hugo gick upp 900g de 2 forsta veckorna. Fran 3950 till 4850!!! Nu ar han 7 veckor och vager 5850 vilket kanns lite mer "normalt"

Hugo ater var tredje/fjarde timme, pa ett brost och i ca 15-20 min och anda okar han stadigt sa jag tror att sa lange de ater, sover och bajsar som de ska sa har inte jag varit orolig i alla fall.

• Kamilla

Minisolrosen: Hur gick det sen?

Min dotter gick ner 375 gram i början. Sen tog det tre veckor innan hon kom upp till födelsevikten igen. Min BVC-sköterska sa bara att jag skulle amma på, aldrig något om ersättning. Det enda hon kollade var att dottern inte var uttorkad och det var hon inte.
    Hon sa också att det kan ta några veckor innan amningen kommer igång på allvar. Så jag intensivammade dag och natt och efter det har jag haft gott om mjölk.

Självklart ska man se till barnets bästa. Om det nu skulle vara så att barnet börjar dala i vikt och verkar slött och uttorkad är det kanon att det finns ersättning! Men på vissa BVC verkar de vilja ge upp för snabbt. De mådte ju kolla med föräldrarna först hur de vill göra och satsa på.

Hoppas det går bra för er nu!

Svar på tråden Viktuppgång