• Flaxa1

Låg ämnesomsättning?

Har precis fått reda på att jag har för låg ämnesomsättning och att jag måste ta Levaxin för det. Tyvärr var det fredag em när jag fick samtalet och den som ringde visste ingenting i princip... och nu går jag här o oroar mig. Någon mer med sådana erfaranheter? Är i v. 31 och kände mig lite trött, därav provtagningen.

Är intresserad av all information på ämnet. Och framför allt praktiska erfarenheter!

• Svar på tråden Låg ämnesomsättning?
  • Flaxa1

Det klart jag redan har sökt där... inte så nöjd med det jag har hittat dock. Nån här kanske har hittat nåt jag har missat. Tack ändå!

• Gnista

Sök på hypotyreos (osäker på stavningen). Detta är det medicinska mamnet på låg ämnesomsättning. Kroppen går på sparlåga, man fryser ofta och kan gå ner i vikt (bla). Jag har hypotyreos, äter levaxin mot detta. Jag har också haft symtomen, och därav provtaging. Det har inte blivit nåon förändring för mig fysiskt sedan jag började äta medicinen, men för andra kan man märka en ganska klar skillnad.Jag är inte gravid, så jag vet inte hur det funkar då, men hormonen du har brist på (sköldkörtelhormoner) påverkar många processer i kroppen. Därför är det viktigt att de är i balans. Det finns olika grader av hypotyreos, från "låg"(som jag har) till "hög/stor" som faktiskt är ett livshotande tillstånd utan behandling. Men detta är ovanligt, så det behöver du nog inte oroa dig för. Motsvarigheten till hypotyreos är hypertyreos. Då har man för hög ämnesomsättning, och kroppen går på högvarv.
    /Gnista

• Flaxa1

Om man har låg ämnesomsättning, så borde man väl gå UPP i vikt? Eller? Tack för rådet, ska söka på hypotyreos!

• rödbetan

Ja det gör man eller i alla fall inte går ner.. men ofta blir man inte hungrig heller och äter dåligt och då går man inte upp. det är vanligt att det händer sådana saker när man är gravid eftersom hormoner ädras.. men är inget farligt för barnet om man bara tar sin dos Levaxin och kollar sig så man har rätt doser.

• IsaCMoJs

jag har opckså fått reda på att jag kanske har samma som du, ska dock ta mer prover, jag har inga som helst symptom utan detta hittades nu när vi tog prover till barnlöshetsutredningen...

• Flaxa1

Jag hade egentligen inte heller några direkta symtom. BM tyckte väl att det var lite märkligt att järnvärdet inte gick upp trots att jag käka rätt mkt järn + att jag kände mig lite trött. Har inga problem med att jobba eller fungera dock. Tänkte att tröttheten hade att göra med graviditeten + järnvärdet (som dock inte låg under gränsvärdet).

Hoppas att det inte har påverkat barnet på nåt sätt... =/ Alla andra värden har varit bra under graviditeten så jag trodde allt var OK. Fy för att behöva gå omkring och oroa sig!

Ringde specialförlossningen igår förresten, BM har tidigare sagt att jag kunde göra det om nåt skulle hända (a propo min lite märkliga urinvägsinfektion) men där visste de INGENTING. Hej o hå...

• Flaxa1

Tack! Står dock inte något om hur det påverkar barnet i magen. Om det nu gör det. Blir tokig på att gå o vänta tills det blir tisdag...

• Soof

Hejsan jag har oxå nyss fått veta atty jag också har lång ämnetsomsättning och ska börja äta levaxin....intressrad av era efranheter med.

• Flaxa1

Någon med erfarenheter av hur det kan påverka bebben i magen?

• flodputte

Det kan påverka bebben men jag kommer inte ihåg exakt hur. Tror att det är mest i början dessutom!
    Jag fick veta om min sköldkörtel i samband med vår barnlöshetsutredning. När man är gravid brukar dosen levaxin dubblas. Sök på FL:s tidigare inlägg om underfunktion i sköldkörteln det finns länkar på vissa av trådarna!

Avvakta till besöket och försök ta det lugnt! Lycka till!

• Flaxa1

Ska ringa mödravården idag, får se vad de säger. Allt verkar ju hänga på om det är en tillfällig föränding eller om tillståndet har förelegat en längre tid.

• 12delfin12

Det kan påverka bebisen i början för att den inte själv har någon ämnesomsättning. Man kommer bli satt på ständig kontroll av värdena var åttonde vecka har jag läst.

• Gnista

Sorry, klart man går UPP i vikt och inte NED i vikt vid låg ämnesomsättning. Groda av mig... Sidan thyroid.se (såg inlägg ovan)är ju ett bra tips, mycket info där.

• Flaxa1

Har ring till BM nu, fick tjata mig till nytt urinvägsprov (inte bra efter första antibiotikakuren) + att läkaren ska ringa upp lite senare för diskussion om mina ämnesomsättningsvärden. *muttrar över vården i Västra Götaland*

Svar på tråden Låg ämnesomsättning?