• Anonym

Påssjuka

Är det någon som fått det i vuxen ålder som kan berätta hur länge det varade för er och om ni fick några eftersjukdomar?

• Svar på tråden Påssjuka
  • Anonym

Verkar mycket sällsynt.

• Pyret3

För över 11 år sedan så trodde jag att min, då 1-årige son, fått påssjuka.
    Men på vårdcentralen sa dom att påssjukan i stort sett var utrotad i Sverige.

Men som svar på din fråga...så vet jag inte. Hade det som barn, för över 30 år sedan.

• Anonym

Ja, det tycks den inte vara i alla fall, men den verkar vara ganska ovanlig. Till mig sa dom idag att man kan få påssjukan trots att man är vaccinerad, och det verkar tyvärr ha hänt nu

• Anonym

Ja, man kan bli steril om man får testikelinflammation som följdsjukdom

• Anonym

Tack så mycket

Har dock varit in och tittat på alla sidor redan känns det som

• xxmeyaxx

Vet så lite om påssjukan tyvärr.

• Anonym

Jag fick påssjuka vid 32 års ålder i vecka 38 + 2...
    Vaknade en morgon jätte svullen i ansiktet, kändes som jag hade stora knölar utmed hela käklinjen. Förutom detta var jag helt frisk, dvs ingen feber, ont i halsen, huvudvärk eller dyl.
    Var på vårdcentralen, de tog typ 100 prover men visste inte vad det var. Ett virus sa de...
    Nästa morgon var jag betydligt mer svullen och åkte till akuten, fortfarande bara svullen i ansiktet, annars inga symptom. De visste inte vad de skulle göra med mig så de skickade mig till förlossningen. De visste inte heller... De kollade att bebisen mådde bra, vilken den gjorde och skickade mig vidare till öron-näsa-hals. Där sa läkaren att det med största sannolikhet var påssjuka. Ett 100% svar kommer jag inte få förrän svaret på mitt blodprov kommer om en vecka.

De började vaccinera alla barn mot påssjuka 82, jag är förr 80... Tack och lov att min dotter är vaccinerad, hon är 24 månader nu och vaccinerades ju när hon var 18 månader.

Var jag har fått påssjukan ifrån är verkligen ett mysterium... Kanske på jobbet där jag träffar många som varit ute och rest i världen men då borde ju någon mer bli sjuk...?

Nu hoppas jag bebisen i min mage tänker stanna där ett tag till så jag hinner bli frisk och inte smittar den det först jag gör... Känns inte toppen att en nyfödd får påssjuka...

Svar på tråden Påssjuka